el
principi de l'alquímia
El principi d'alquímia
4. Veig l'alquímia medieval com una tendència o escola
a través de la qual intenta obrir-se pas, per una via subterrània
impensada, la branca última del pensament pre-socràtic -la
de Demòcrit i la recerca atòmica- que quedà desfasada
pel cristianisme i pel món de la fe. (13-14)
5. El pensament, a Grècia, sembla haver-se avançat de
molts segles a la tècnica (la techné) i a la pràctica
de la ciència. No és sinó fins als temps moderns que
serà represa la via de l'experimentació.
Aquesta experimentació, els alquimistes, per un camí intuïtiu,
la practicaren [...]
6. Per a mi, dir Poemes de l'Alquimista, Quaderns de l'Alquimista o
Teatre alquímic vol dir adoptar una actitud equivalent, enfront
d'aquestes activitats -la poesia, el pensament, el teatre-, a la dels alquimistes
medievals, una actitud d'experimentació, per tal de fer emergir
l'or del poema, l'or del pensament, l'or de la representació [...]
no és sinó en el transcurs de l'experimentació que
un s'adona que d'experimentador esdevé experiment i que aquest experiment
no és mai gratuït sinó que, d'una manera o d'una altra,
es paga. [...] (14)
7. [...] L'alquímia, pel que té, doncs, de no estrictament
científic -de no químic, de no matemàtic-, de no reductible
a fórmula, és encara, en aquest sentit, una afirmació,
potser desesperada, de la llibertat humana. (15)
inici
QUADERN LUL.LIÀ
Llull, de més a prop
He sentit sempre criticar, a casa nostra, en nom del seny i en nom dels
benpensants, gairebé unànimement, els escriptors de passió
desbordant, que es vessen en la seva obra. Aquest retret se li feia a Joan
Puig i Ferrater abans de la guerra [...] Joan Salvat-Papasseit també
ha estat tingut en quarentena molt de temps a causa del seu franc erotisme,
que ofenia la pudibunderia dominant. Ara em plau, tot llegint Llull, de
constatar que el seu desbordament és constant, la seva passió
gairebé sempre "excessiva", i que ja en el seu temps, a causa d'això,
era anomenat "lo foll". (25)
En el Llibre de contemplació assistim encara a un procés
de despresa de la realitat, mentre en el Llibre d'Amic e Amat ens hem traslladat
del tot a la sobrerealitat que Ramon Llull volia aconseguir. [...] LLull
ha esdevingut tot amor, la fam d'absolut que el movia ha trobat on abeurar-se,
on reflectir-se: és en l'amor diví. (29)
Llull parla del seu "foll seny" (32) Una follia que sigui basada en
el seny, que sigui follia del seny, serà, en certa manera una follia
doble, o una follia al quadrat, o una follia extrema, o potser una follia
lúcida. No la de l'extraviat mental o la del deficient mental, ans
una follia que involucra l'ésser d'una manera més completa,
més total, més d'acord amb ell mateix. [...] poder parlar
de foll seny vol dir haver actuat i haver assumit, en la vida, posicions
a les quals s'arriba no pas per un arborament inicial o per un motor passional;
vol dir haver actuat i haver assumit situacions extremes, arborades o escabellades,
partint d'una base serena i després d'haver-ho mesurat bé
tot i haver acceptat les conseqüències d'una decisió
excepcional. (33)
L'alquímia del jo
Llibre de Contemplació
enaxí com la nau pot hom carregar e omplir de què.s vol,
enaixí pot hom omplir la memòria e l'enteniment e-l voler
de què.s vol; e enaixí com les unes naus són carregades
de mellor mercaderia que altres, enaixí les unes ànimes remembren
e entenen e volen mills e més ferventment que les altres. (Versicle
21).
se'ns ha fet patent com mai el que podríem anomenar la supervoluntat
de Ramon Llull, que es pot considerar un clar antecedent al Superhome nietzscheà.
Llull i Picasso
Una de les afirmacions que més sobta de Ramon Llull, i a la qual
ja m'he referit una vegada, és la que diu que "l'home és
invisible" (Art breu, cap. XIV). Aquesta afirmació em fa pensar
en els apotegmes de Picasso, dient que "les fotografies ens menteixen",
"els miralls ens enganyen". Hi ha una coincidència absoluta entre
el punt de vista lul.lià i el picassià. Llull, precisa en
el fragment citat, que "la vista només pot veure el color i la figura".
Únicament des d'aquesta òptica podrem comprendre la majoria
dels retrats de Picasso. Picasso tracta de fer visible l'home, o de fer
visible l'invisible de l'home, de penetrar en el seu interior i extreure'n
el que d'aquesta exploració ha pogut captar, ha pogut arrabassar.
[...] cada home és inèdit i en ell recomença l'home.
L'home de Picasso no es pot adequar a cap paradigma. Em temo que el de
Llull tampoc.
inici
ELS FONAMENTS
Idea de Catalunya
Els diminutius, i els mots de significació tendra, envaeixen
progressivament l'ànima de Verdaguer i la seva obra. [...] Els mots
de tendresa amb què el poble designa certes coses eren, per primera
vegada utilitzats. [...] l'acceptació i l'ús d'aquests diminutius,
vol dir l'acceptació i l'adopció sense reserves d'allò
que el nostre poble, que havia sobreviscut, tenia de més característic.
En els seus diminutius hi ha, acumulada, la càrrega de l'arrauliment
que la pobra gent del nostre país havia sofert durant tantes dècades.
Tota la realitat interior, per tant. [...]
El català i la Catalunya que es desvetllen al segle XIX són
un català i una Catalunya nous. [...] una Catalunya amb molt menys
de cos i molta més ànima [...] i dic que aquesta Catalunya
té molta més ànima i molt menys de cos perquè,
encara que el redreçament econòmic la precedeixi, tinc la
convicció que la majoria dels autors d'aquest redreçament
econòmic actuen individualment [...] perquè el cos que s'esfondrava
el 1714 era, amb un engranatge més o menys ben travat, constituït
pel Rosselló, les Illes, el Principat de Catalunya i el Regne de
València, i el cos que es desvetllava era només, a l'inici,
el del Principat [...] perquè les personalitats del país
que es deixondien i que primer adquirien consciència d'aquest despertar
eren, d'antuvi, els poetes, els artistes i el intel.lectuals. [...]
Continua amb molta més ànima que cos perquè les
coses que de la nostra Nació es poden mostrar i es poden provar
formen part de la seva ànima, de la seva espiritualitat. Es pot
mostrar -i demostrar- que posseïm una llengua i una literatura apreciables.
[...] una capacitat d'iniciativa individual envejable [...] Però
ja és difícil de mostrar i de provar que sabem governar-nos,
que sabem defensar-nos, que tenim una consciència col.lectiva madura,
que aquest comerç i aquesta economia sabem posar-los al servei del
país, proposant-los als nostres interessos particulars.[...]
Més: que la nostra ànima acabarà, si no troba
un cos que la sustenti, essent desposseïda d'ella mateixa i que els
nostres artistes acabaran engolits i assimilats per l'enorme fagocitosi
dels nostres veïns i adversaris.
[Miquel Bauçà: som metafísics]
Per què l'avantguarda?
L'avantguarda no ha significat i no significa sinó la plena consciència
d'una actitud permanent en la humanitat i, sobretot, entre els artistes,
els investigadors i les classes culturalment despertes. Aquesta actitud
és la de tenir la sensibilitat i la intel.ligència abocades,
espontàniament, vers el futur, vers l'eclosió de les formes
noves d'expressió. [...] no significa desconèixer o menystenir
el passat, ans saber-lo [...] mirar amb ulls nous, saber fer-ne una lectura
viva.
Avantguarda o decadència
Em sembla que el concepte d'avantguarda és relativament modern
i que els valors sobre els quals se sustenta remunten a la Revolució
Francesa i al Romanticisme alemany o al Romanticisme tout court. Però
la formulació explícita i vàlida per a nosaltres la
devem a Baudelaire, quan al final del seu poema "Le Voyage", que en realitat
conté el missatge que clou Les Flors del Mal, s'exclama:
Plonger au fond du gouffre, Enfer ou Ciel, qu'importe?
Au fond de l'Inconnu pour trouver du nouveau.
Baudelaire fins i tot subratlla la paraula clau, la paraula nouveau,
car aquesta és, ha estat i serà la fita de tota avantguarda,
trobar la novetat.
I si dic que aquest concepte es confon amb el de la modernitat és
perquè se sobreposa obertament, clarament, al món medieval.
L'home medieval, pendent de l'altra vida, pendent de l'eternitat, podia
menystenir la novetat o, en tot cas, no buscar-la, encara que aquesta vingués
per ella mateixa [...] El seu fill espiritual, Rimbaud, ha accentuat aquesta
actitud, quan diu, referint-se a París:
La tête et les deux seins jetés vers l'Avenir.
Aquesta postura és la de l'avantguarda. Ara bé, Les Flors
del Mal aparegueren el 1857, i el poema de Rimbaud que inclou el vers anterior,
"L'orgie parisienne", és del maig del 1871. En aquest sentit, l'avantguarda
té, per tant, més aviat un segle i mig que no pas un segle.
[...]
avantguarda, durant aquest segle i mig escàs de duració
ha anat unit als invents. [...] l'avantguarda científica, la que
a l'home del carrer més impressionava, a la qual s'adheria i en
la qual, indirectament o directament participava, l'ha desbordat [...]
d'ençà exactament d'Hiroshima, sap que els nous avenços
el poden anorrear, ja no són domèstics [...] Ara que una
onada de pessimisme sembla envair el planeta, les avantguardes seran més
necessàries que mai, seran, precisament, el refugi contra l'allau
demolidora, però potser aquest refugi serà per a qui el mereixi,
serà un camí més secret, més interior, més
difícil. I, ai dels individus i dels pobles que se'n vulguin desentendre
i que creguin que ja tot ha esta dit, que ja tot ha esta fet, perquè
aleshores passaran de l'avantguarda a la rereguarda o a la decadència.
Ai dels individus i dels pobles que s'escoltin els falsos profetes.
Concepte de cultura
La cultura és el conjunt dels instruments materials i mentals
que un poble o un país, de grat o per força, elabora, adapta
o escull per tal de realitzar-se al més plenament possible en tots
els ordres.
Sobre l'autenticitat
Car, què és, en definitiva, el que fa que una obra d'art
prevalgui o perduri sobre les altres? Hi ha un moment, en la nostra vida
(el moment de la veritat), que necessitem acudir a aquells versos, a aquells
acords o a aquelles imatges que ens poden fer un bé, que ens poden
ajudar a passar un trencacolls sentimental, intel.lectual, religiós,
etc; hi ha un moment que acudim a aquells versos, a aquells acords, a aquelles
imatges com acudiríem a l'amic, a la mare. És el moment que
l'obra d'art esdevé necessària. I només quan és
necessària (per a la nostra tristesa, per a la nostra desesperació
o per al nostre gaudi), individualment o col.lectivament, una obra d'art
es justifica plenament i perdura. La mateixa embranzida que un dia va dur
l'artista a crear, en la seva soledat, aquelles obres, és la que
ens du a nosaltres a ella. ÉS una prova, una de les proves.
inici
FÍSICA-METAFÍSICA
3
Tots aquests rostres de criminal -Nerval, Baudelaire, Rimbaud, Van Gogh,
Artaud i, sobretot, el rostre invisible de Lautréamont, identificat
amb la tenebra- els conec massa perquè em puguin enganyar. Tots
ells han enfonsat el punyal, carregat amb la impotència furiosa
de mil crims no comesos, en llur pròpia carn. En tots aquests rostres
flota amargament, com una bandera agitada pel vent corrosiu del desert,
la pròpia crucifixió.
6. L'Atlàntida
Així com L'Odissea, en efecte -distàncies guardades- produeix,
en conjunt, la vasta sensació de la mar agitada. L'Atlàntida
produeix la sensació d'una roca viva, durament treballada i estructura.
Una mena de Pedrera. [...]
Mitjançant aquest treball de colós que és L'Atlàntida,
Verdaguer deixa la llengua catalana, de dura i informe que era per a l'art
del vers, en dúctil i apta.
8. Toxicomania rimbaudiana
Als poemes d'Il.luminacions els acompanya una música molt més
recòndita i quasi imperceptible. És una música que
ell ha creat, d'antuvi, a l'interior d'ell mateix, a través de les
seves fibres físiques, amb la paraula. Aquesta música inaudible
ens introduirà en el món específic d'aquests poemes,
que és el de l'estat d'excepció produït per les drogues.
Hi ha una mena de llenguatge extralúcid en algunes Il.luminacions,
que en el nostre estat normal, quotidià, han de restar, forçosament,
estrangeres. [...]
Ell ha penetrat, mitjançant les drogues, en aquesta esfera on
no tenim accés, on romanem estrangers. D'aquesta música inaudible,
captada a través del cos, esdevingut instrument hipersensible, ell
ha aconseguit aportar-ne, a través dels mots, un feble ressò,
un eco. Ha aconseguit traduir en paraules moridores aquest missatge gairebé
intransmissible. Ha estat, verament, un robador de foc. Ara, nosaltres,
a través d'aquestes paraules, podem remuntar a l'origen, a la font,
endevinar una mica aquella música inaudible, gaudir, sense dany,
de l'inefable concert. [...]
No, la poesia no és un joc innocent o gratuït. Els mots
estan carregats de qualitats físiques -de virus- que ens encomanen.
[...]
Ser un veritable llegidor de Rimbaud és esdevenir permeable
a aquestes drogues, sentir-ne la influència, que serà benèfica
o nefasta segons l'estat d'ànim d'aquest.
9. La mandíbula d'Ausiàs March
Sí, el verb d'Ausiàs March -molt més enllà
que el del petrarquista, el renaixentista o el medieval- és el de
l'home de les cavernes. És fam i mossec. Aleshores, àdhuc
la seva retòrica pren sentit. La seva retòrica és
la seva possibilitat de mastegar, de devorar, el més físicament
possible, una idea. Que Ars longa, vita brevis es transformi en La vida
és breu e l'art se mostra llonga, vol dir que aquesta sentència
ha passat de l'abstracció en la qual vivia en llatí a la
carnositat de la paraula viva. Tot el treball d'Ausiàs March sembla
reduir-se a això, tot el seu geni sembla condensar-se en aquesta
actitud: fer encarnar el pensament de la manera més tangible possible
per poder-lo devorar. Crear constantment els fills dels quals nodrir-se.
Així, la seva retòrica -la seva gran retòrica- és,
en ell, no pas gramàtica -car la gramàtica és la llengua
a posteriori-, ans un acte consubstancial: participació, poesia,
gran poesia.
inici
LABORATORI
El mèdium
El poeta és un mèdium. De qui o de què? En primer
lloc, de les forces obscures de la naturalesa, del vegetal i del mineral
sobretot, que intenten, en un esforç suprem, d'expressar-se a través
d'ell; en segon lloc, dels seus avantpassats, de les ànimes que
sobreviuen en ell i que, a voltes, arriben a fer-se presents fins a la
transparència; i, finalment, d'ell mateix...
Teoria de les vocals
Les vocals es divideixen en calentes i fredes. Les vocals calentes són
ò, a, ó, ü (francesa). Les vocals fredes è, é,
i, u. La vocal neutra és intermèdia. [...]
Les raons són les mateixes en què es fonamenta la divisió
dels colors en calents i freds. Per què uns colors els anomenem
calents i uns altres freds? Per la senzilla raó que els uns ens
evoquen les coses calentes (el foc, el sol, les brases) i els altres les
propietats fredes o coses fredes. L'aigua, els metalls habituals (la plata,
el plom) són freds. El terme de relació és humà,
senzillament. [...]
Les vocals que anomenem calentes corresponen a un esforç més
vellutat de la veu, a un to musicalment més baix, mentre les anomenades
fredes s'acosten a les notes agudes i suggereixen -tenen- una vibració
més freda.
Van Gogh Magog
A la fi les coses se li convertien en el que en realitat són
per a ell, en la sola cosa que eren per a ell: foc. Tot adquireix caràcter
de flama, arabesc de foguera. Els blats són flames, els arbres són
flames, el vent és flama i el sol no és sinó una flama
entre les altres. [...]
Miró tenia raó quan deia que tota obra d'art que no reflecteixi
el drama del creador no ens interessa. El drama del creador, avui, és
la destrucció. Destrucció és igual a creació.
Els termes són equívocs de tan equivalents. Es crea destruint
i es destrueix creant. Tot plegat sense saber ben bé on anem, on
ens du, on para. Que a ningú no se li acudeixi de preguntar-ho.
El camí és endavant!
Una teoria antropològica
Els historiadors -els prehistoriadors sobretot- es barallen sobre l'origen
de l'animal home, sobre quin fou el primer signe distintiu d'aquest. [...]
jo diria que la civilització començà a partir
del moment que l'animal home aconseguí de fer-se un cau o un refugi
invulnerable. Els animals viuen constantment
en estat d'alerta, a l'aguait. [...]
L'home és l'animal que ha aconseguit de separar netament l'estat
de vetlla de l'estat de dormitació. Però perquè això
fos possible, perquè aquest abandó d'ell mateix que significa
la dormida fos possible calgué, abans, que aconseguís de
fer-se un cau o refugi invulnerable. Car la dormida de l'home el deixa
en estat indefens. [...] Aquest fet provocà una sèrie de
conseqüències de gran transcendència. A partir d'aquell
dia, l'animal home podia separar més netament la vetlla del son.
A partir d'aquell dia -quan se sentí en seguretat- podia començar
no sols a dormir, sinó a somiar i a fantasiejar. A somiar, no amb
el somni purament animal, d'associació involuntària d'imatges,
sinó amb el somni propi de l'home, que consisteix a perllongar certes
imatges, a complaure-s'hi i a combinar-les una mica o molt a gratcient.
Fou la naixença de la fantasia, de la imaginació, amb totes
les seves conseqüències.
Aquest fet -el de l'estança closa, en seguretat- també permeté,
per primera vegada, la naixença de l'erotisme. L'instint i el plaer
sensual podien, a partir d'aquest moment, ser prolongats, elaborats tranquil.lament.
L'home i la seva companya podien descobrir-se mútuament, jugar amb
més llibertat. No
cal dir que veiem en aquests dos fets, la possibilitat de dormir i de somiar
-i, per tant, de fantasiejar- i la possibilitat d'elaborar el plaer amorós,
les dues claus del que hem convingut d'anomenar civilització.
I el pensament, direu? No ens fem massa il.lusions. El pensament és
fill de la imaginació i neix quan aquesta aconsegueix de mirar-se
ella mateixa. No crec que el pensament sigui una facultat separada.
El cas inèdit de Maria Clavé
En la pintura i en la poesia moderna tenim exemples per demostrar totes
les cabrioles possibles de l'esperit: des de la precocitat extrema (Rimbaud),
fins a la follia (Van Gogh, Artaud), passant per l'exhauriment (Mallarmé,
Valéry), l'amor en totes les seves formes (Eluard, Cocteau), l'eufòria,
el tedi, etc. Com si l'esperit hagués estat posat a prova, amb tots
els seus recursos -angoixes, joia, egoisme, crueltat, luxúria, etc.-
per veure què en subsisteix i fins a quin punt subsisteix. [...]
Salvar l'infant que hi ha en nosaltres és la primera condició
per salvar l'home.
El veritable origen de la filosofia
Fet i fet, els infants, que refan en abreujat les etapes de l'existència
de l'home, posen sempre aquestes preguntes als seus genitors: per què?
Com? Quan? Què vol dir tal cosa? [...] La majoria de les respostes
les trobem encabides en la religió [...]
Quina és, doncs, la raó o la causa que ha fet que a Grècia
aquelles preguntes hagin estat formulades en termes filosòfics?[...]
La mitologia grega és la plataforma immediata que prepara l'adveniment
de la filosofia a causa de les seves peculiaritat inconfusibles.
En les altres religions i, per tant, en les altres mitologies, com en l'egípcia
i en la de les Índies, hi intervenen unes forces ineluctables. [...]
La mitologia grega, en canvi, ho redueix tot a nivell humà.
Els déus i les deesses són homes i dones com nosaltres, dotats
d'una propietat que no tenim que és la immortalitat. És clar,
si no fossin immortals no ens servirien d'exemple, de paradigma. Però
llurs desitjos, llurs passions, llurs baralles són els mateixos
que els nostres. [...] la mitologia grega neix, precisament, amb
la derrota dels Titans, és a dir, amb la derrota d'uns éssers
sobrehumans. El món de l'Oceà, de la Terra i dels Titans
queda lluny, superat. En les altres mitologies de l'antiguitat els homes
no hi senyoregen mai del tot. Un primer pas és acomplert, un primer
pas molt important i que no podem oblidar. En reduir l'explicació
de l'univers sensible a escala humana, ens veiem molt més capaços
d'enfrontar-nos-hi, de mirar els problemes de cara. Mirar els problemes
de cara pot ser ja una manera d'accedir a un estadi filosòfic.
inici
QUADERN SECRET
Autoretrat
Els meus enemics haurien d'estar contents i proclamar, amb mi, que si
no he comès tal crim és perquè he escrit tal
obra; que si no he estat un assassí, un demagog o un incendiari
-ha anat d'un pèl- és perquè sóc poeta, dramaturg,
assagista. Aquesta concomitància amb l'acció és, als
meus propis ulls, el que confereix a la meva obra la seva autenticitat.
Greta Garbo o l'erotisme del rostre
Potser aquest és el gran secret de Greta Garbo. El fet d'haver
aconseguit elevar i congriar tota la càrrega sensitiva de la persona
en el rostre, fa que el seu erotisme -l'erotisme és sempre ambivalent-
s'apropi més a l'amor que a la pura sensualitat. L'Eros gretagarbià
és eminentment alat.
No crec haver-me pol.luït mai, durant la meva adolescència
i la meva joventut, pensant en Greta Garbo. Pensava en ella, la veia imaginativament,
però a l'hora de la veritat, a l'hora de l'execució, el seu
rostre desapareixia -car es tractava sempre del seu rostre- i era brutalment
substituït per les cuixes, els pits, l'escot pertorbador d'una altra
actriu o d'una altra dona, d'una altra imatge més feixuga, més
descarada, més provocativa. No podia "realitzar-me" amb Greta Garbo.
[...] L'Eros de Greta Garbo m'exigia una qualitat de sentiments que anava
més enllà de la pura sensualitat i que jo no podia donar-li.
M'hauria calgut estar verament enamorat de la Divina per poder acomplir
aquell acte, per poder arribar amb ella fins al final. Per sort o
per desgràcia, no ho sé, el meu enquimerament no arribava
tan lluny, però em tornava amb la ressaca, quan em retrobava "sol".
L'escissió tenia un valor equivalent al que també tindria,
en la vida quotidiana, el fet de desitjar ardentment una dona i haver d'anar
a desfogar-me en antres de baixa estofa -L'Estrella, La Sevillana, Madame
Petit, Emília-, perquè entre la meva timidesa per una banda
i la meva butxaca per l'altra, no em podia permetre cap més opció,
i preferia poder freqüentar aquelles cases dues vegades seguides que
no pas anar a d'altres de més rang, però menys sovint.
inici
POETES I POESIA
La bandera més alta
la nostra poesia, pel sol fet de ser la bandera més alta de la
nostra identitat col.lectiva, esdevé, tota ella (engatjada o no
engatjada, religiosa o eròtica, mística o satírica),
encara actual i encara una arma de combat. [...]
no és veritat que la nostra llengua i la nostra poesia siguin
respectades mentre la primera no és mestressa a casa nostra en tots
els àmbits i en totes les circumstàncies, mentre sabem que
li són escatimats els espais i els atributs que li són propis
i consubstancials. Mentre del bressol a la tomba, no impregni la vida de
tots els ciutadans dels Països Catalans en tots els ordres. [...]
La poesia catalana era ja, abans del 1936, un bé molt estimable,
un dels nostres tresors. En el decurs d'aquest mig segle s'ha enriquit
considerablement. Si la veu de dol de Joan Alcover ens endinsava en les
profunditats del seu ésser, altres veus de dol, amb missatges diversos,
han vingut a sumar-s'hi, amb especial esment al nostre dol col.lectiu.
Si l'erotisme exultant de Salvat-Papasseit restava un xic solitari, la
roentor d'altres accents ha vingut a fer-li companyia i a no tolerar que
restés sol. Si l'aprofundiment conceptual del verb havia assolit,
en un Carles Riba i en un López-Picó, pregoneses metafísiques,
un llibre com Sol i de dol ens mena, per un camí secular i tentacular,
al vertigen de la coneixença. Si el problema social tot just havia
estat encetat, feliçment, per Josep Lleonart, llibres com Vacances
pagades o La pell de brau ens en donen dimensions actualitzades i nostres.
I així en la majoria dels aspectes. La nostra joia, la nostra tendresa,
la nostra nostàlgia, l'exaltació, el decandiment, el furor,
l'amarguesa, l'amor, la bellesa i la lletgesa troben el lloc que els escau
en els nostres versos. La poesia catalana abraça, avui, tots els
àmbits de la vida i, en aquest sentit, ha esdevingut verament universal.
L'home d'aquest país no ha de recórrer a altres països
o a altres cultures per torbar els ecos essencials als seus sentiments,
als seus pensaments o a la seva sensibilitat.
L'ésser humà que a través de les diverses i a
vegades contradictòries veus de la nostra poesia es pot configurar
és un ésser humà complet i canviant, que per això
reclama una societat madura i lliure, tant interiorment com exteriorment.
Una vegada més, la nostra poesia és a l'avantguarda de la
nostra emancipació individual i col.lectiva.
El poeta davant del tercer mil.lenni
Dos versos del nostre gran poeta Joan Maragall, formulats a principi
de segle [...]
La poesia tot just ha començat i és plena de virtuts
inconegudes.
Pensar Maragall
Maragall pensà Catalunya a través de cinc o sis projectes
distints, la realització dels quals significava, en el seu pensament,
la realització de Catalunya com a personalitat col.lectiva plenament
desenvolupada [...] són els següents: la poesia, l'assaig,
el periodisme, el teatre, l'humanisme i, potser, la filosofia.
Maragall tenia, això sí, un instint. I l'instint el dugué,
sempre a través de la poesia, a aquesta zona de la poesia alemanya
que viu arran de la filosofia i que sembla disputar-li el terreny, començant
pel mateix Zarathustra i per Enric d'Ofterdingen de Novalis. No fóra
estrany que la seva opció per la poesia alemany li fos dictada,
en gran part, per la rara conjuntura que en ella s'opera entre el cant
i el pensament.
Maragall és panteista i pagà. No és sinó
per disciplina, per autoprescripció, que esdevé cristià.
[...] Però Nausica, que se situa al final de la vida de Maragall,
que fou acabada just un any abans de la seva mort, significa ja l'abdicació
pagana de Maragall, la preponderància definitiva i esclatant del
cristianisme. Però el Maragall més profund és el dels
"timbals de l'orgia", el del Comte damnat, el d'En serrallonga, o el cantor
de les muntanyes:
Tot semblava un món en flor
i l'ànima n'era jo.
el del Cant Espiritual, síntesi d'aquest conflicte [...] el
d'aquell poema extraordinari que es diu Solellada [...] un poema francament
heterodox. [...]
hi ha un procés Maragall que està gairebé per
encetar. Amb ell s'obriria el procés d'una part col.lectiva considerable
de nosaltres mateixos. El procés de la Catalunya cristiana i el
procés de la Catalunya burgesa. Potser valdria la pena de pensar-hi.
Fer un país, o intentar fer un país, és fer exactament
això que feia Maragall. Potser ningú més no ha tingut
aquesta visió clara, serena, lúcida del desenvolupament harmoniós
de l'"ànima de Catalunya". Prat de la Riba, en l'ordre cívic
o pràctic, va fer una feina equivalent, però jo diria que
Maragall anava més enllà, es ficava més endins...
[...]
No serà perquè du en ell i endevina en ell aquest anarquista
que hi ha en tot català, i perquè el veu com un mal i un
perill per al país, que es disciplina i projecta tot un món
estructurat?
Josep Lleonart, tímid i profètic
En la veu de Josep Lleonart es perpetua, sobretot -els qui llegeixin
l'oda "A la llibertat" se'n convenceran-, l'aspecte nietzscheà de
la poesia de Maragall, que es catalanitza encara una mica més. Si
don Joan ho feia entroncant la figura del Superhome amb la del Comte Arnau,
Lleonart l'agermana amb el nostre franciscanisme (el de Verdaguer, el del
mateix Maragall, el de Ruyra), que triomfa del tot en la resta de la seva
obra, de to més secret, més confidencial.
La poesia de Josep Sebastià Pons
Pons no s'inscriu a cap tradició. O potser a la tradició,
concreta i vaga a la vegada, de la llatinitat. Pons és el més
llatí dels poetes catalans; més, jo diria, que el mateix
Costa i Llobera, que canta aquesta llatinitat. Pons no necessita cantar-la,
necessita, sobretot, parlar del bou, del burret, de l'era, de la font,
del pou, de la galleda, de l'esparver, de la reineta o del gripau, de les
coses, sobretot, que estan al nivell dels seus peus, perquè aquestes
són les que li parlen de la terra.
L'obra de Pons recolza en la terra, s'aferma en el sòl, gràvida.
La seva metafísica recau en la seva física, gairebé
en la seva quotidianitat.
Joan Salvat-Papasseit, cinquanta anys més jove
Les noves generacions se'l llegeixen, quan poden, i n'han fet el seu
poeta, perquè troben en ell l'aliment que necessiten: un erotisme
sa, fresc, inequívoc, desbordant, i una posició política
també inequívoca, amb els seus dos vessants indestriables:
el social i el català. Tot això dit en un llenguatge directe,
planer, immediat i a l'abast de tothom[...]
D'on surt, en la Barcelona dels anys vint, aquella veu ardent per dir
l'amor? L'impuls de la Renaixença ha estat autèntic, però
aquella sensualitat, que esclata incontenible en la veu de Salvat-Papasseit,
havia estat fins aleshores enclaustrada. Verdaguer, inicialment un sensual,
la castrà -i la sublimà-, Maragall, gran sensual, la transposà
en la figura grandiosa del Comte Arnau; Alcover, sensualíssim, en
fa la matèria dels seus versos, que tenen qualitats tàctils,
fent així de la mort una cosa viva. Salvat-Papasseit parla, per
fi, en primera persona, que és com ens agrada avui que se'ns parli.
Màrius Torres a contraclaror
Ben mirat -o rellegit- em penso que Màrius Torres podria ser
definit com el místic més autèntic -en el sentit rigorós
del terme- de la poesia catalana.
M'agenollo en el fons de la meva paraula.
Però aquest místic no era un quietista, no pot ser acusat
per cap inquisició d'haver-se desentès dels problemes humans,
terrenals, que el sotjaven:
Ara que el braç potent de les fúries aterra
la ciutat d'ideals que volíem bastir,
entre runes de somnis colgats, més prop de terra,
Pàtria, guarda'ns: -la terra no sabrà mai mentir.
Aquest místic és també un engatjat, però
que sap que el millor que ell pot aportar al seu compromís humà,
a la seva lluita pels ideals col.lectius, és la seva paraula, la
seva poesia, els seus intents de contacte amb el més enllà.
Rimbaud i la idea de destí
Tot ésser és, amb més o menys intensitat, voluntat
d'ésser. L'ésser sol no existeix. L'ésser ho és
amb voluntat d'ésser. A voltes aquesta voluntat es dreça
a cims insospitats, el Jo s'erigeix centre del món, incommensurable.
Tot sembla indicar que el cas de Rimbaud és un d'aquests casos de
voluntat prepotent. [...] Aquesta voluntat d'ésser inicial, que
forma part de la infantesa i, potser més encara, de la primera adolescència,
sembla no haver abandonat mai Rimbaud. [...] Aquesta voluntat d'ésser
inicial sembla haver-se concretat en ell, a través de la seva vida,
en tres o quatre formes diverses. [...]
Després de la desfeta militar, després de l'esfondrament
de la monarquia, s'implanta, a París, la Commune, i Rimbaud fuig
de casa seva, entusiasmat per aquesta nova, per anar-se'n a París.
És el primer Rimbaud, el Rimbaud revolucionari. Sembla que redactà
un projecte de Constitució comunista, malauradament perdut. [...]
La Commune s'extingeix i s'extingeixen en ell aquestes veleïtats redemptoristes.
El Rimbaud revolucionari s'ha acabat radicalment i per sempre. [...]
és a partir d'aquest moment, a partir d'aquest retorn, que escriu
la cèlebre carta del Vident, on afirma que "s'ha descobert poeta".
[...] ÉS aleshores quan apareix aquella coneguda frase, "Jo és
un altre", que ell mateix il.lustra amb dos exemples: el coure que es desvetlla
clarí i la fusta que es retroba violí. Dit en altres paraules,
l'ésser abstracte inicial es defineix. La segona forma de voluntat
d'ésser de Rimbaud és, doncs, la poesia, la voluntat d'ésser
poeta. [...] Rimbaud havia cregut adquirir, a través de la poesia,
a través del verb, que creu atènyer, poders excepcionals,
una veritable demiúrgia. O tot o res. No havent pogut obtenir això,
res no li interessa. [...] El seu renunciament a la poesia serà
també complet i radical, i no voldrà tampoc sentir-ne a parlar
mai més.
Aleshores apareix el tercer Rimbaud, el Rimbaud aventurer i traficant.
La seva voluntat d'ésser el durà també molt lluny
per aquest camí. Estudia llengües distants: àrab, rus.
Estudia ciències. Penetra, finalment, a la vall de l'Ogadín,
on cap blanc no havia aconseguit d'internar-se abans. [...]
Però aquest tercer Rimbaud, que no té res a veure amb
el primer, que no té res a veure amb el segon (quant a la meta que
es proposa), amaga un quart Rimbaud, que no tingué temps de realitzar-se,
de cristal.litzar. Rimbaud es proposava d'acumular prou riqueses i béns
per poder-se retirar i recomençar, per quarta vegada, la seva vida:
una vida que ara ell imaginava ordenada, benestant, burgesa en suma.[...]
Allò que ell havia cregut primer que era i havia cregut després
que no era -revolucionari, poeta, aventurer-, la seva provisionalitat en
suma, esdevindrà el seu rostre definitiu. [...]
La vida, ¿pot ser altra cosa que el que hem cregut fins ara que
era? O sia: que era una i que només en podíem viure una?
inici
QUADERN PICASSIÀ
Nòtula
Considero que no existeix cap altra obra que contingui la quantitat
de matisos humans -joia, tristesa, furor, erotisme, mordacitat, plagasitat,
recel, lirisme, amor- com la que conté la de Picasso i, per tant,
cap a qui més li escaigui de ser considerada un humanisme integral.
Palau i Fabre, Josep. Quaderns de l'Alquimista. Barcelona,
Proa, 1997.
inici
SOBRE ASSAIG
Entrevistes
Zayas, Núria, "Josep Palau i Fabre, poeta", El temps,
29 febrer- 6 març 2000.
-Quan me'n vaig anar em sentia sol: no era franquista, no m'entenia
amb l'oposició ni amb els meus pares, que sí que ho eren.
A l'Eixample el 95 % de la gent ho era i suposo que gairebé ningú
pensava com jo. Avui no es diu, però van ser molts els catalans
que van abdicar. La generació del meu pare i els seus amics, tots.
Per l'Ateneu corria una dita de Goethe que deia "Prefereixo la injustícia
al desordre". Aquesta era la mentalitat que hi havia: "això és
un caos, que vingui una mà forta, sigui qui sigui, a posar ordre".
[...]
-I del puritanisme que vostè va patir, què en queda?
-El puritanisme sempre tendeix a ressuscitar en la societat. Ara mateix,
aquí a Catalunya, el noucentisme, el puritanisme català,
que tinc la impressió que sempre ha existit, el veig encara molt
potent, guanyant terreny. [...] Va augmentant, sí, Amb la guerra
civil es va ensorrar però ara, en tornar a tenir un nou Parlament,
ens hem fet la il.lusió que som uns altres. La prova és que
tothom defensa el noucentisme. A l'Ignasi Riera, concretament, el vaig
sentir defensant-lo. Com és possible? Un comunista! Que ho defensi
un convergent, encara; un socialista..., però un comunista!
-El fet d'ésser un escriptor vinculat a l'avantguarda l'ha ajudat
a comprendre Picasso?
-És clar. Crec que tenim petites afinitats naturals: el tema
de l'erotisme, l'anar cremant etapes i la voluntat d'anar sempre endavant.
El fet que jo sigui poeta em facilita la seva comprensió. Un crític
d'art estricte crec que no hi pot penetrar. És molt poeta, Picasso,
ho és constantment.
Noves, Joan / Tió, Pere, "Josep Palau i Fabre, el compromís
necessari", Serra d'or 326, novembre 1986.
"Nietzsche parla de la força apol.línia i de la dionisíaca
referint-se a Grècia. Probablement en totes les cultures es poden
aplicar aquestes antinòmies. Potser una mica en petit, a casa nostra,
el Modernisme seria dionisíac i el Noucentisme seria apol.lini.
El Modernisme, amb personatge com Gaudí, va significar una embriaguesa
de formes i una exaltació de gran categoria."
"El Noucentisme ens presenta una Grècia apol.línia, sense
dionisisme, "una falsa imatge de Grècia, sense tortura", com ja
he dit en alguna altra ocasió. En conseqüència, van
posar unes normes molt estrictes i va sortir aquesta Catalunya que, quan
va venir la catàstrofe, no hi estava a l'altura. La veritat és
que, mentre a Castella l'Alberti canta en plena catàstrofe, o maten
Lorca i Hernández mor a la presó, a Catalunya els poetes
emmudeixen: Foix emmudeix, Sagarra se'n va a Tahití... Hi ha un
divorci entre la intel.lectualitat i el país."
Garcia / Rom. Josep Palau i Fabre. Associació d'enginyers.
"El noucentisme ha imposat una màscara a la nostra societat que
encara dura"
(Ho diuj a propòsit de Vida privada de Sagarra, que reflecteix
persones i esdeveniments concrets de la vida de Barcelona de la dècada
dels 20-30..., i la gent dissimulava)
Castillo, David, "Palau i Fabre: L'alquimista tanca l'obra",
Avui, 18 de desembre de 1997.
"Avantguardistes són aquells que han copsat quines eren les advertències
del temps, els signes del que havia de passar. [...] Es pot ser avantguardista
avui com es podia ser avantguardista al Renaixement. [...] cal mantenir
la posició rupturista. [...] Si tothom t'accepta potser és
senyal que has quedat endarrerit."
Opinions
"L'assaig alquímic indaga dreceres relacionades amb la paraula,
amb l'art modern, l'intel.lectual i el país; el recorregut passa
per celebrar les figures d'univers -des de Ramon Llull a Picasso- que es
vol coherent amb els pressupostos de la visió "alquímica",
ço és fora de les regles del pensament convencional, i on
és cabdal l'atenció envers la part irracional del subjecte
i l'atzarosa de la vida."
Nou diccionari de la literatura catalana. Barcelona,
Ed. 62, 2000
"S'observa una eliminació conscient de les al.lusions a ell mateix.(...)
Aquesta pràctica dubitativa palesa en l'exercici epistolar té
el seu reflex en la resta de l'obra palaufabriana. En els llibres picassians
de Palau podem observar que hi fa ús de la primera persona del plural
per a referir-se a ell mateix; això també és així
en el pròleg de les Il.luminacions de Rimbaud, però en canvi,
en la resta de la seva obra utilitza el singular.
Palau ha practicat el que ell anomena 'l'art difícil d'ignorar-se'.
La seva obra és el resultat d'aquest procés a tots els nivells,
i per tant també en l'estil".
(Natàlia Barrenys. Pròleg a Epistolari Rosa Leveroni-Josep
Palau i Fabre (1940-1975). Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat,
1998)
"La relació de Palau i Fabre amb Picasso ve de lluny. La proximitat
cultural entre tots dos personatges, el fet de compartir tres llengües
i tres cultures: la catalana, l'espanyola i la francesa, l'atracció
i fascinació de l'escriptor per l'obra de Picasso des de les primeres
reproduccions que veié al D'Ací D'Allà fins a sentir
el seu nom esmentat en les tertúlies familiars, fins al fet de sentir
una doble vocació per l'escriptura i la pintura, tot són
precedents que l'empenyen a llançar-se a escriure sobre Picasso
ja als anys quaranta, durant la seva estada a París, amb el primer
assaig, Vides de Picasso, escrit l'any 1946 i publicat a Barcelona el 1962.
A partir d'aquell moment s'aniran succeint molts altres assaigs, fins a
arribar gairebé a la vintena, en els quals sempre ha defensat la
catalanitat del pintor. La coneixença personal -més de vint-i-cinc
visites al pintor- ha estat una font inesgotable de dades i d'apreciacions
subtils i matisades a l'obra de Picasso, però també un apropament
a la persona, a aquesta visió humana i vital que Palau sap transmetre
d'aquest gran pintor. Palau i Fabre interpreta l'obra de Picasso com un
reflex metafísic de la seva vida, que pot ser també vista
in extenso com una manifestació de l'home en general. En la seva
diversitat d'estils i pluralitat, Palau hi veu la fragmentació de
l'home contemporani, la inesgotable potencialitat humana que es manifesta
en una sensibilitat plural, filla dels temps.
(Pilar Parcerisas, "Palau i Fabre, investigador de Picasso".
Avui, 25.V.2000.
inici
palau
Pàgina de presentació MAG POESIA
|