REPARTIMENT
Mestre................... Jaume
Martínez
Deixeble................ Lorena Valenzuela
Guàrdia vell........... Bernat
Ramis
Guàrdia jove.........
Toni Palou
Home (Gurt)........ . Joan Burgos
Dona...................... Sandra
Fernández
Nen........................ Laura
Martínez
Nena....................... Raquel
Jaime
Demiürg................. Paloma
Vidal
Captiu primer......... Saura Cernuda
Captiu segon....... ..Aitana Garrido
Captiu quart........... Eva Martorell
Captiu cinquè......... Marta
Puigserver
Fitxa tècnica
Disseny gràfic.... Jaume
Falconer
So....................... Maria J.
Jiménez
Llum................... Mariví
Prieto
Regidoria.......... .Aitana Garrido
Coreografia....... ,Maria Antònia
Font
Ajudantia............ Sandra Fernández
Escenografia...... Jaume Falconer
Direcció............. Antoni
Artigues
**********************************************************************
dijous 13 de març
de 2003 a les 12 i a les 20 hores
(100 i 150 espectadors)
************************************************************
[palau parla
de la caverna]
* El 1952, ja a París, vaig
escriure la primera versió de La caverna, basada en el mite platònic
que obre, si la memòria m'és fidel, el llibre setè de
La República de Plató. El professor Xavier Zubiri, en
començar l'any escolar 1942-1943, en aquesta mateixa Universitat [de
Barcelona] encetà la classe de filosofia amb l'exposició d'aquest
text. A mesura que l'explicava se'm feia evident que podia ser convertit
en una obra de teatre, de contingut a la vegada sociològic, a causa
del contrast que s'estableix entre els esclaus que no es mouen de la caverna
i el que n'és alliberat, quan torna, i metafísic, a causa de
les preguntes que engendra en aquest els seus canvis de situació. Vaig
trigar deu anys a realitzar el meu projecte.
(Josep Palau
i Fabre, Universitat de Barcelona, 2000)
* Em fa il.lusió que vulgueu
muntar La caverna. És la més ambiciosa de les meves obres de
teatre i la més difícil de muntar. L’actor ha de tenir qualitats
de ballarí, que després han de desaparèixer.
Crec que cal defugir les complicacions
i fer-ho d’una manera senzilla, com vàreu fer el Kolhas. Recordo un
consell que em va donar Cocteau quan el vaig anar a veure amb la pretensió,
pobre de mi, de muntar la seva “La machine infernele”. Em va dir: “faites-le
en pauvre”. Feu-ho en pobre. Em penso que el consell es pot aplicar a La caverna.
Una forta abraçada
(J. Palau,
Grifeu, 10 de setembre de 2002)
***********************************************************
[paraules de josep palau i fabre]
* La llibertat és això: no estar obligat a res,
a cap imposició exterior, a cap compromís, ni que sigui amb
un mateix. Poder disposar, en nosaltres, de tot, començant per nosaltres.
Quisvulla pot ser emperador del món. No li cal sinó apoderar-se
de la immensa fortuna que té a l'abast de la mà, cada dia, a
cada instant.
* L'Occident, o el que des de Grècia hem convingut
d'anomenar-ne Occident, ha estat una valoració de la llum, del dia.
Tota la poesia que avui se salva (la que ens salva) reposa sobre les entranyes
de la nit [...] Novalis amb els seus Himnes a la Nit, o Baudelaire, o Poe,
o Mallarmé, proven tots el mateix. La nit fecunda l'esperit. El dia
és el cos.
* Si el romanticisme és vist exclusivament com una
escola literària, aleshores el meu teatre és un teatre caduc.
Si el romanticisme és considerat, com jo el veig i l'entenc, com un
corrent molt més vast que decorre paral.lel als altres moviments d'alliberació
de l'home i que contribueix a aquesta alliberació, aleshores el meu
teatre és encara un teatre vigent.
* Considero que no existeix cap altra obra que contingui la
quantitat de matisos humans -joia, tristesa, furor, erotisme, mordacitat,
plagasitat, recel, lirisme, amor- com la que conté la de Picasso i,
per tant, cap a qui més li escaigui de ser considerada un humanisme
integral.
* No és veritat que la nostra llengua i la nostra poesia
siguin respectades. Mentre del bressol a la tomba no impregni la vida de
tots els ciutadans dels Països Catalans en tots els ordres.
* Dubto que hi hagi algú al país que hagi treballat
la música de la paraula com jo. Quan faig un poema, miro molt l'aspecte
musical. Em sé milers de versos de memòria, no perquè
en tingui molta, sinó perquè durant els anys de clandestinitat
em vaig dedicar a recitar-los en veu alta per escoltar la música de
la llengua.
*************************************************************
[a l'entorn de josep palau i fabre]
El Teatre Nacional de Catalunya és qui s'hauria d'encarregar
de posar en contacte la gran aportació de Palau amb el públic
normal i corrent. Però aquesta és una història sobre
la qual no volem insistir més. Tenim més de vint anys de democràcia
i els responsables dels nostres teatres subvencionats semblen, no solament
no fer res per recuperar la tradició moderna del teatre català,
sinó que hi ha com una impressió generalitzada que se'n vol
negar absolutament l'existència.
(Ricard Salvat)
I què és allò que, gairebé sempre,
té aquest alquimista a l'obrador? Obres d'altres autors. L'autor obra
obres. Les obres esdevenen un material on Palau recerca i rastreja infatigablement
una identitat genèrica. [...] Aquest "jo és un altre" de Rimbaud,
de Palau, aquesta idea d'"evaporació del jo" de Baudelaire, que Palau
veu encarnada en Picasso, aquest jo múltiple i col.lectiu, sota les
diferents aparences òptiques del qual l'autor ha d'aconseguir fer
sorgir un dramaturg, fan, d'altra banda, que, per Palau, l'obra d'autor i
l'obra d'investigador es confonguin completament.
(Perejaume)
inici
Pàgina de presentació
MAG POESIA
|