*
Palau i Fabre, Josep, "La tragèdia a Catalunya",
El mirall embruixat, Palma, Moll, 1962
La tragèdia que, al nostre entendre, no és el regne de
la fatalitat, en el sentit que es creu vulgarment, ni el de la llibertat
tampoc, sinó que significa la possibilitat humana de mesurar-se
en llibertat (som semblen provar-ho les dues més grans escoles de
tragèdia conegudes fins avui -l'atenesa i l'elisabetana- que coincideixen
amb les dues més grans democràcies que han aparegut a Occident,
fa que ens preguntem, amb una certa angoixa, com s'estableix a casa nostra
aquesta relació entre tragèdia i llibertat que intentem esbrinar,
a través de l'una, el veritable fons de l'altra. Dit altrament:
¿què hem de pensar de Catalunya després de conèixer
el panorama de la seva producció tràgica? [esmenta només
Mar i cel, Nausica, Antígona]
[la tragèdia ha d'obeir a una necessitat interior] La tragèdia
ha de ser necessària. [...] Partint d'un esquema tràgic es
pot arribar a un resultat exclusivament dramàtic. [...] Cal que
aquesta força, aquesta necessitat, apareguin en l'execució
de l'obra, en cada rèplica, en cada mot; que constitueixin també
la substància de l'obra.
Mar i cel és l'única tragèdia robusta que posseïm.
Llàstima de certes barroeries artístiques! Llàstima
de certes barroeries lingüístiques! [...] La bellesa artística
de Nausica és molt superior a la de Mar i cel, però el que
guanyat en qualitat ho ha perdut en embranzida. Nausica no és una
tragèdia. De Guimerà a Maragall hi ha un afinament, és
cert, però també un aburgesament. [...]
en el teatre de Guimerà es reflecteixen problemes col.lectius
o socials i en el de Maragall problemes individuals. [...]
El crit de llibertat de Manelic en Terra Baixa i el crit de llibertat
que es desprèn de Mar i cel, cal entendre'ls, per tant, com un pressentiment;
són anteriors als esdeveniments; són, per dir-ho així,
profètics. En canvi, la Nausica de Maragall ve després, sembla
feta d'esquena als esdeveniments, o ignorant-los, seguint viaranys i problemes
enterament individuals.
el popularisme autèntic de Guimerà serà escamotejat
en el teatre de Sagarra, que, en lloc d'estar al servei del poble, com
el d'aquell, es serveix del poble, l'explota -com i quan li convé.
No és d'estranyar que en el 1936 el país es trobés
sense intel.lectuals a l'altura de les circumstàncies. [...] Antígona,
de Salvador Espriu accentua el particularisme, el personalisme iniciat
en Nausica de Maragall. Antígona resta al marge de la lluita, de
la guerra civil que oposa els dos germans. [...] Antígona, no sols
no lluita, sinó que gairebé ni es defensa [...] davant la
possibilitat que li és oferta de sublevar el poble, d'atiar-lo contra
la tirania, prefereix calmar-lo, apaivagar-lo, dir-li que s'estigui quiet,
que torni a casa, i que obeeixi Creó. No es podia dir més
amb més pocs mots.
Carles Riba defensa, amb Maragall, que l'obra és una tragèdia.
Diu textualment: "Hi ha tragèdia -¿quin lector del drama
grec ho oblidarà?- no per cap conclusiva catàstrofe de fet,
sinó essencialment per una redempció final conciliadora entre
l'heroi i les potències celestes." [...]
Al nostre entendre, la Nausica de Maragall significa una abdicació
interior per part de Maragall, i aquesta abdicació correspon, a
la vegada, a una abdicació col.lectiva. [...] resta presoner
d'ell mateix, de certs prejudicis o complexos de barceloní noucentista.
[...] la Nausica de Goethe es comprometia irrevocablement als ulls dels
seus compatriotes [...] L'heroïna de Goethe acaba suïcidant-se;
la de Maragall es limita a plorar una mica.
NAUSICA (A la reina). Ai mare! Per què ho diu, això? M'encanta.
Aquest vers, si el sabem escoltar -i gairebé no es pot deixar
d'oir- és francament neula, i és neula (¿qui no sent
la veu de nas que ho pronuncia?) perquè l'heroïna que Maragall
té davant dels ulls, en el moment d'escriure l'obra, segurament
ho és. La Nausica de Maragall és una burgeseta que no s'atrevirà
a fer un pas més del que les convencions i les regles estrictes
de la moral establerta li permetin. [...+ Maragall jugava la carta de la
burgesia catalana i el seu destí anava unit al d'aquella. (¿No
havia qualificat Barcelona de "ciutat mala" després de la Setmana
Tràgica?). L'embranzida del Superhome s'ha extingit.
Perquè Maragall, per a qui poesia és igual a veritat,
pogués escriure una Nausica tràgica, hauria calgut [...]
que ell, o ella, haguessin dut l'idil.li, i amb el llur destí, molt
més enllà, que hagués gosat l'amor. Però la
seva ètica -o, més exactament, el seu cristianisme a tota
prova- li ho impedia. [...] Preferí renunciar a l'aventura: a l'aventura
vital i, per consegüent, a l'aventura lírica puix que no podia
canviar l'equació poesia-veritat. Ofegà dins ell el darrer
crit del Superhome i ofegà, així, el poeta tràgic
que estava apunt de sorgir. A última hora, aquest home que ho volgut
ser tot per Catalunya, que volgué ser l'ànima del país,
preferí la santedat, la salvació individual -el propi negoci-
a la salvació col.lectiva. Preferí salvar la seva ànima
a salvar l'ànima de Catalunya. Per això...
*
Palau i Fabre, Josep, "Les paradoxes de la tragèdia",
Serra d'or 339, gener 1988
L'escissió entre els intel.lectuals i el poble, a Catalunya,
no ha fet sinó accentuar-se a partir del 1900 i, en aquest sentit,
el panorama de la nostra tragèdia és paradigmàtic
sobre el que estem dient. [...]
Les classes governants del país, amb Prat de la Riba al davant,
aconseguiren allò que volien: que el poeta deixi de mirar entorn
seu i es dediqui a mirar només en el seu interior. Recordem que
durant l'elaboració de Nausica és afusellat Francesc Ferrer
i Guàrdia, a la tardor del 1909. Ni un batec dels esdeveniments
no es trasllueix en la seva obra, res no altera el seu ritme apol.lini.
Els polítics han aconseguit marginar el poeta, que era la veu col.lectiva.
O amputar-lo en allò que tenia de veu col.lectiva. [...]
El nou Prometeu encadenat [d'Eugeni d'Ors, 1920] té un
abast netament col.lectiu. [...] El nou Prometeu encadenat feia por i ha
continuat fent por [...] L'obra és, sense equívoc possible,
un crit de rebel.lia a favor de les classes proletàries i, en aquest
sentit, torna a acostar, com potser no ho havia fet ningú llevat
d'Ignasi Iglésies a través del melodrama, l'intel.lectual
al poble. [...] Una tragèdia en prosa, el 1920, era, estèticament,
un acte agosarat, d'avantguarda. [...]
[Judit de Sagarra, 1929] l'0bra fou un fracàs; es representà
cinc o sis vegades. El públic barceloní es desentengué
de la tragèdia i de les possibles al.lusions que contenia als esdeveniments
contemporanis, potser perquè per boca de Judit li eren dites unes
quantes veritat que no acabava de pair, que no l'interessava d'escoltar.
"Judit: De la pàtria m'heu dit? ¿I sou vosaltres, / la vostra
avarícia i vostres conveniències, / i la por que us rosega
les entranyes, / la vostra llar amb tuf d'hipocresia, / i el vostre jaç
tranquil, això és la pàtria?"
*
Escrit mecanografiat sobre la tragèdia
llegit a la Universitat de Barcelona: Barcelona, maig del 2000
Una de les coses que més m'inquieten actualment és la
pervivència del Noucentisme. [...]
A Catalunya, hem passat de la Monarquia a la República, d'aquesta
a la Guerra Civil i a la Revolució, d'aquestes a una derrota i a
un esfondrament del país sense precedents, el 1939, i resulta que
continuem defensant i arborant els mateixos valors que fa cent anys, com
si no hagués passat res. [...]
Recordem, per començar, que el Noucentisme s'anomena d'antuvi
Mediterranisme, i que aquest fou erigit, en front del Modernisme, per lluitar
contra les boires del nord i les seqüeles d'un romanticisme tardà.
[...] Qualificar algú de Noucentista era subratllar que pertanyia
al nou segle, el segle XX, i als valors que, a més dels mediterranis,
aquest involucra. Tot això s'esqueia a principi de segle i té
una data gairebé oficial, que és la del 1906. [...]
Tothom, actualment -i quan dic tothom em refereixo al ventall d'opcions
polítiques del país que pretenen interpretar-nos, dirigir-nos,
i encarnar-lo-, proclama, amb cofoïsme i tot, la pervivència
del Noucentisme. En el terreny de les arts plàstiques el Noucentisme
es diu Classicisme, en filosofia escola del seny. [...] El classicisme,
tal com l'entenem, dóna per suposats certs cànons estètics
inamovibles o quasi inamovibles que cal esforçar-se a obtenir. Aquests
cànons tenen per ideal suprem la bellesa, la mesura. [...]
En una paraula: el Noucentisme només havia tingut en compte
un aspecte del Mediterranisme, que és l'aspecte endreçat,
equilibrat, apol.lini, i havia deixat, completament oblidat, quan no l'havia
defugit, l'altra dimensió, la que d'acord amb la classificació
nietzscheana, de tots coneguda, podem anomenar el dionisisme.
En defugir aquesta cara de la medalla, el Noucentisme s'amputava automàticament,
la possibilitat de la tragèdia, dels oracles, dels misteris de l'excés,
de la vidència. Els aspectes obscurs, si voleu de la nostra naturalesa
i del nostre comportament, que són segurament més poderosos
que els aspectes clars, quedaven eliminats. [...]
una de les limitacions del Noucentisme era la de voler una societat
tan endreçada i tan formal que no permetia l'eclosió de la
tragèdia, que és excés.[...]
Eugeni d'Ors, amb el seu Nou Prometeu encadenat, supera i anul.la el
Noucentisme.
el 1952, ja a París, vaig escriure la primera versió de
La caverna, basada en el mite platònic que obre, si la memòria
m'és fidel, el llibre setè de La República de
Plató. El professor Xavier Zubiri, en començar l'any escolar
1942-1943, en aquesta mateixa Universitat [de Barcelona] encetà
la classe de filosofia amb l'exposició d'aquest text. A mesura que
l'explicava se'm feia evident que podia ser convertit en una obra de teatre,
de contingut a la vegada sociològic, a causa del contrast que s'estableix
entre els esclaus que no es mouen de la caverna i el que n'és alliberat,
quan torna, i metafísic, a causa de les preguntes que engendra en
aquest els seus canvis de situació. Vaig trigar deu anys a realitzar
el meu projecte.
L'estètica, el concepte de bellesa heretat del Noucentisme, és
el cavall de batalla que caldria revisar a fons per sortir-nos de l'actual
cercle aviciat. Jo crec que el mateix Picasso, com ja ho he indicat més
d'una vegada, portà a la plàstica les normes que ja havia
formulat Buadelaire. Recordeu que Buadelaire
va escriure un poema, un bell poema, que s'intitula La bellesa (La Beauté),
que comença: "Sóc bella, mortals, com un somni de pedra",
poema en el qual postula per unes normes de bellesa que l'apropen a les
de l'ideal clàssic, a la bellesa dita clàssica, encara que
amb algunes connotacions que ens fan pensar més en Egipte que en
Grècia. El sonet conté una formulació de l'ideal de
bellesa que es pot considerar pròxim a l'adoptat pel Noucentisme.
Però el mateix Baudelaire s'adonà de les limitacions que
implicava el seu poema, i n'escrigué un altre, l'Himne a la Bellesa,
que és una rectificació d l'anterior. Des del primer vers
ens adverteix sobre quins camins ens proposa: "Ixes del cel profund o muntes
de l'abisme, / Bellesa?" Rebla
el clau una i altra vegada, potser perquè en el seu temps, a França,
ho considera necessari, com ho és ara entre nosaltres. Són
les pregoneses de l'abisme i el que en pugui remuntar, l'Horror, el Crim,
allò que Baudelaire invoca. Obra la porta, així, als Oracles,
als Misteris, a la bellesa de la lletgesa, que és una de les claus
de l'art modern i jo diria que de la tragèdia.
*
Palau, "Cartell", dins Teatre, Barcelona,
Aymà 1977.
"Si el romanticisme és vist exclusivament com una escola literària,
aleshores el meu teatre és un teatre caduc. Si el romanticisme és
considerat, com jo el veig i l'entenc, com un corrent molt més vast
que decorre paral.lel als altres moviments d'alliberació de l'home
i que contribueix a aquesta alliberació, aleshores el meu teatre
és encara un teatre vigent.
*
Palau, "La segona alienació", dins
Teatre, Barcelona, Aymà 1977
"El cert és que, des de fa temps, he estat jo mateix l'únic
en veure la manera com la meva obra es produïa en mi, quina era la
meva forma peculiar de realitzar-me. I aquesta -aneu a saber per quin dimoni
de raó-, ha estat sempre la de l'alienació. M'ha calgut crear
constantment un personatge a través del qual realitzar-me. El primer
ha estat l'Alquimista. Quan jo escrivia els Poemes de l'Alquimista escrivia,
evidentment, els poemes d'algú que era jo; però jo havia
de creure que els poemes eren d'ell perquè fossin del tot meus.
Per què? Quan
vaig iniciar aquest Teatre de Don Joan, vaig haver de creure que, més
que no pas una sèrie d'obres sobre Don Joan, jo escrivia per aquest
-per mandat o delegació seva, a través d'una estranya identificació-
les obres que ell havia d'escriure sobre ell mateix."
"el donjoanisme era l'única forma que m'era permesa -socialment
permesa- per a realitzar-me, o intentar de realitzar-me, o fer-me la il.lusió
que em realitzava en llibertat. Don Joan era l'únic que podia infringir
les normes d'aquella societat sense semblar que, de fet, atemptava contra
els seus fonaments."
"No, Don Joan no és un llibertí. És molt més:
és el destructor d'unes determinades estructures socials encotillades."
*
Palau, "Idees per a un don Joan", dins Teatre.
Barcelona, Aymà, 1977.
"Don Joan [...] apareix, aproximadament, un segle després d'acabada
la reconquesta cristiana [...] és l'home que duu la poligàmia
en la sang, com a llei natural i com a dret indiscutible, i a qui, de sobte,
se li vol imposar la monogàmia [...] Precisament perquè li
ha calgut enderrocar interiorment aquests murs que intentaven posar-li,
la llegenda el fa penetrar en els murs del convent i raptar Elvira. Res
no s'assembla tant, per a ell, a un harem, com un convent. El rapte d'Elvira
no és sinó l'exteriorització d'un acte interior. Aquesta
reacció esdevindrà típica en els pobles ibèrics.
Serà sempre així, per explosió, que continuaran traduint
les seves reaccions. Quan, per exemple, es posaran a cremar esglésies,
no serà sinó per a cremar i destruir en ells allò
que els han intentat imposar, el que duen a dins. [...] Don Joan apareix,
per tant, com una revenja subterrània dels pobles mahometans contra
la població espanyola cristiana. "
"Don Joan és senzill, complicat, jovial, sentimental, tendre
o brusc segons la presa que té al davant, i aquesta cau invariablement
en el parany perquè creu haver trobat la parella que li escau."
"L'exemple més patent de mimetisme espiritual o psíquic el
trobem, en els nostres dies, en l'obra i la figura de Picasso, que devora
els secrets de les obres que admira o contempla." "Ell es busca a través
de les dones, però com més gran és el buit més
dones li calen, i com més dones té, més gran és
el buit. Aquest és el seu cercle infernal. Això basta per
a indicar que la figura de Don Joan només pot resoldre's en tragèdia;
que el seu conflicte necessita recolzar-se sobre la base immensa de la
tragèdia. Don Joan es desil.lusiona sempre, es decep sempre, fins
que acaba desil.lusionant-se definitivament; o sia, fins que acaba desil.lusionant-se
d'ell mateix. La seva fi és ben clara."
********************************
sobre el teatre de palau
*
Ricard Salvat. A l'entorn de Josep Palau i Fabre. Josep Palau
i Fabre, l'alquimista.- Generalitat de Catalunya, Barcelona 2000. (Catàleg
de l'exposició a Santa Mònica).
El Teatre Nacional de Catalunya és qui s'hauria d'encarregar
de posar en contacte la gran aportació de Palau amb el públic
normal i corrent. Però aquesta és una historia sobre la qual
no volem insistir més. Tenim més de vint anys de democràcia
i els responsables dels nostres teatres subvencionats semblen, no solament
no fer res per recuperar la tradició moderna del teatre català,
sinó que hi ha com una impressió generalitzada que se'n vol
negar absolutament l'existència."
*
Enric Gallén, dins Història de la literatura catalana
11. Barcelona, Ariel, 1988.
"de París estant, tenia clar que la seva orientació en
tant que dramaturg no podia partir de la minsa tradició teatral
indígena. D'aquí l'elecció de la tragèdia,
no entesa preceptivament, sinó com a llenguatge implícit
de la llibertat mitjançant el diàleg, i, també, a
partir de la identificació-alienació mediúmnica de
Palau i Fabre amb la figura d'un Don Joan vitalista, sense, però
redempció possible, que convertí en objecte d'un interessant
cicle."
*
A través de Don Joan "assaja la contestació a les normes
d'una societat puritana i repressora".
Nou diccionari de la literatura catalana. Barcelona, Ed. 62, 2000
inici
Pàgina de presentació MAG POESIA
|