dades
vicent andrés estellés
1924.- El 4 de setembre neix a Burjassot, poble de l'horta de València,
en el si d'una família de forners. Ell parla amb afecte dels seus
pares: la mare, "criatura humil i vivacíssima"; el "pare que no
volia que mataren grills. / Mai no en va matar cap". Anà al
Col.legi de Don Julio (Vid pàg. 73 i ss. dins La parra roja),
on el 1934 feu una redacció en català (aprovada pel mestre;
"Va ser una decisió espontània, presa quasi sense adonar-me'n")
1925.- El seu avi és assassinat, a la boca del forn, d'un tret
d'escopeta pel seu germanastre, enutjat per una qüestió d'herència.
1936.- Quan comença la guerra té dotze anys. Farà
diverses feines: aprenent de forner, orfebre, mecanògraf. Passà
la joventut a València.
Es va creant una gran cultura literària de forma autodidacta.
Va llegir: Baudelaire, Neruda, Eluard, Walt Whitman, Pavese, Verdaguer,
Carner, Riba, Rusiñol... Entre els poetes catalans que admira: Ausiàs
March, Màrius Torres, Salvat-Papasseit i Rosselló-Pòrcel
("el qual admire tant")
Un dels temes de la seva poesia, comença a congriar amb la guerra;
ell mateix en parla: "Totes les morts són tristes. D'altra
banda hi ha la incomprensible bellesa de la mort. Aquest tema venia determinat
de molt abans de la mort de la meua filla, perquè jo m'he criat
en un ambient de morts, de dols [...] També, cal no oblidar-ho,
les tongades de morts de la guerra, de la postguerra. M'he criat en un
món així, i el que abans era un motiu de còlera ara
ja és un motiu de dolorosa comprensió, o d'estupefacció,
o d'incomprensió radical."
I sobre la postguerra: "Sempre he dit que, per a mi, per a nosaltres,
fou pitjor, en tots els sentits, la postguerra que no la guerra. La meua
família, la meua família materna, era, en efecte, republicana.
Però, jo no pense en els patiments personals, sinó en els
patiments col.lectius que la postguerra va comportar. Fou un temps sinistre,
tenebrós, que d'alguna manera he tractat de reflectir en alguns
papers meus. Ocultament, però, ens calia mantenir, malgrat tot,
l'esperança."
1942.- Comença la feina de periodista als devuit anys amb un
article sobre un novel.lista noruec. El mateix any comença a estudiar
periodisme a Madrid. Al cap de tres anys va a Navarra a fer el servei.
1948.- Als vint-i-quatre anys torna a València i comença
a treballar al diari Las Provincias. Es fa amic de Joan Fuster i de Manuel
Sanchis Guarner.
"Com a periodista féu pràcticament de tot: treball d'arxiu,
de retallar notícies, reportatges de tota mena, crítica de
llibre i de cinema amb preferència; viatjà a Cannes amb els
coeters valencians i a d'altres llocs amb els organitzadors d'Iberflora;
fins i tot va redactar gasetilles rimades, molt populars [...] L'any 1958
fou nomenat redactor en cap de Las Provincias, càrrec en el qual
continuà fins l'any 1978 en què [...] fou arbitràriament
substituït sense la menor delicadesa." (Pérez/Salvador.
Una aproximació a Vicent Andrés Estellés. València:
3i4, 1981)
1953.- Publica el primer llibre de poemes: Ciutat a cau d'orella.
Aquesta dècada surten La nit (1956) i Donzell amarg
(1956); aquest darrer va ésser finalista al Premi Ossa Menor 1953,
que es va endur Miquel Martí i Pol.
1955.- Als trenta-un anys es casa amb Isabel. L'any següent neix
la seva primera filla, que va morir als quatre mesos: escriu "Coral romput",
que posteriorment serà recitat amb tanta força per Ovidi
Montllor: "Ovidi Montllor, el meu germà, va recitar immillorablement,
el meu "coral romput"" (El forn de sol); També el Llibre d'exilis
es relaciona amb aquesta mort. Posteriorment tingués
dos fills més: noi i noia. El 1956 rep el premi Cantonigròs;
el 1958 el Premi Valencià (per La clau que obri tots els panys),
i el 1965 el premi Ausiàs March, també a València.
1966.- Publica L'amant de tota la vida. A pesar de la ingent obra escrita,
abans de la dècada dels setanta només veurà publicats
quatre llibres de poemes.
1970. A partir d'aquest any és publicat amb més assiduïtat,
a Mallorca, primer, empès per Josep Maria Llompart, a València
i a Barcelona. El 1971 publica dos llibres clau: La clau que obri tots
els panys (que conté "Coral romput") i Llibre de meravelles.
"El Llibre de meravelles està constituït per tres
seccions. La secció central parteix d'episodis i anècdotes
que transcorren entre els 12 anys (moment en què s'inicia la guerra
civil) i la trentena de l'autor (moment del matrimoni i de la responsabilitat
d'una família). Com que l'adolescència i la joventut del
poeta transcorren durant la guerra i, sobretot, en la postguerra, aquest
és el llibre estellesià de la postguerra per excel.lència.
Forma part dels manuscrits de Burjassot, que reconstrueixen l'ambient de
l'època. En la primera secció del Llibre de meravelles el
poeta s'identifica amb els que comparteixen amb ell unes determinades formes
de vida. Són els seus i li serveixen d'ancoratge vital. D'aquí
parteix per fer el seu propi itinerari vital que, com al Fèlix lul.lià,
inexpert i jove, l'instruirà sobre les "meravelles" del món.
A la darrera secció del llibre, el poeta, casat i responsable d'una
família, troba un destí. La seva responsabilitat no s'esgota,
però, en la família, sinó que aquesta l'imbrica encara
més en la comunitat." (Glòria Mas, dins V.A.E. Antologia
poètica . Ed. Barcanova, 1991)
1972.- S'inicia la publicació de les obres completes.- El 1974
en surt el volum II, que conté el llibre Horacianes.
En aquest llibre, "Estellés s'hi identifica amb el poeta llatí
Horaci, del qual, però, l'interessen més les intimitats i
la humanitat que no pas la bellesa formal de la seva poesia. Ens trobem,
per exemple, que Horaci insulta ferotgement Suetoni, el seu biògraf,
perquè ha donat dades errònies i malvolents d'ell. Estellés
es confon amb Horaci i l'acció pot transcórrer a la Roma
clàssica, o bé al revés, els personatges llatins poden
moure's en el món valencià. Així, Estellés
ens hi dóna una visió periodística de la situació
valenciana i de l'antivalencianisme, molt fort en aquell moment." (Glòria
Mas. Ibid) . El 1982 (El Món, 12 de març) diu: "No passen
mai uns dies que en despenjar el telèfon em sento dir que ets un
fill de puta. La por d'una bomba no me la lleva ningú. Això
és una guerra no declarada però oberta; l'anticatalanisme
valencià és salvatge" "Penso que el present, i també
el futur, és molt amarg al meu país. Estem tornant al temps
de les catacumbes."
El 1975 rep el premi La lletra d'Or.
1978.- Premi d'Honor de les Lletres Catalanes. És acomiadat de
Las Provincias i obligat a una jubilació anticipada als 54 anys;
precisament és tret el temps de la transició (També
Pere Quart patí per la seva actitud intransigent amb la hipocresia;
i Blai Bonet diu que quan mes ha sentit el pes de la censura ha estat amb
la democràcia).
"Dels llargs anys de treball al periòdic l'únic temps
una mica agradable va ser el que ara es coneix amb el nom de “la primavera
de Las Provincias [...] uns pocs mesos dels anys 1974 i 1975 durant els
quals el diari volgué jugar amb cautela la carta d'un cert profressisme.
D'aquella època són les Lletres de batalla, una sèrie
de proses que a diari publicava l'Estellés." (PÉREZ/SALVADOR.
Ibid.
Edita Oratori del nostre temps, l'únic de teatre que té
publicat. (les "Èglogues" també estan en forma de diàleg.
A finals d'octubre de 1978 participa, juntament amb Joan Brossa, a
una mostra de poesia catalana al Centre Pompidou de París.
1984..- Rep el Premi de les Lletres Valencianes. El mateix any un bust
seu és inaugurat a Burjassot, però quinze dies després
fou enderrocat pels fatxes. Passà a viure a Benimodo (Ribera Alta);
s'hi emporta el bust que l'ajuntament de Burjassot li dóna.
El 1985 comença a editar prosa: Quadern de Bonaire, El tractat
de les maduixes, El forn de sol, La parra roja...
1990.- la Universitat Catalana d'Estiu de Prada li reté un homenatge;
posteriorment el rebé dels Premis Octubre.
1993.- Mor el 27 de març.
1996.- Es publica el Mural del País Valencià. Ell
mateix (Pérez/Salvador. Ibid) diu: "També tinc inèdites
dues o tres novel.les. I teatre per a parar un tren; vodevils, revistes...
I llibres de viatges a l'estranger. I un guió de cinema que vaig
presentar a un concurs de Barcelona i va quedar finalista."
Vicent Andrés Estellés, juntament amb Miquel Martí
i Pol (i tal vegada Salvat-Papasseit) és el poeta més
musicat. Ovidi Montllor és qui més l'ha cantat
i recitat (des que el 1972, va posar música d'albada a "Els amants";
destaca la recitació, una hora i vint-i-cinc minuts, de "Coral Romput".
Paco
Muñoz, amb el seu magnífic àlbum "Amor i amor".
Maria
del Mar Bonet, Remigi Palmero, Vicent Torrent, Lluís Miquel,
Els pavesos, Lluís el Sifoner, Celdoni Fonoll, etcètera
Poemes seus han estat traduïts a l'alemany, a l'anglès,
a l'espanyol, a l'holandès, a l'italià, al japonès,
al portuguès i al suec.
portada vicent andrés estellés
pàgina presentació MAG POESIA
|