"LA PARAULA ÉS LA CASA DE L’HOME"
entrevistes
premsa
entrevistes
*
"Blai Bonet o la passió de fer brillar l'univers", entrevista
d'Antoni Vidal, Lletra de canvi 45, Barcelona.
un dels elements bàsics de la poesia de tots els temps és
fer notar la realitat.
La humanitat duu moltes teranyines: de tradicions, religions, tabús,
etc. Llavors amb un poema d'aquests tan ben fets [...] el que treus és
una gran quantitat de teranyines del cervell del qui ho llegeix. [...]
Com quan et diuen que la sublimitat es decanta per la vitalitat: això
treu totes les teranyines que hi pugui haver de la sublimitat i de l'èxtasi...
Perquè ha de ser a base de tocar coses terrenals. L'única
manera de sentir la sublimitat és a través dels sentits.
[...] Quan la poesia ho és de bon de veres, aclareix el misteri,
l'aboleix. Em referesc al misteri en el sentit que jo el consider; és
a dir, en el sentit negatiu. És una peresa mental, dir això
és un misteri. És por d'entrar-hi. Quan hi has entrat, veus
que era un parany maquinat pels poderosos, alguna lletjura o el que sigui.
[En art] Es tracta de diàriament ésser nous, no de restaurar
ni de transformar. A nivell personal, ocorre el mateix: cada dia ser nou,
cada dia ser nou. [...] L'aspiració és voler ser nou.
*
Biel Mesquida. "Tres cants d'un lector hedonista de l'obra de Blai Bonet",
Lletra de canvi 45, Barcelona.
els poemes es llegeixen amb el cor, amb el cervell, amb la pell, amb
el sexe, tot plegat. I es rellegeixen temps i temps fins que un dia, quan
vertaderament en tens necessitat, hi descobreixes l'ensenyament.
*
Biel Mesquida. "Blai Bonet: un modern escriptor mallorquí a Barcelona",
dins Escriptors a Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1980.
Vaig habitar quinze anys a Barcelona. Quinze anys són molts anys,
però jo no compto els temps per anys ni per mesos, sinó per
hores. És molt de temps, és molt llarg. [...] Barcelona era
una ciutat que tenia un sentit de l'art, un sentit de la humanitat artística.
Barcelona ho tenia, ho té i ho ha tingut sempre això de saber
fer mancomunitats, col.lectivismes.
El Dr. Sagués [...] em va ensenyar a llegir Hölderlin. El
primer vers de Hölderlin me'l va llegir ell, però en consultar-li
el que havia de fer en el Montseny i el que no, em va dir: "No et donaré
cap lliçó, ni una, només un vers d'en Hölderlin
que diu: Qui té la tirada de cap al sublim es decanta sempre de
cap al vital. Ja ho vaig tenir entès. Al sublim, ja hi tenia la
tirada.
aquell home [En Riba] amb 60 anys no havia estat mai a la Rambla. Jo
li contava que havia anat al Panam's i al Tabú i ell em deia: Conta
més! Conta més!, i estava, l'home, content.
Racine havia usat en tota la seva obra 420 paraules i en Machado n'havia
emprat un màxim de 224. I com més restringeixes el llenguatge
més eficaç és. Això que diuen de la riquesa
del llenguatge és una mica a l'inrevés. No emprar moltes
paraules sinó emprar-les bé, emprar les paraules més
substantives. [...] Com més poques paraules empris més ric
és el llenguatge. Si restringeixes el llenguatge guanyes en profunditat.
en Verdaguer, que és qui va treure totes les paraules vives.
En Verdaguer, poèticament, t'agradarà o no -que és
molt bo-, però en el seu llenguatge no hi ha cap paraula que no
sigui ben viva. I les va treure de davall terra, i de Vic.
Per la manera de cultura, pels temes que tracta, en Costa i Llobera
ja tenia aquell sabor grec o francès, del francès mediterrani.
N'Alcover, en canvi, és molt literari, és un dels màxims
imitadors que ha tingut Leopardi, per exemple. En Leopardi en mallorquí
és n'Alcover. En Costa i Llobera era molt més espontani,
molt més llegit. Era un home de lletres, llegit, que llegia, i n'Alcover
era un empleat de l'Audiència de Palma. La cultura no són
els llibres, és la manera de viure.
*
"Última entrevista a Blai Bonet", per Josep Mallorens. Avui,
8 de gener de 1998.
-Quin és el vostre concepte del bé i del mal? Creieu en
el pecat?
El bé, en primer lloc, no és cap concepte i el mal tampoc.
El mal simplement és tractar una persona com si fos una cosa. Res
més. Estic pensant que no es pot discutir si una cosa és
el bé o és el mal perquè ja ho sabem a l'acte. Sabem
si allò ens fa bé o ens fa mal. També les autoritats
tenen molta culpa d'haver donat la possibilitat que es pogués discutir
això. Diuen: "Això és bo". I de seguida els has de
preguntar: "És bo per a què?" "És bo per a qui?" Això
la gent no s'ho pregunta; comença a fer conceptes i dialèctiques
i a fer discussions teològiques, i d'aquí vénen totes
les guerres que hi ha, vénen d'aquesta barbàrie: fer conceptes.
En El mar hi ha aquesta religió perquè en aquells anys
la religió era una creu que portava la gent per força. S'ha
de tenir en compte perquè feien creure a la gent que la guerra es
feia per Déu i assassinaven els que eren republicans, els mataven
per Déu, en nom de Déu. Això era molt gros.
L'escriptor té l'obligació de fer d'oposició del
poder. [...] No he fet res més que ésser l'oposició
de qualsevol manera de poder. I és una fidelitat que l'he mantinguda
sempre.
*
Entrevista de F. Rotger a El dia del Mundo, 7 febrer 1993.
Veig el que passa aquí, a Mallorca, que gent desarrelada ens
governa, i es necessita molta cara per governar un poble si no s'hi tenen
arrels.
Esper el dia que desapareguin tots els Estats, perquè aquest
dia desapareixeran tots els nostres mals. Una cosa és la gent, la
nació i les ciutats, i una altra l'Estat. Si desapareix l'Estat,
desapareix el noranta per cent del que va malament.
*
Entrevista de Lluís Bonada a El temps 29-6-92.
Tot s'ha tornat tant de dretes que fa llàstima.
L'esclator de llibertat que vam viure (fa una vintena d’anys) s'ha
perdut. Hi ha una censura total que creix com no s'havia vist mai.
[Aleshores] tenia l'ideal i els pensaments molt alts [...] Però
tenia les mans buides. No teníem mitjans pràctics per a portar
aquells ideals a terme. I ara la gent té les mans molt plenes, però
sense cap ideal, sense cap projecte.
*
Busquets i Grabulosa, Lluís. Entrevista: "Blai Bonet entre la
follia i la transcendència". A Plomes catalanes d'avui. Sant Boi
de Llobregat: Edicions del Mall, 1982.
Ser intel.ligent vol dir necessitar cada dia menys coses.
*
Entrevista de Basilio Baltasar a El País, 31 juliol 1983.
Cada un dels homes és una excepció, quan l'ésser
humà compleix la tasca progràmatica de realitzar totes les
seves possibilitats, les factibles i les que, de moment, li semblen impossibles...
I aquí es fa necessari, crec, afirmar que únicament és
l'home aquell que té una utopia. Tal i com únicament és
una nació aquell país que té una utopia. Una utopia
i un programa ideat són la mateixa cosa. [...] Europa està
a punt de desaparèixer a causa de la desordenada passió particularista,
que mena a considerar nacions i Estats els territoris que no són
res més que províncies de la nació d'Europa. Un Mercat
Comú no convertirà mai Europa en una nació. Un mercat
no és res més que un mercat. Un mercat no serà mia
un programa existencial i popular humà. En aquest sentit, la ferma
substantivació real de Catalunya ha consistit sempre i consisteix
a ésser i a voler ésser una província de la nació
d'Europa.
El futur és el que cada exemplar humà té possibilitat
de realitzar i que encara no ha realitzat. Jo sempre tenc present que viure,
sobreviure i superviure són els tres espais progressius de futur
de cada dia en cada un dels homes. I el superviure, que és el viure
en la forma més completa i mental possible, és la creació
artística, literària, escrita, que converteix els fets de
la vida en una presència i en una evidència per mitjà
del llenguatge ordenat en un espai no municipal, per dir-ho d'alguna manera.
[...] Traslladat tot això a la tasca pública, política,
el lema del creador del superviure, que és l'acte i l'ofici d'escriure,
és el mateix que el dels pacifistes d'arreu del món: "Ni
esquerra, ni centre, ni dreta, sinó endavant".
*
Entrevista de Sandra Martínez, Avui, 7 setembre 1994.
-I després d'escoltar, arriba el moment d'escriure. Com viu aquest
moment?
-És una feina feixuga, gens agradable. Escoltar i observar té
un cert encant, però crear, estar-s'hi hores i hores, és
dur. Ho és també perquè moltes de les coses que dius
t'agradaria no haver-les de dir, perquè saps que quan arribin als
lectors els feriran. A mi m'ha passat això sempre, però aquesta
és la missió que tinc.
-Vostè ha dit que un vers pot contenir tot l'Univers.
- [...] Si la persona sap que és un cas únic, que mai
més n'hi haurà cap com ell, el que faci ho procurarà
fer amb una passió impressionant. Perquè fer una cosa és
important, però deixar-la de fer és un crim, no té
perdó.
-Una obra que quedarà després de la mort.
-No hi penso mai en la mort. De jove vaig llegir Sèneca i hi
ha una frase seva que l'he fet servir sempre. "Viu cada dia com si cada
dia fos tota la vida sencera". I així ho he fet. La mort em fa fàstic,
em sembla que no hi ha dret, que és vergonyosa, crec, a més,
que si hi penséssim no treballaríem. No hi penso mai. Al
vespre, quan em fico al llit, només penso en el que haig de fer
l'endemà.
*
"Blai Bonet: Poeta atroçment humà" entrevista de Biel
Mesquida a El País, 13 setembre 1987.
-Repassa els més emblemàtics temps de gaudi/fruïció/felicitat
(o sinònims) de ta vida.
-El temps que he de passar mentre vaig a cercar el gaudi, la fruïció,
la felicitat. Recordo un temps emblemàtic; i era una època
en què, els dissabtes horabaixa o el diumenge de matí, anava
a fer unes llargues conversades a la Cartoixa de Montalegre, amb el prior
mallorquí don Bartomeu Rotger. Agafar el tren a Vilassar de Mar.
A Vilassar de Mar, agafar l'autobuset cap a Tiana. A Tiana, agafar l'únic
taxi que hi havia i que em portava a Montalegre. Estirar la cadeneta de
la campana, sentir el dring a l'altra banda de la porta, que tenia una
porteta més petita en un dels dos batents. Esperar que em vinguessin
a obrir. Veure la cara del porter tan pàl.lid, que havia obert la
porteta. Esperar deu minuts: veure el pati, la font i el safareig, les
quatre acàcies. Això eren moments emblemàtics. En
els encontres de l'afectivitat, els moments emblemàtics són
esperar la persona, anar a peu al lloc triat pel camí, pujar l'escala
ja amb afectivitat, treure's la roba, veure's, abraçar-se dempeus
[...]
Intel.ligència: veure, a l'acte, quin lloc ocupen les coses al
món.
Felicitat: és l'instant en què l'home és el creador
de l'home.
*
Antoni Miquel Planas, "Blai Bonet, la síntesi poètica",
dins Mots, noms i mites. Converses amb escriptors. Mallorca, Tià
de sa real 1996.
-Ha dit que la paraula és la seva única arma, però
contra què lluita amb aquesta paraula?
-Mai he lluitat contra res i és una cosa que mai faré.
Procur lluitar sempre a favor de les coses, de les meves passions que són
la justícia, la llibertat, l'art i els amics.
-Què significa per a vostè l'ésser humà?
-Dins els éssers humans n'hi ha que ho són més
que altres [...] els més humans són aquells que han treballat
més la seva humanitat per, si tenen una cosa bona, augmentar-la.
-La poesia és la visió conjunta de totes les coses. És
a dir, tot el món, tot l'Univers i tots els éssers humans
han de tenir cabuda a la poesia, dins cada poema [...]
-En un vers hi cap la visió de tot el món. La poesia
realment consisteix en això, en sintetitzar l'univers.
*
"Blai Bonet, el fons del mar" entrevista de Jordi Coca, Serra d'or,
gener 1981.
Com que el meu deure era posar-me bo, al Montseny vaig passejar molt.
Hi vaig aprendre el més bàsic. Els llibres no em podran ensenyar
mai el que vaig aprendre al bosc, a les fonts, amb els pagesos. Des de
Breda a Riells hi havia el que va del segle XIII al segle XX. Quant em
va ensenyar trepitjar, la terra durant tres anys, tot sol...! Els llibres
em sobraven.
El mar és una síntesi de la vida del sanatori. No és
autobiogràfic. En realitat, jo a Caubet m'ho vaig passar bomba.
Sí! Mai no estaré tan bé! Com que no havia de fer
llit, perquè no tenia febre, com que podia passejar tot el dia...
Allí no es parlava de la mort. Mai no va parlar ningú de
si en tal havia mort la nit abans. Mira, a les habitacions hi havia unes
finestres molt grosses que estaven sempre obertes, dia i nit. Quan un matí
vèiem una d'aquelles finestres tancada, ja sabíem que el
xicot havia mort. Però no se'n parlava. Pensa que el més
gran tenia dinou anys. Jo en tenia disset o divuit. Allí vaig començar
a escriure El mar; potser vaig fer-ne cinc-centes pàgines. Perquè
l'original d'aquesta novel.la té vuit-centes pàgines, però
com que l'editor va trobar que era massa llarga, doncs vaig fer una cosa
que ara no tornaria a fer, que es reduir-la.
Per anar bé necessitaríem un sol president de la Generalitat
per a tot el País Català; perquè tampoc no cal dir
Països Catalans. No. País Català i prou. I un sol president.
Un president per al País Català.
El President de la Generalitat hauria de ser-ho del Principat, de les Illes
i del País Valencià. Això de les autonomies ho espatlla
tot. ÉS com el conte de la vella per no arribar-ho a tenir mai.
Et fan transferències de vint-i-cinc cèntims amb dues dècimes
i s'obliden de la geografia, el llenguatge i el tarannà, que són
realitats històriques com una catedral.
Tot al contrari de Sartre, Camus era un moralista, però li agradava
ballar rock and roll, i anar de copes... Era molt senzillot, mediterrani
mil per mil. En Canvi Sartre... No és que jo sigui anti-sartrià,
no. Jo sóc anti-posa. Sartre sempre necessitava tenir una posa moral
fora dels llibres, i això l'encarcarava. Ara, els llibres m’interessen
molt.
*
"Blai Bonet, delicada agressió", entrevista de Sebastià
Alzamora, Serra d'or 457, gener 1998
jo hi vaig anar per vocació, al seminari. Però no una
vocació d'estudiar teologia i fer una carrera eclesiàstica,
sinó una vocació d'estar amb altres. A mi mai no m'ha agradat
estar sol. [...] Per això, quan em van dir d'anar al seminari, jo
vaig preguntar qui hi havia allà. Més de cent cinquanta al.lots,
em contestaren. Aleshores, vaig respondre, aquest és el meu lloc.
Agustí Bartra em va iniciar en tot de nous móns, en enviar-me,
espontàniament, un exemplar d'aquella Antologia de la lírica
nord-americana que ell mateix havia preparat. I sí, Eliot i Pound
van pesar en l'escriptura d'El poder i la verdor i Teatre del gran verd,
que són, n'estic segur, els meus dos llibres més importants:
amb el temps, la gent ho veurà.
El mar va saber greu a molta de gent, sobretot a Barcelona. Vaig rebre
algunes amonestacions. Record sobretot una carta d'un monjo de Montserrat,
dom Jordi Pinell, bon amic meu, exhortant-me a fer penitència pública.
Em deia que El mar era una gran creació, però que sobretot
era una blasfèmia contra tot el que de més sagrat té
Catalunya.
Llorenç Villalonga i el seu germà Miquel eren coneguts
com els fundadors de Falange a Mallorca. Amb una diferència. D'en
Miquel Villalonga, tothom en deia que era d'idees molt fermes però
que no era dolent. Sobre en Llorenç, en canvi, tothom opinava el
mateix: "És un reputa" [...] les execucions i les sentències
eren responsabilitat seva.
a Barcelona hi havia una cosa important: humanitat, col.lectivitat.
Era allò del seminari, d'estar amb cent cinquanta persones més,
però duit a l'extrem.
Jo no faig confluir els temes de la religió i la sexualitat,
sinó que ja vénen units per la mateixa tradició cultural
de l'àrea mediterrània, a la qual pertany la cultura catalana.
Sempre ha estat així. [...] Tot això de la culpa, del càstig,
de la separació entre espiritualitat i carn... Tot això és
germànic, però de cap manera llatí. Jo no crec en
la culpa. tota la meva obra és escrita contra la culpa, és
una persecució i un desmentiment de la noció de culpa. L'home
no és culpable. Culpables només ho són els papes i
els legisladors.
*
"Mister Evasió, Blai Bonet, 1969" per Mestre Mateu. Diario de
Mallorca, 22-5-69
P.- Igual que en "Mister Evasió", en el resto de tu obra hay
también esa misma clase de vidas que mucha gente clasifica com "depravación",
"mala vida". ¿Cual es tu intención, al preferir la descripción
de estas vidas, a la descripción de vidas más saludables?
R.- Yo sé lo que hay bajo la piel de esa gente que clasifica..
Ellos también saben que yo lo sé... Y silencio. Pero lo que
nunca podran saber, porque su castigo consiste en no poder saber, es que
cuanto he escrito y escribiré es la descripción y la investigación
de lo que [existe] realmente, biologicamente; la Cruz de la Vida Humana,
que es exactamente la cruz de toda la vida, sea de la classe que sea. La
casta de los clasificadores está tan acostumbrada a las cruces de
madera, a las cruces de plata, que, en el mejor de los casos, consideran
como cruz la resignación en una enfermdad. Y la cruz real de la
Vida, de toda la vida, es la existencia en si misma, sea como sea. La cruz
es la forma del cuerpo humano vivo: sus crecimientos y sus atascos, sus
marchas y sus accidentes, tanto las marchas como los accidentes. En la
zona humana de la Vida, no hay que clasificar en alto y bajo, en normal
y anormal, porque casi todas las formas de vida son buenas. Un escritor
que no predica esa defensa de la Vida, incluso de la Vida que, antes que
mentir y renegar de si misma, prefiere pasar por delincuente, no es un
buen escritor; es un cuentista, un literato, un hombre con laurel, de ese,
del que se emplea para el escabeche y que, a la hora de emplearlo, está
siempre lleno de polvo... Eso es lo que describo y estudio en mi obra,
el aguantar mecha, cada uno la suya, sea de la clase que sea, pero aguantarla
bien, en bien: oliéndole, pero no renegando de ella, porque toda
mecha humana es sagrada.
[...]
Yo soy feliz cuando hablo con la gente, sobre todo con la gente que
me instruye, que me hace crecer, que me hace creer en la gente.
P.- ¿Cual es tu mayor proyecto en este instante?
R.- [...] A lo mejor también tomaré el sol [...] bajo
el pino catedralicio de Bar Fernando de Cala D’or, el sitio donde es posible
hablar con Cristo y vivir como Dios...
[...]
Los pontífices literarios, que se dediquen a la cría
del champiñon.
*
Baleares 25 de julio de 1990.
Hay que erradicar el cristinismo, islamismo o budismo. La religiosidad
es otra cosa.
[...]
El hombre es el único animal que dice "yo", en esta expresión
se aunan las contradicciones.
*
Blai Bonet y su mundo de ideas. J. Fco. Argente. Diario de Mallorca,
2-10-69
Que por qué escribo?[...] porque es la misión que tengo
encomendada por un grupo de hombres. Me dieron el habla y yo devuelvo la
palabra: digo lo que hay... [...] Naturalmente escribir no tienen nada
que ver con la literatura. [...] en lo que llevo realizado, no hay literatura.
Si acaso, llevo dentro y fuera mucho arte. Pero literatura "igual a" cuento,
no.[...]
Entre lo escrito por mi y la religión hay una absoluta unanimidad,
una "identidad" total. Con el detalle de que, en la zona del hombre, la
religión no és una religión, sobre todo, no es su
religión, esa que es verdadera contra todas las demás. La
religión en el hombre es su religación consciente con el
Espíritu Constructivo, que conduce al mundo, el Espíritu
Constructivo de la Biología primero; el Espíuritu Constructiv
o de la Historia, después. Lo malo es que, con frecuencia, lo que
escribo tenga que consistir en delatar lo que va contra ese Espíritu
y le sabotea, en vez de revelar como es ese Espíritu de la Historia.
[...]
En cuanto al "dinamismo de nuestro mundo" lo único que puedo
decirte es que los coches y las motos corren mucho, pero que, actualmente,
la mayoría de los hombreds se arrastran con una lentitud que da
asco. El hombre es dinàmico, si emplea su tiempo y su energía
en ser y saber. Si emplea todo su tiempo en adquirir y dormir, ya me dirás...
El Paleolítico con tele.
*
Entrevista de Margalida Pons: "Blai Bonet: "De vegades, el poema surt
perquè es vol donar cos a allò que un sap del cert que existeix".
Avui, 22 de juny de 1991
L'intent de fer una “obra total” em ve precisament d'El poder i la verdor
i de Teatre del gran verd.
[...]
I possiblement a El poder i la verdor, que és un llibre d'una
alenada gran, falta aquella connexió amb un moment determinat. A
Nova York, Maria Callas, Pasolini, els amics, tots el noms del llibre m'aferren
a la realitat.
[...]
Em va costar molt a Nova York, muntar una escena devora l'altra perquè
tot tengués aquesta coherència cinematogràfica. Però
ara es pot mirar com una pel.lícula.
[...]
Més que punyent, aquest llibre és combatiu i agressiu.
Escric contra les marques, contra aquests al.lots, que per ventura són
a l'atur, però que duen jerseis que diuen Un'versitat d'Ohio, Universitat
de Yale... L'home, realment, és el seu cos, i el vestit no té
la més mínima importància. Però l’home renega
de la seva natura i la dissimula rera totes aquestes coses. I això
és una dictadura. Han fet apostatar la gent, al món passa
el que passa perquè han fet apostatar la gent.
[...]
Ara el prohibit és el llenguatge. Només compta la història
de la gramàtica, la filologia... És una màfia. I la
literatura catalana no se n'escapa: en les editorials, en els premis. Tot
està manipulat. Ara, la consigna és no parlar de res, fer
coses buides.
*
"Blai Bonet, Premi Carles Riba". Serra d’0r, gener 1963
Oh, Calvary, Calvary!, és el títol d'un spiritual negre.
[...] La síntesi de l'obra podria ésser aquesta: definir-me
com a català. Després hi ha una altra síntesi: definir,
de dintre estant, el país. [...]
El meu intent és que el catalanisme sigui un humanisme, una
manera de fer-se home. Ésser català ha de donar per a viure
i per a morir...
*
"Blai Bonet, escultor del mot". Àlex Susanna. Cultura 12, març
1988
El que jo he fet és convertir en sinònims creure i sentir.
O sigui, sentir és creure en les coses d'una manera total. Ningú
no gosa definir la veritat, quan en realitat és força senzill.
La veritat és dir-ho tot. Això implica creure en tot. Mentir,
mentir no és dir el contrari; mentir és amagar una cosa.
[...]
L'home nou consisteix en què tot el que el constitueix sigui
visible, sigui municipal; en no deixar res d'amagat. L'home nou és
aquell que ho diu tot. Jo mai no he entès què era això
del pudor intel.lectual. O la meva voluntat és dir-ho tot, i tot
substantiu, i tot moltes vegades repetides a fi que el lector no pugui
oblidar que allò existeix. Del que es tracta és de recuperar
una màxima obertura. Allò autènticament revolucionari
és adonar-se que cada persona té la possibilitat de convertir-se
en un home nou. En suma, l’home nou és sinònim de totalitat.
inici
premsa
Avui és urgent treure l'alliberació a rotlo, una altra
vegada..., perquè el govern estatal, el ministeri d’Educació,
ha posat en marxa, una altra vegada..., els "principios fundamentales del
Movimiento" i la "formación del espíritu nacional", que se
resumeix en aquestes paraules oficials de la cartera d’Educació
"entender i comprender el carácter unitario de la Historia de España.
[...]
La Història és com és, és així,
i a Catalunya, serà explicada així als alumnes de Catalunya.
"El caràcter unitario de la Historia de España" o de Guatemala,
o de Nicaragua, o de El Salvador, és el que ha provocat sempre la
necessitat no volguda que s'hagin d'aixecar enèrgicament els defensors
de les arrels, el Dam-Dam [cap de la guerrilla guatemalteca, Premi Príncep
d’Astúries 1997 junt amb el president de Guatemala]
(EL GUERRILLER NOMÉS S’AIXECA QUAN LA PERSONA ESTÀ EN
PERILL. Balears, 26-10-97)
Tots, però, sabem que l’enemic número u dels mercaders
és la cultura. La Cultura fa por. Amb motiu...
(Balears, 5 gener 97)
La "màfia mallorquina” els vergues", "les genetes", "els morro",
etc., són institucions tan antigues com els "Corleonne" de Sicília
o els "Capone" de Xicago. Vull dir, amb tot això, que, si, aquests
dies, no surten al carrer grans multituds de gent mostrant i movent enlaire
les mans netes, demanant que s’acabi “ja” la màfia absolta, seguirem
essent bruts i amb les mans brutes. Prou sé jo que no sortiran milers
de mans netes enlaire al carrer, a la plaça. Ni milers ni cap ni
una, en sortirà. Mala cosa. Si no és massa demanar, però,
que almanco n’hi hagi més de tres que gosin dir que, terrorisme,
violència i la màfia volen dir “lo” mateix perquè
són "lo" mateix: una cosa que no és cosa, que per tot el
món es posa: la por. La presó és per tancar-hi la
por, i no tancar-hi res més.
(Balears. Dia 27 de juliol de 1997.)
El general [Franco], en certa manera, feia la sensació que actualment
produeix José Maria Aznar: la sensació que manava en nom
d'algú que li dictava les ordres i les lleis. Sempre he opinat que
aquest "algú" era l'Opus Dei i el seu poder internacional a Occident.
[...] Si, a mi, em fa por aquesta tornada de l'antic règim, és
perquè aquesta és una gent que considera que el regne de
Déu, la llei de Moisès i sant Pau, al cel siguin..., tenen
una absoluta prioritat enfront de la democràcia, de la llibertat
humana i de la Constitució.
(Balears, 18 maig 97)
El bisbe Ricardo Blázquez i el bisbe Setién, però,
compleixen l'obligació de combregar, com l'Església lliure
de totes les parts del món, en la voluntat i en la decisió
d’aconseguir l'autodeterminació o alliberació de la nació
on els toca viure, on cada un dels individus humans tenen el deure de no
ser súbdits. Ser súbdit és incompatible amb la dignitat,
i l'Església, quan fa el que ha de fer, l'única cosa que
fa és defensar, predicar i promocionar la dignitat de l'ésser
humà. Un ésser humà, que sàpiga el que diu
i que sàpiga de què parla, no parlarà mai de LLIBERTAT,
sinó de DIGNITAT... LA VERITAT ESTÀ EN LA DIGNITAT... [...]
EL NACIONALISME ÉS UN MISTERI. No és cap ideologia, no és
cap organització, no pot ser ni és un partit. Si un home
no és ni se sent rus, i l'obliguen a viure com a rus, aquest home
viurà, tota la vida, en la indignitat, i el fruit natural i final
de la indignitat permanent és l'esclat de la guerra física.
No es pot viure en la indignitat. [...] Tothom reprova i condemna els morts
fets per ETA, tothom, fins i tot ETA, mira tu el que m'atrevesc a dir des
de la coneixença de l'ésser humà. Tothom, però,
comprendrà el fet que ETA va néixer en un seminari.
(Balears, 26 octubre 1996)
Tot el foc físic i social que està fent la vida impossible
al País Basc es podria apagar, si qualcú amb dos dits de
front obrís els ulls i tengués l’acudit de reconèixer
que la tragèdia etarra i la novella i mala d'entendre revolució
dels adolescents bascs al carrer són una guerra i que han de ser
vistes i viscudes com una guerra, en lloc de ser vistes i tractades com
una banda de delinqüents comuns.
(Balears, 19 gener 1997)
L'ètica és una realitat de caràcter universal,
vàlida per a tots els homes i per a totes les accions del món,
vàlida per un igual per a tots [...] Per entendre i mirar de comprendre
això n'hi ha a bastament a saber veure, per exemple, que la conquesta
de la Seguretat Social és un fruit natural de l'ètica universal,
no és el producte de cap llei ni de cap política. A partir
d'aquest universal punt de mira, ja és possible reconèixer
que l'ètica és una realitat universal que està molt,
molt per damunt de la cultura. I això és així per
una raó clara; aquesta raó: L'ètica és l’única
realitat activa, operant, que tenim per aconseguir, d'una punyetera vegada,
apartar-nos de la selva, aquesta en la qual impera la llei del més
fort i la política aquesta basada en el fet que el peix gros es
menja el petit, i tots aquests etcèteres salvatges i primaris. O
la selva o l'ètica, perquè, de tots els greus i grans poblemes
que tenim, n’hi ha alguns que només poden ser resolts per l'ètica...
l'atur, la bancarització de la vida, ETA, el sexe en l'amor, el
caràcter delictiu d'algunes lleis, la sanitat, la independència
i alguns grossos etcèteres més.
(Balears, 20 octubre 1996)
Si pots, lluita, i, si no pots, batalla
A mi la gent no em sembla mai poc
Molts mals del món vénen perquè la gent se toca
poc.
a occident, la llei és feta des d'un vell call immoral estant,
i, en una multitud particular de casos particulars, el senzill fet de l'aplicació
de la llei és un groller acte hipòcrita.
Ja no hi ha terrorisme més dur que el terrorisme de la hipocresia
legal.
Sempre dic que els efectes de la censura els he notat més d'ençà
que hi ha democràcia que no al temps d'en Franco.
inici
portada BLAI BONET
PÀGINA PRESENTACIÓ mag poesia
|