LA FAM
XAVIER FÀBREGAS :
quan comença a escriure pel teatre Joan Oliver ho fa amb l'intent
de fer-se un lloc dins els circuits professionals, i adopta la forma de
la pièce bien faite. Hi aboca, però, un grau important de
mordacitat que fa de les seves comèdies un producte verinós,
un revulsiu, completament nou, fins llavors, fins el panorama del teatre
català. Amb la guerra Joan Oliver utilitza l'escenari com el lloc
on plantejar les tensions del moment. La fam (1938), [...] resulta el drama
polític més important d'aquell període.
L'obra teatral més important de les escrites arran de la nostra
guerra és [...] La fam, de Joan Oliver, drama en sis episodis que
guanyà el 1938 el premi del "Teatre Català de la Comèdia"
atorgat per un jurat format per Avel·lí Artís, C.
August Jordana, Domènec Guansé, Enric Giménez i Xavier
Benguerel. La fam fou estrenada el 15 de juny de 1938 per una companyia
en la qual figuraven coneguts actors de l'escena catalana i estava encapçalada
per Maria Vila i Pius Daví.
A La fam, per primera vegada, són plantejats amb rigor a l'escena
els problemes que comporta una revolució socialista i els seu desenvolupament
a partir d'una societat conformada segons les estructures capitalistes.
[...]
A La fam ens trobem davant unes situacions ben definides exposades per
mitjà d'una tècnica realista que tendeix a la síntesi.
Personatges i situacions són relacionats per Joan Oliver d'una manera
dialèctica: cada personatge, segons la seva manera d'ésser
-manera que ve definida psicològicament i ideològica- reacciona
de manera diferent en cada una de les etapes de la revolució, i
hi juga un paper determinat.
A La fam assistim a un antagonisme gairebé biològic encarnat
pels personatges de Samsó i Nel. Samsó és anàrquic,
sensual, decidit fins a l'arrauxament, incapaç de sotmetre's a cap
mètode o a cap partit; [...] Nel, en canvi, és l'home pacient,
capaç d'arribar a la transacció, de fer marrada [...] és
maniobrer, disciplinat, necessita l'escalf d'altri i esdevé una
peça imprescindible en les organitzacions del partit. Nel es posposa
sempre quan els interessos de la col•lectivitat estan en joc; però
li falla el determini en els moments decisius [...] Joan Oliver ens mostrarà,
però, com Samsó i Nel, cada un des de la pròpia idiosincràsia,
són útils, són imprescindibles a la causa de la revolució.
Enmig de Samsó i de Nel hi ha Lupa, els sentiments de la qual es
decanten sempre envers l'home que en un moment determinat juga el paper
preponderant en la consecució de la societat revolucionària,
en la qual creu i espera. [...]
Aquests personatges no són considerats mai en abstracte; ben
al contrari, Joan Oliver els sotmet durament al sotragueig de la dinàmica
històrica. [...] La fam representa un notable intent de clarificació,
d'estudiar amb coherència l'evolució històrica a acasa
nostra a partir de 1936. I ve a mostrar-nos com no és possible una
revolució si hom no duu a terme un canvi radical de les estructurers.
(Feliu Formosa, "Pròleg" a
Joan OLIVER. La fam. Barcelona, Aymà, 1974)
"En 1938, en plena guerra civil, Joan Oliver escrivia, estrenava
i publicava La fam, Premi "Teatre Català de la Comèdia",
atorgat per la Institució de les Lletres Catalanes de la Generalitat
de Catalunya. L'Obra no ha estat representada amb posterioritat."
"La fam [...] té com a tema la revolució socialista
i els seus problemes".
"Samsó [...] és un home que passa fam i que tria
la fam. Així veiem com passa d'ésser un desclassat, un "ric
que no ha tingut sort" (són paraules de Sartre) en els episodis
primer i segon, a ésser un revolucionari"
"Oliver ha estat potser l'únic intel•lectual nostre que
s'ha avançat en el tractament dramàtic d'aquest tema i d'aquests
problemes."
"Nel i Samsó no són solament dos revolucionaris
que s'oposen i per tant es complementen, sinó que tots dos junts
poden ésser alhora contraposats a la massa, amb la qual no acaben
de vincular-se"
[Joan Oliver ha] "sabut extreure de les passades experiències
una gran lliçó de solidaritat amb els qui han vingut després.
Aquesta lliçó mereix el nostre agraïment més
profund."
LECTURA D'UN TEATRE DISSIDENT: LA FAM, DE JOAN OLIVER
Per Joan Buades, 5è fil.cat. (Treball per a Joan
Mas, UIB)
"L'intent de cop militar obrí una perspectiva de revolució
social a Catalunya: foren els anarquistes i la gent del poble qui aturaren
de fet la sublevació; això va fer que el poder real passàs
de la Generalitat i dels partits del Front Popular a la CNT i, sobretot,
a la seva base social. La col.lectivització d'indústries,
serveis, transports, etc. fou general i el poble visqué uns mesos
d'eufòria revolucionària insòlita i profundament engrescadora
com bellament ha reflectit Orwell en el seu Homage to Catalonia. [...]
Un any després de l'esclafament de la revolució, doncs, i
a poc més d'un any de la desfeta, La fam se'ns apareix com una obra
crucial en tenir com a paisatge social la problemàtica instauració
d'una societat lliure i per la seva vigoria escènica, que destaca
per damunt d'una producció teatral mediocre, pamfletària
o al marge dels problemes del seu temps."
"Samsó prové d'un sector social força en
augment els anys 30 arreu d'Europa: els desvagats, el lumpen humà
que malviu del que troba o roba. Aquest ésser humà esgarrat
apareixerà prolíficament a la literatura i el teatre d'entreguerres
molt especialment a l'àrea centreuropea. Potser seria necessari
un estudi profund de les connexions que insinuam enetre el prototipus de
Samsó i els dels personatges d'obres com Berlin Alexanderplatz d'Alfred
Döblin o Mahagonny i L'òpera de tres rals de Bertolt Brecht;
tot i això, i a la vista del procés de formació de
Joan Oliver i les seves traduccions que va fer posteriorment, la hipòtesi
no ens sembla descabellada. [...] Com dèiem, Samsó
té un referent social clar que fa de la marginació un espai
de sobrevivència. Per això, els Samsons són carn permanent
de policia."
"[La fam] permet a Oliver expressar una crítica des del
costat de la revolució -Samsó no pot ni vol trair-la- als
modes i actituds antigues que veu renovellar-se amb altres màscares
després que els d'abaix han pogut entrellucar un alliberament radical,
real, total. Samsó, a més de constituir un personatge
d'un extraordinari vigor escènic i literari, neix de l'amargor d'Oliver
per l'estroncament d'un procés obert, popular, inusitadament nou
i joiós en la història del món que anul.lava de fet
les jerarquies, els gran principis, les actituds encarcarades, l'Ordre.
El drama de Samsó, la seva lucidesa, rau a copsar que no hi ha una
cultura diferenciada entre el nou el vell Poder. Més enllà
de les paraules, els nous caps revolucionaris mantendran una vida escindida
i se separaran jeràrquicament del poble. Les formes han canviat
(ara és per ordre del Sant Partit o per les "necessitats" superiors
de la "Revolució") però el paradigma és el mateix.
Si darrera Samsó s'hi poden endevinar traces d'Oliver, l'intel•lectual
conegut pel seu inconformisme, la seva independència d'opinió
i el seu suport a tota causa popular, és aquest reconeixement de
continuïtat el que explica el desencís amarg que trasparenta
l'obra en comparació a la il.lusió vigilant de l'Oda a Barcelona"
de tot just dos anys abans."
"A un any de la liquidació de la revolució i a un
altre de la desfeta total encara incerta, la seva gosadia consisteix a
escriure una obra dissident però no contrarevolucionària.
A la vegada reïx a bastir un text literari sòlid que
no pot reduir-se a obra "menor" fruit d'una circumstància "excepcional".
Crec que el més evident després d'una lectura de La fam és
el seu segell oliverià de sempre: una certa amarguesa envers els
fariseus que detenten el Poder. Si abans eren els burgesos, ara ho són
els vencedors de maig de 1937 i les actituds d'alguns caps cenetistes:
no hi ha una crítica de les ideologies sinó d'uns comportaments
morals concrets en uns individus concrets també. Els fariseus
d'ahir, els burgesos, tenen uns dignes continuadors en els Astals, Nels
i comissaris polítics; fet i fet, el Poder, l'Ordre, la jerarquia
subsisteixen. Des del punt de vista d'un Poder policíac i neostalinià
com el que patia Catalunya a principis del 1938 això era força
herètic i perillós. D'aquí les migrades dues setmanes
de representació de l'obra durant l'estiu del 1938."
inici
Una pàgina
sobre Pere Quart
Una altra
Poemes
fets per al.lots, dedicats a Pere Quart
Página de presentació MAG POESIA
|