Pere Capellà: català, mestre, republicà,
dramaturg: tot això era Pere Capellà, "Batle" de malnom
Nasqué a Algaida el 5 d'agost de 1907. Era fill del glosador Llorenç
Capellà. Anava amb son pare a les vetlades de glosat "i conten que
una vegada a Sant Jordi, algú del públic que es devia
malfiar de l'autoria de les gloses que feia el nin va amollar un ocell dins
la sala amb la mala idea de capturar-lo, aleshores Pere, que devia tenir
uns sis anys, l'agafà al vol i digué:
Sabeu que estic de gojós
i mu mare en sebrer-ho,
que he fuit amb un gorrió
i ara me n'hi torn amb dos."
(Simó, Carme. "Llorenç Capellà Garí,
glosador". Lluc 738, maig-juny, 1987)
Mentre fa de sabater amb son pare estudia també de mestre;
cada dia baixa d'Algaida amb la bicicleta per anar a les classes. Conta Melcior
Rosselló, per confirmar l'esperit d'aquest mestre, que pertany
a un sindicat que fa activitats teatrals per fer diners..., diners, però,
per pagar beques a joves que sense aquest ajut no estudiarien.
Pere Capellà fou cap d'Esquerra Republicana d'Algaida.
Va fer de mestre a diverses escoles de prop de Barcelona.
La creuada de Franco sorprèn Pere Capellà quan
era de vacances a Algaida; els falangistes algaidins el cercaven com desesperats.
Varen matar Pere Llull, amic íntim de Capellà, cremant-lo
viu ruixat de benzina. Veient que no podien matar Pere Capellà,
agafaren el seu pare, el glosador Llorenç Capellà, se l'endugueren
al cementiri de Vilafranca per assassinar-lo si no confessava on s'amagava
el fill (que ja era a Menorca); algú intercedí per ell i li
salvà la vida. Vegeu el seu propi testimoni:
Anit fa dotze anys rodons
que em dugueren a Vilafranca
damunt una tomba blanca
envoltada de matons
que se feien il.lusions
de fer una Espanya Santa;
i ara fan tanta de planta
com un gat que no s'aguanta
enmig de quatre estalons.
Un altre glosador, de Cas Concos, Sebastià Vidal, "Sostre"
va fer aquesta glosa:
Voldria plogués demà
pesta, ronya i garrotillo
damunt es cap d'es Caudillo
perquè aprengués a gratar;
i li fessin apuntar
a damunt cada llomillo
-en lloc de llapis, cuchillo-
es nom d'es que ha fet matar.
(Montserrat, Guillem. "Sebastià Vidal "Sostre"". Lluc
738. maig-juny 1987)
De Menorca va cap a Barcelona, on primer fa de mestre a Sant
Andreu, però poc temps després ingressa a l'Escola Popular de
Guerra de Catalunya; en surt tinent i és destinat a Guadalajara i
a Madrid, on arribarà al grau de comandant, ja a la fi de la guerra.
D'aquesta època és el poema inacabat "Jo sóc català"
(dins Miralles, Joan. Vida i obra d'En Pere Capellà (Mingo Revulgo).
Obra Cultural Balear. Ciutat de Mallorca, 1980).
JO SÓC CATALÀ
Enmig de la mar
s'aixeca ma terra
fins tocar el cel,
que es deixa en la Serra,
banderes de blau.
Jo sóc balear,
jo sóc de Mallorca,
català insular.
Tot el meu passat
que la història allunya,
el tenyeix de glòria
la Gran Catalunya.
En les rels profundes
de la meva gent,
un conqueridor
portà, proa al vent,
la nau que a Salou
deixà ses amarres,
seguint la bandera
de les quatre barres.
Jo sóc de la raça,
vella i gegantina,
que espantà dels mars
la gent sarraïna.
Jo sóc de la Pàtria
dels agermanats,
Joanot Colom,
vells antepassats,
defensors heroics
de tradicions,
que en sang ofegaren
Àustries i Borbons.
Herois de Mallorca,
herois catalans,
que en les hores greus
us dàreu les mans,
fent del nostre exemple
un sagrat costum,
jo us tinc en ma vida
de guia i de llum.
Jo sóc mallorquí,
i és la meva glòria
esser català
per la meva història.
Estim Catalunya
perquè té un passat
de lluita incansable
per la llibertat;
perquè dins un regne
d'oprobi i de sang,
teixí la grandesa
del Corpus de Sang;
perquè en tots els segles
contra l'esclavatge
...
El 1939 els feixistes espanyols el tanquen a la presó.
Quan el 1943 l'amollen, per poder tornar a Mallorca li exigeixen un
aval d'alguna autoritat del poble; els que comandaven a Algaida no el volen,
però sí a Montuïri, on es casa amb Maria Fornés,
amb qui té dos fills, Margarida i Llorenç.
També li prengueren la plaça de mestre. "A Mallorca
cinquanta-sis mestres nacionals són separats definitivament del cos
de magisteri i noranta nou són castigats. El total era de poc més
de sis-cents" (Solé, J. / Villaroya, J. Cronologia de la repressió
de la llengua i la cultura catalanes 1936-1975. Barcelona: Curial, 1993);
això vol dir que un de cada quatre mestres va sofrir la repressió
directa.
Llorenç Capellà, fill de Pere Capellà
ha escrit el Diccionari Vermell (Mallorca, Moll, 1989). És un vertader
registre civil dels prop de nou-cents assassinats a Mallorca en nom de l'estat
l'espanyol. En aquest registre hi ha bastants mestres: Guillem Alcover, de
Campos, mestre d'escola i afiliat a Esquerra Republicana; Josep Lliteras,
mestre de Sant Joan, Bartomeu Matas, mestre de Sineu; Pere Joan Artigues,
mort perquè va amagar un mestre d'escola perseguit a la seva casa de
Cas Concos, etc. Una petita mostra d'aquest diccionari vermell: Martí
Álvarez, de Felanitx, detingut a Porto Petro perquè es negà
a fer el salut feixista, "el mataren lentament, a cops i a punyalades, i algú
va entretenir-se a tirar-li pebre coent a les ferides"; Bartomeu Cabanellas,
segon batle de Pollença, "li tallaren els testicles i els hi posaren
dins la boca"; Sebastià Quetgles, tinent batle de Manacor, casat,
no havia quedat mort qual l'afusellaren, i "un sacerdot que, moments abans,
havia ajudat els reus a ben morir, s'hi apropà tenint cura de no tacar
la sotana de sang i li esclatà el cervell d'un tret". Pilar Sánchez
de Palma, placera: "Els homes violaren Pilar i quan era estesa en terra,
retuda, li descarregaren el carregador de les pistoles a sobre"; etcètera.
Pere Capellà escriu aquest poema:
AIXÍ ARRIBEN ELS VENÇUTS
A l'amic Sanchis Guarner
Els ulls baixos i els ànims abatus,
sense armes al costat. Les ho prengueren
els vencedors, quan presoners els feren.
Així arriben: espellifats i bruts.
No els esperen els braços benvolguts
de les seves promeses, ni els esperen
les trompetes vibrants. Tot ho perderen
menys la vida: la carga dels vençuts.
No porten sobre el pit creu ni medalla
que canti el seu valor en la batalla.
Però sota la roba, entre la ronya,
com un gemec ocult del seu coratge,
hi porten, resistint a la vergonya,
una ferida oberta qui los ratja.
Allunyat del magisteri va haver de fer les més diverses activitats
per guanyar-se la vida: barman de cabaret, professor particular, botiguer,
cafeter, tractant de licors, fabricant casolà de fideus i d'oli d'ametlla.
Ho reflecteix en aquest poema:
OLI I MÉS OLI
¿Com vols que jo me consoli
dels meus mals?... ¡Res me consola!
¿No és trist que un mestre d'escola
per viure haja de fer oli?...
Ma musa, per massa untada,
ja no pot fer res condret:
si prov d'escriure un sonet
me resulta una ensalada.
Aquell cor meu, sempre ardent,
no és el d'abans: no té flama;
i renunciï a la fama
per poder anar lluent.
Lluir, això és el que convé,
malgrat que sia una taca,
la que lluu, d'oli o de caca;
sols que lluï, ja va bé.
Ben gras, com un porc figat.
¿Poesia?... ¡Cosa trista!:
no hi ha cap estraperlista
que en vulgui baratar amb blat.
¡Oli!... Ma llàntia ofegada
no fa llum. ¡Sembla impossible!...
Per sobra de combustible
ha de romandre apagada.
Posteriorment va col.laborar al diari "Baleares" on es va fer
famós amb les gloses de Mingo Revulgo.
A final dels anys quaranta comença a escriure teatre;
quasi tota l'oferta era en castellà i dels autors del règim,
encara que aquests anys comencen a representar-se obres de Tous i Maroto i
d'altres autors catòlics i conservadors com ell. L'octubre de 1949
la Companyia Artis estrena L'amo de Son Magraner, obra d'un gran lirisme.
A partir de llavors tenia un públic que l'estimava i que anava a veure
cada obra seva que es feia. Vingueren Sa madona du es maneig, S'Hereu de sa
farinera. "La suma de les tres enllesteix un bell retrat de la pagesia
de la postguerra, sobtadament enriquits els amos pel contraban i per la
pluja dels articles de primera necessitat" (Capellà, Llorenç.
"Paraules entorn a l'obra de Pere Capellà", Lluc 784, gener-febrer
1995). Mostren "la vida pagesa en el seu propi entorn, amb homes i dones
joves o vells que estimen la terra enfront d'uns ciutadans desclassats que
no saben desenvolupar-se al poble [...] Ja no hi ha el transfons d'autoodi
i burla del món pagès, al contrari, en Joan és tot un
model a seguir: és el pagès que s'ha convertit en l'amo, que
ara posseeix la terra" (M. Magdalena Alomar. "El teatre de Pere
Capellà" Lluc 784. Palma, gener-febrer de 1995).
"El desembre de 1951 estrena Sa pesta, una peça ben
diferent de les anteriors i que suposà un fracàs de públic
i de crítica, com demostra el fet que va ser representada únicament
el dia de la seva presentació. L'argument: la invenció
feta per dos científics d'una bomba que pot matar la humanitat sense
cap dolor i sense destruir els béns materials. Sembla una anècdota.
Però deixar de ser-ho quan sabem que la bomba d'hidrogen, amb
característiques semblants, va ser presentada l'any 52. És a
dir, que aquest era un tema d'actualitat." (M. Magdalena Alomar. Ibid.)
"Sa pesta, enllesteix una crítica divertida i ferotge envers el poc
respecte que mereixien els drets humans a les societats industrialitzades,
a rel de les primeres proves que es feren amb la bomba d'hidrogen." (Capellà,
Llorenç. Ibid.).
Segueixen El carrer de les tres roses, amb acompanyament musical
de Pere Deià, Na Catalina de Son Gallard, sobre la vida adolescent
de Santa Caterina Tomàs, Val més un dit en es front, que "conta
la història d'un home que fuig dels seus fantasmes i, finalment, pretén
vèncer-los" (Capellà, Llorenç. Ibid).
Les darreres obres són Es marquès de Sa Rabassa,
"una adaptació molt ben aconseguida d'una tragèdia bufa" (M.
Magdalena Alomar. Ibid.) i El Rei Pepet: "partint de la tradició
més popular, la rondallística, Pere Capellà elabora una
gran metàfora política: ens presenta el poder en mans del poble
pla, d'un pastoret (com a persona que recull tota la saviesa popular), i
el seu somni de transformació social i de pau, amb el triomf final
de l'amor" (M. Magdalena Alomar. Ibid.).
"Pere Capellà va contribuir que el teatre mallorquí
no fos justament allò que pretenien que fos, un teatre de segona. Ell
va començar a escriure'l tard, als 42 anys, ben conscient que era
el millor canal per fer sentir la seva veu. Amb la seva obra i malgrat totes
les limitacions a què estava sotmès, va dignificar el teatre
dins la tradició més popular i es va convertir en un mestre
per als autors joves, perquè serveix de model vàlid com a punt
de partida per a un teatre nou. El seu ja no és el "subproducte
que el franquisme tolerava, potser per tot allò que tenia d'alienador",
segons paraules de J. Ma. Llompart. És més bé un mitjà
per presentar els seus ideals, consolidant alhora un model de llengua col.loquial
però correcte, ric i adient a la seva intenció d'arribar a un
gran públic." (M. Magdalena Alomar. Ibid.)
HIMNE A MONTUÏRI
Montuïri, terra abundosa,
com ta terra és el teu cor.
Tot lo bo fruita en ta entranya,
tot lo que és dolent s'hi mor.
Ta sementera floreix i grana
més que cap altra de dins el Pla;
tu mai li negues al que et demana,
i ens assegures el nostro pa.
Del teu boscatge
ens du l'oratge
de les floretes el grat perfum.
¡Vila enlairada, que ho ets d'hermosa,
vila enlairada cap a la llum!
Baix de la volta que els altres corren,
més noble terra no ha vist ningú.
Totes les glòries del món s'esborren
quan el cor nostro s'adreça a tu.
Ets l'enyorança
i ets l'esperança
dels que en tu pensen quan estan lluny.
¡Vila enlairada, que ho ets d'hermosa,
vila enlairada cap a la llum!
inici
Pàgina de presentació
MAG POESIA
|