(Barcelona, 9 de febrer de 1884 - Brussel·les, 4 de
juny de 1970).
dades
sobre la poesia
discografia
Dades
Als divuit anys es llicencia en dret i als vint en filosofia i lletres. Enric
Prat de la Riba, president de la Mancomunitat, l'introdueix el 1902 al diari
La Veu de Catalunya. També dirigí les revistes Catalunya (1903-1905
i 1913-1914) i Empori (1907-1908).
El 1907 ja ha publicat quatre llibres de poemes, entre els quals Els fruits
saborosos, el seu primer gran èxit. És anomenat "Príncep
dels poetes". El 1911 ingressa a la Secció Filològica de l'Institut
d'Estudis Catalans, on col.lobora estretament amb Pompeu Fabra. Prat
de la Riba el situa al capdavant de l'Editorial Catalana, fundada el 1917
sota el patrocini de la Lliga, que a més de diverses col.leccions
(Biblioteca Literària, Biblioteca Catalana) i revistes (D'Ací
i d'Allà), elabora una Enciclopèdia Catalana .
Carner és un professional de la cultura: escriu diàriament
una munt d'articles, notes i poemes a La Veu... (molts amb pseudònims),
dirigeix l'Editorial Catalana, hi tradueix els autors occidentals més
importants (Shakespeare, Molière, Dickens, George Elliot, Mark Twain,
La Fontaine, Daniel Defoe, Lewis Carroll, Francesc d'Assís...), escriu
poesia. El 1915 es casa amb la xilena Carmen de Ossa, i tindrà dos
fills: Anna Maria i Josep. Així i tot, i de cada any més, la
seva situació econòmica és insegura. El 1920 es presenta
a Madrid a unes oposicions al cos consular.
El 1921 marxa de Catalunya cap a Gènova com a vicecònsol d'Espanya.
La carrera consular el durà de Gènova a Costa Rica, l'Havre,
Hendaia, Beirut, Brussel·les i París, amb un breu parèntesi
a Madrid.
Lluny de Catalunya continua exercint de columnista (a La Publicitat, des
del 1928, i a El Sol de Madrid). La seva obra poètica no s'atura;
el 1925 publica un els seus llibres importants, El cor quiet. També
escriu teatre, com El giravolt de maig (1928), El Ben Cofat i l'Altre (1951)
i Cop de vent (1966).
Quan esclata la Guerra Civil Espanyola, Carner és un dels pocs diplomàtics
que es manté fidel a la República. El 1939, per tant comença
l'exili, amb la seva segona esposa, la professora belga Émilie Noulet,
primer a Mèxic i a partir de 1945 a Brussel·les, on fa de professor.
El president de la Generalitat a l'exili, Josep Irla el fa conseller (només
ho serà fins el 1948), col·labora als Jocs Florals i a la represa
de la Revista de Catalunya...
El 1941 publica Nabí, i el 1957, Poesia, reordenació
de tota la seva obra poètica, on hi ha un llibre nou "Absència".
És membre del Consell Executiu de la Société Européenne
de Culture (SEC), fundada el 1950 pel filòsof italià Umberto
Campagnolo. El 1958 és nomenat Doctor honoris causa de la Universitat
d'Aix-Marseille.
Carner signa l'any 1952 un document adreçat a la UNESCO contra la
repressió del català i el 1955, amb Pau Casals i d'altres,
signa un document adreçat a la comissió dels Drets humans de
l'ONU denunciant la repressió franquista contra la cultura catalana.
El 1959, a la mort de Carles Riba, Josep Carner el va substituir com a president
del Centre Català del PEN Club a l'exili.
Carner, Josep. Obres completes. (Poesia-Teatre-Prosa). Barcelona:
Selecta, 1968.
Sobre la poesia
de Carner
Ferraté, Joan. Papers sobre Josep Carner. Barcelona, Empúries,
1994.
"Arbres de Josep Carner"
"A Arbres s'hi poden distingir a grans trets dues parts. A la primera
hi ha els poemes en què la diversa experiència del poeta s'ha
duplicat menys en un reflex meditatiu, en què la mirada es manté
més dispersa, i rica exclusivament de la seva pura avidesa. A la segona
part, la duplicitat entre el símbol arbori i la seva significació
humana s'afirma més i més. El punt d'inflexió, irònic
i delicat, el representen "Elc cocoters de Macuto", que, arrancats a El
cor quiet, repeteixen aquí la seva insinuació de la boira
darrerta. Així i tot, la distinció no és total: en la
primera part, "Arbres", "La fulla" i "Acàcies, pomeres..." pertanyen
al tipus que en la segona domina i en certa manera preparen aquesta segona
secció. Si l'estat d'ànim predominant en la primera és
més gojós i al mateix temps més desprès, almenys
en la superfície, de motius personals (¡quina ambigüitat,
no obstant, en aquest sentit, la deliciosa senzillesa de apollinairià
"Figueres de Passy"!), en la segona part es fa dominant en cada paraula dins
del vers, en cada vers fins al terme del poema, la vigilant compnyia de la
solitud i, amb aquesta, la de l'abisme."
"Auques i ventalls (1935)"
"la imatge pública del nostre poeta, ben establerta gràcies
a Els fruits saborosos i a Verger de les galanies, es va acabar
d'arrodonir amb la publicació d'Auques i ventalls [...] El
Carner idíl.lic, el Carner enamoriscat i el Carner humorista van ser,
tots tres, acceptats en bloc i reduïts d'una manera o altra a una entitat
única i que calia que no sofrís mai més cap canvi, amb
la qual cosa, és clar, el lector també era lliure de no fixar-s'hi
i, per tant, de no adonar-se'n, si de cas n'hi havia cap. [...] el 1925,
El cor quiet, un dels seus llibres capitals, i nou en
molts sentits [...] no devia induir, doncs, ningú a desfer-se de la
imatge convencional de Carner que havia quedat fixada deu o quinze anys abans.
[...] És veritat que el Carner humorista preval sobretot a Auques
i ventalls, de la mateixa manera que a Verger de les galanies
trobem abans que res el Carner enamoriscat i que Els fruits saborosos
són l'exponent principal del Carner idíl.lic."
"De cap a cap de l'obra de Carner, és l'animació de la natura,
de les coses, de les sensacions, de totes les cares de l'experiència,
a més de les persones, allò que vivifica el seu món
representat, que és de cap a cap, i gràcies en gran part a
aquesta animació, també un món pensat i interpretat."
Ferrater, Gabriel. "Pròleg" a Josep Carner, Nabí, Barcelona,
Ed. 62, 1974.
"És del tot lògic que la història de Jonàs donés
a Carner un gran tema, el tema del seu poema màxim. La fibra central
de l'obra de Carner, el motiu a què torna sempre, podríerm
dir que és la consciència de la inadequació de les racionalitzacions
que l'home es basteix a partir de les dades immediates de la seva experiència."
"Tots els afanys, les il.lusions i les presumpcions dels homes se'ls mira
com a derivatius, com a testimonis d'una vida aboriginal que es troba abans
o al dessota. Però, per això mateix, aquests gestos humans
són enormement valuosos."
"el poema de l'home en pugna amb les seves pròpies racionalitzacions,
que no arriba mai a encaixar-hi amb una plena coincidència de sinceritat,
que es troba sempre ofegat o decebut per l'objece de la seva fe. En el mecanisme
del poema, no és pas essencial que aquesta fe sigui religiosa. El
Iahvé davant qui Jonàs s'agita pot ésser entès
com qualsevol de les formes d'allò que Freud anomena el "super-jo":
és la racionalització summa de Jonàs, la clau de volta
del seu univers [...] poema de la idealització decebuda."
"només per això, perquè fos involuntàriament
parit per segona vegada, haurà viscut Jonàs. És tot
el sentit de la seva vida, i no es tanca dins seu més que dins de
qualsevol altre home. L'autèntic Jonàs és el Jonàs
objectivat, simbòlic, independent dels seus barroers intents personals
d'interpretació. [...] sabem de Jonàs tant com ell n'ha pogut
saber. No en sabem res, i ho sabem tot. El contingut de la seva vida és
narratiu, objectiu com tot símbol poètic sòlid, destinat
a enriquir la imaginació dels homes."
"Si he sabut llegir bé Nabí, aquest seu poema suprem
és essencialment una expressió de la seva visió del
símbol poètic, i del seu escepticisme radical quant a qualsevol
racionalització que pretengui d'ésser més que simbòlica."
Foix, J. V. "Josep Carner en el meu diari", dins L'obra de Josep Carner.
Barcelona, Selecta, 1959.
"Els mots que empra En Carner són exclusius; i precisos per a una
comuna delectança lírica. I ben fets, tal com jo crec que han
d'ésser els versos dels escriptors que han adoptat la retòrica
tradicional. Em plauen per llur exactesa lírica com me plauen els
pocs que conec d'En Riba, tan precisos i ajustats a la idea. En Maragall
exalta l'esperit, En Carner i En Guerau de Liost el verb, En Sagarra la sang
i En Riba la intel.ligència". (5 d'abril de 1917)
Oller, Dolors. "Josep Carner: de la llei de la gràcia" dins Josep
Carner: llengua, prosa, poesia. Barcelona, Empúries, 1985.
"Per la primavera del 1788, quasi cent anys abans del naixement de Josep
Carner, Friedrich Schiller escrivia un dels seus millors poemes hel.lènics,
"Els déus de Grècia" [...] Segons Schiller, la poesia ha de
parlar d'allò que no és aparent, d'allò que el materialisme
ha foragitat de la vida a la terra, reduint-la a pures lleis mecàniques.
El poema de Schiller és un lament lírico-filosòfic per
la desolació i per la tristesa que omple l'univers i la terra,
deserts ara dels déus i de la joia que abans l'habitaven i que han
fugit per sempre més bandejats pel materialisme monòton i sense
ànima i per un déu únic, sinistre i venjatiu. Els déus
han abandonat un univers que ja no els necessita per a donar-se sentit i
la naturalesa ha perdut les lluors divines. Però el poema acaba dient:
"Tot allò que està condemnat a desaparèixer
de la vida d'aquesta terra, està destinat a viure immortal en el cant
dels poetes."
"És així que el concepte clàssic de l'art com a imitació
entra en crisi i dóna pas a la idea moderna de l'art com a expressió.
[...] Tota l'aventura poètica del dinou és la recerca febrosa
d'una forma capaç d'abolir la distància entre l'essència
i l'aparença."
"Cent anys més tard, el 1891, Mallarmé defineix el simbolisme
amb aquestes altres paraules: "L'art d'evocar un objecte, fragmentàriament,
analíticament, demanera que hi quedi revelat el seu temperament més
intern i inicial, per extreure'n un estat d'ànim a partir del desxiframent
que en reveli el procés" (Correspondance)
"Quan, l'any 1908, Josep Carner publicava, a la revista Empori, "De
l'acció dels poetes a Cataunya", tenia vint-i-quatre anys i quatre
llibres importants per la seva trajectòria poètica [...] No
cal ser massa sagaç per veure en tots aquests llibres un exercici
voluntari de recuperació de la forma clàssica, la manifestació
implítica d'una presa de posició davant el fet poètic.
Carner comença la seva vida poètica establint-se en el refús
d'allò que ell entén com a romàntic." "Calia fundar
una pàtria moderna i dotar-la d'una llengua ciutadana, desvetllada;
natural i útil per al joc elegant [...] Probablement va ser aquest
factor sociològic, aquesta necessitat fundacional el que va fer que
la poètica carneriana s'apartés, al començament i en
l'aparença de la dels seus contemporanis europeus més pròxims,
i que, optant per una forma clàssica, obtingués uns resultats
figuratius, pura presència objectiva d'una realitat volgudament quotidiana."
"Aquesta mirada i aquesta natura il.lumina Els fruits saborosos, un
llibre de poemes publicat el 1906, uns poemes parnassians que, tenyits per
una estètica de la quotidianitat, van poder representar la imatge
arquetípica de la Catalunya ideal i de la poesia noucentista."
"la poètica de Josep Carner posa en funcionament dues forces fonamentals
que, en el cas de la seva poesia, es lliguen l'una a l'altra: el coneixement
de la tradició i el talent individual [...] La llei i la gràcia
caracteritzen la poesia de Josep Carner."
"L'energia lírica, la inspiració i el motiu poètics,
la intel.ligència i finor morals, ja són en els primers llibres,
peró són sempre superades pels guanys posteriors."
"Gabriel Ferrater deia que La paraula en el vent, el primer gran llibre
de Carner, és fruit de dues experiències fonamentals: Ausiàs
March [...] i Shakespeare."
"Res no podem saber del Carner individu a través de la seva poesia,
perquè, optant per un ordre de figuraciói on la referència
és protagonista, l'atenció és atreta per allò
objectiu que ens hi és presentat. Naturalment que és la seva
manera de mirar l'objecte i formalitzar-lo allò que ens el fa interessant."
Giuseppe Ungaretti (Dins La veu dels poetes, Barcelona, PDI, 1993)
"Difícilment un home és poeta en la vida, en la vida de cada
instant com Josep Carner"
Discografia
Santi Arisa. Taverna de poetes. Columna música,
Barcelona, 1997. (La sopa de farigola)
La veu dels poetes. PDI, Barcelona, 1993. (Cançoneta
del déu-nos-do / De la vila del Vendrell / ...) (Recitats per ell
mateix)
Maria D. Laffitte i Mercè Torrents. Estimats poetes. Picap,
Sabadell, 1995. (Joc d'aigua / Cançó de la mica mica9
Més poemes musicats
Canticel (Josep Carner - Eduard Toldrà)
El falcó (Josep Carner - Joan Manuel Serrat)
El gall (Josep Carner - Joan Manuel Serrat)
El gessamí i la rosa (Josep Carner - Ia Clua)
El grill (Josep Carner - Joan Manuel Serrat)
L'Hamadríade del violí (Josep Carner - Ovidi Montllor - Toti
Soler)
Les quatre estacions (Josep Carner - Salvador Brotons) (És a la partituroteca
de la UIB)
portada josep carner
inici
PÀGINA DE PRESENTACIÓ
mag poesia
|