Manuel de Pedrolo és l'intel·lectual que hem de menester.
La producció de novel·les és la faceta que més
li coneixem els catalans actuals (qui no ha llegit Mecanoscrit del segon
origen quan és a l’institut?). Però avui som aquí
per reivindicar els àmbits oblidats de Pedrolo. Un tipus de literatura
que no ens ensenyen als instituts i a les universitats. Un teatre que vaig
conèixer per primera vegada a la sala d'actes de Magisteri de la
Universitat, on Antoni Artigues (Edifici Ramon Llull. Campus UIB. Carretera Valldemossa Km. 7,5. 07112 Palma. Mallorca)) ens regala cada any les obres que hem de
menester per viure: el teatre de denúncia de les injustícies,
el teatre que va contra els que van contra la llibertat. Un teatre que
no promocionen les «nostres» institucions i els circuits comercials.
I una literatura d'assaig on no falta ni sobra res. Jo som aquí
per fer que aquest llibre us faci comprera. Perquè sou a una exposició
de llibres i segur que us n'endureu algun: procurarem, a través
dels textos mateixos de Pedrolo publicats a Cal protestar fins i tot
quan no serveix de res, que fireu aquesta col·lecció
d'articles.
Pedrolo és un programa ideològic. Un cabal d'informació
desbordat. Una opció de denúncia anarquista i d'esquerres
contra l'Estat (sobretot l’espanyol) i els polítics que mantenen
la restauració borbònica. Cal protestar fins i tot quan
no serveix de res conté articles publicats a l'Avui, a Serra
d'Or, al Diario de Barcelona i alguns materials dispersos, des de la segona
meitat dels anys seixanta fins el 1989, un any abans de morir.
Aquest llibre és un compendi dels motius pràctics pels
quals avui en dia hem de ser independentistes. És un manual de rèplica
contra el lerrouxisme, un seguit d’arguments que demostren que només
podem ser d'esquerres si admetem que els països tenen dret a existir.
Una denúncia constant de les estratègies demagògiques
i del doble discurs dels partits forans a casa nostra. Però també
un correctiu seriós per als qui ens duen pel camí del pactisme
fet de genollons, aquells que desvinculen la recuperació nacional
del repartiment de la riquesa i de la justícia social.
Els articles de Pedrolo fan una anàlisi profunda del teixit social
per desmuntar totes les teories bilingüistes, són un clam contra
els proletaris immigrats que s'empassen tot el racisme que els insufla
el govern contra una terra que els acull i que els convida a ser
un més. Una invitació per als forasters perquè no
es percebin com a estrangers, un convit a menjar dins del mateix plat i
beure del mateix tassó. Una renúncia al concepte d'estranger.
Aquest és el primer apartat de la presentació que faré
avui. Us contaré com Pedrolo combat totes les estratègies
que fa servir el poder per enganar la població i mostraré
com ens ofereix els arguments i la força per seguir endavant i en
la tasca de desemmascarar la demagògia.
QUÈ HI FAN AQUÍ, TAN A DISGUST?
(Avui, 23 de febrer de 1984)
«Cal fer aquesta diferència: hi ha un radicalisme d’extermini
incapaç de suportar que un poble posi obstacles als seus afanys
de domini i un radicalisme d'alliberament que s’oposa a la voracitat dels
poderosos. És amb aquest que ens cal estar, i no solament a la nostra
terra, sinó arreu, per lluny que sigui que hi hagi un poble trepitjat.»
Pedrolo desmunta totes les acusacions de què som objecte els
independentistes. És un dels primers intel·lectuals que entén
que el nacionalisme és una actitud fonamentalment espanyola: un
radicalisme d’extermini.
És un mestre a l'hora d'analitzar els vertaders motius dels
allaus migratoris espanyols. Un argument tradicional dels col·lectius
antisistema és fer veure que les migracions es produeixen per un
problema de distribució de la riquesa. Si els pobres del món
no fossin pobres, no viatjarien. Això ja ho deia Pedrolo l’any 76:
«Catalunya, lligada i ben lligada per lleis, ordres i manaments
escrits o no escrits, però terriblement operants [...] rep, aleshores,
per postres, l'allau de forans que, ben innocentment, serveixen els interessos
uniformistes i uniformadors d’un Estat que, gràcies a la seva imprevisió,
per no dir res més, els expulsa de la llar. Amb un sol tret es maten
dos pardals: s'estalvien unes reformes que beneficiarien el poble i ens
atansarien a la consecució d’una vera justícia social i s'enquista
un cos estrany en una comunitat que no disposa de res per a assimilar-lo
abans que creï problemes.» (Avui, 14 de juliol de 1976)
Aquesta concepció és profundament innovadora. Els Països
Catalans, hem tengut una immigració descontrolada quan a l'estat
li ha interessat per dos motius: per acabar d'exterminar el nostre poble
i, sobretot, per no haver-se de molestar a reformar l'estructura social
del sud espanyol. Hem de reparar que ara, quan el nostre camp ha de menester
immigració, Espanya ens imposa una llei racista perquè se'ns
prodeixin les avellanes i les taronges i no puguem recuperar-nos mai quan
el Turisme (la major font d’ingressos del capitalisme actual) fracassi.
Per què abans n’havíem de menester tants i ara ens en sobren?
perquè l'espanyolisme és principalment una forma de racisme.
Als inicis de la restauració borbònica, l’any 76, Pedrolo
ja intueix que ens han venut la moto. I clama a les totes contra les incoherències
del nou règim. Això que ara sentireu és escrit fa
25 anys però té validesa plena avui en dia
«És suspecte, pel cap baix, que defensors d’aquest dret
que té tothom a la pròpia llengua siguin els mateixos que,
ben lluny d'haver defensat el dret que nosaltres teníem a la nostra,
s'han passat tot aquest temps obligant-nos a adoptar, i no pas quan anàvem
a casa d’ells, sinó als països de llengua catalana, l'idioma
de Castella. Aleshores no pensaven, com ara, que a l'infant, per exemple,
li convé que a l'escola li ensenyin en la llengua que li és
habitual, la de la família, la de l’ambient en què es mou.
Com és que han canviat de criteri, i no precisament a favor nostre?»
(Avui, 14 de juliol de 1976)
No us recorda la indiferència dels nostres partits polítics
quan 3.000 persones els demanen que actuin per aconseguir la plena normalització
a les escoles? No ens hem mogut, d'ençà de l'any 76? La transició
espanyola té com a característica que, a canvi de poder votar
cada quatre anys, ens fa empassar una constitució que consagra que
el poble major governi els més petits. Unes lleis que fan que les
ràdios i les televisions públiques d'un estat on parlen quatre
llengües només emetin en la del poble que governa els altres
i que s'aprofitin per fer propaganda només d'una determinada cultura.
Si no, mirau què li va sortir de car a Sánchez Dragó
entrevistar Raimon per LA DOS, diumenge passat va haver d'entrevistar Aznar
com a compensació.
LA SOLIDARITAT DELS INSOLIDARIS
(Avui, 2 de juny de 1982)
«...uns Països Catalans lliures alliberarien automàticament
quelcom en els pobles de cultura castellana, puix que es desfarien de cop
de la sobergueria que els enverina i els priva d'enfrontar-se amb els problemes
reals de la seva terra; a l'esquerra, sobretot, li faríem un gran
favor en desmarcar-se de la dreta o, més bé, en ajudar-la
a convertir-se, ara de debò, en una esquerra que forçosament
ha de combregar amb aquells mots de Lenin que repetirem una vegada més:
"Cap nació no pot ser lliure si oprimeix una altra nació"»
Coneixem de fa temps una de les debilitats de l'esquerra espanyola:
solidaritzar-se amb totes les lluites nacionals on Espanya no sigui el
país opressor. Així, podem trobar en una revista anomenada
EL MILITANTE, d'inspiració trotskista, un compte corrent per recaptar
fons a favor de la intifada palestina. Això ens fa veure els espanyols
d'esquerres com a persones de bona voluntat: donen suport a les lluites
d'alliberament (i, reparem-hi: lluites armades). És una llàstima
que tot quedi en una vocació, un una voluntat, perquè, a
la mateixa pàgina de la mateixa publicació EL MILITANTE,
hi ha un article contra l'independentisme basc; però ja hem parlat
de les dues mides que fan servir els castellans: són com els de
Sineu, que miren el gep dels altres i no miren el seu. Pedrolo es farta
de denunciar aquestes incoherències:
«L'esquerra espanyola no pot trobar arguments racionals, cap suport
dialèctic, contra la independència dels pobles, de les nacions,
mentre defensa la dels Estats actuals i, doncs, la propietat d'aquells
que tenen allò que no els correspon perquè van desposseir
algú altre, i això explica que, en darrer terme, sempre acabi
esgrimint-ne un d'emocional, el “patriòtic”, que pertany a la dreta,
de la qual l’esquerra no pot evitar d'ésser una forma si combrega
amb l'esperit de la metròpolis» (Diario de Barcelona, 23 de
novembre de 1981)
Ara veim Aznar tot preocupat perquè els jueus d'Israel preparen
un govern de concentració nacional i pot haver-hi una guerra amb
Palestina, però Iturgàiz i Redondo Terreros organitzen una
comèdia idèntica a Euskadi. A Cal protestar fins i tot
quan no serveix de res trobarem la denúncia d’aquesta hipocresia
a cada pàgina:
«Fa angúnia constatar que, en situacions feixistes o pròximes
al feixisme, els colonitzadors no tan sols disposen dels mitjans “persuasius”
que els permeten de mantenir ocupacions i del reforç que els dóna
la dreta més civilitzada, sinó que també, ben sovint,
tenen a favor seu el pensament de l'esquerra.» (Avui, 5 de setembre
de 1985)
En definitiva, un pensament que és com una coça als baixos
per als manipuladors. I una bona esperonada per als qui creim en la llibertat.
Un vertader treball d'investigació fet durant vint-i-cinc anys sobre
les estratègies de dominació. Una posada en evidència
que heu de conèixer i escampar a tots els vents. Perquè,
com va dir un anyet abans de morir...
«Cap Estat colonial no és verament democràtic mentre
conserva les seves colònies, puix que només pot conservar-les
per procediments antidemocràtics que fan excepcions a les llibertats
dels altres.[...] No és democràcia l'Anglaterra, que s'obstina
a retenir l'Úlster i britanitza el país; no ho és
la França en aquests moments suposadament socialista que encotilla
una colla de pobles diferents i encara allarga les mans fins a Nova Cotiledònia;
no ho és l'Espanya que a les Nacions Unides vota a favor de descolonitzacions
que ja no la toquen de gaire a prop i aquí, en terres europees,
s'estima més treure el fetge per la boca que fer-se bons veïns»
(Avui, 18 de novembre de 1988).
Pere Bueno
(Setmana del Llibre Català 2001)
inici
Pàgina de presentació MAG POESIA
|