vida i obra
bibliografia
alguns poemes
una altra
pàgina
Vida i obra
Arnau, Carme. "Mercè Rodoreda". Història de la litertura
catalana 11. Barcelona, Ariel, 1988.
Neix en una torreta del barri de Sant Gervasi el 10 d'octubre de 1908.
Filla única; el seu pare "li inculcà de ben petita l'afecció
pels grans autors catalans [...] Guimerà, Ruyra i, sobretot, Verdaguer.
[...] El seu avi [...] enamorat de les flors, li inculcà aquest
gust que quedarà àmpliament reflectit en la seva obra i [...]
amic de Verdaguer, construí, a la mort del poeta, un monument a
la seva memòria al jardí de la casa [...] Una muntanyola
de pedres grosses, amb cassoletes plenes de terra per entremig on vivien
romanins i dragoneres i voltada per una cinta de ciment rosat que ondulava
per damunt de les pedres i duia gravats els títols de les principals
obres de Verdaguer: El Canigó i L'Atlàntida. [...] Cal apuntar,
també, la intensa vida de barri que embolcallà la infantesa
de Mercè Rodoreda." (p. 157).
"Quan tenia nou anys, però, el seu avi tingué un atac
de apoplexia i hagué de deixar d'anar a l'escola, perquè
la seva mare la volgué a casa per tal d'ajudar-la". (p. 158).
"el dia que complia vint anys, es casà amb el seu oncle, Joan
Gurgui i Guardia, de trenta-quatre anys, que, en retornar d'Amèrica
on havia fet una petita fortuna, s'havia instal.lat a la torre familiar;
l'estiu següent va néixer el seu únic fill, Jordi. Paral.lelament,
i d'una manera progressiva, s'anà integrant en la dinàmica
vida cultural de l'època. I, així, co.laborà en les
revistes de més prestigi, amb contes, preferentment." (p. 158).
També publicà, durant la República, quatre novel.les
que posteriorment va rebutjar.
Aloma. És la seva primera novel.la acceptada. Premi Crexells
de 1937 i publicada el 1938, aconseguí crítiques molt favorables,
i ja presenta dues característiques constants en la novel.lística
de Rodoreda: la poeticitat i el simbolisme. "oposarà, ja, d'una
manera simbòlica dues edats: la infantesa, lligada al somni i a
la felicitat, i l'edat adulta que es relaciona amb la realitat i el desencís."
(p. 160).
Presenta molts trets autobiogràfics: "l'oposició dominant
i conformadora d'Aloma com a trama de la novel.la, és l'existent
entre Aloma i Robert: entre una noia somniadora i desconeixedora del món
i un home més gran i amb experiència. Es tracta del germà
d'Anna [la cunyada], que arriba d'Amèrica i s'instal.la a la torre
de la família per una temporada. Aquest personatge suscita les esperances
d'Aloma que experimenta davant de l'amor un doble sentiment d'atracció/repulsió."
(p. 161).
La novel.la abraça un any, i estableix una relació entre
els fets de la protagonista i els de la natura al llarg de l'any: la primavera
i l'estiu van associats amb la vinguda de Robert i amb les relacions que
estableixen. "Però, a partir d'aquest moment de màxima intensitat,
comencen a produir-se una sèrie d'esdeveniments de signe negatiu,
associats a un temps atmosfèric cada cop més rúfol:
mor del petit Dani [el nebot d'Aloma], Joan notifica la venda de la casa
i Robert se'n torna a Amèrica. Aloma, sola i esperant un fill, s'ha
d'enfrontar amb un futur desolador que concorda amb l'hivern." (p. 162).
"La poeticitat neix d'una condensació derivada directament del
subjectivisme i s'aconsegueix, preferentment, per l'al.lusió i l'elisió,
amb la qual cosa es tendeix a la densitat." (p. 162).
"L'any 1939 Mercè Rodoreda emprengué, amb d'altres components
de la seva generació, el camí d'un exili que ningú
no imaginava que hagués de ser tan llarg i dur. Inicialment es traslladà
a Tolosa i ben aviat a París, des d'on, gràcies al zel de
Francesc Trabal, un grup d'intel.lectuals -Joan Oliver, C. A. Jordana,
Xavier Benguerel...- pogueren allotjar-se amb llurs famílies, en
un poblet proper a la capital, Roissy-en-Brie; allà Mercè
Rodoreda inicià unes relacions amb Armand Obiols. [...] Ben avait,
però, la Guerra Mundial hauria de capgirar aquesta curta estabilitat.
I així, en entrar els alemanys a París, Mercè Rodoreda
hagué de fugir-ne, a peu, i de caminar, sovint, dotze hores diàries.
[...] Posteriorment s'instal.là a Bordeus on, per tal de guanyar-se
la vida, treballà durament com a modista. [...] Sense temps material
d'escriure una novel.la, a causa de la seva longitud, es dedicà
al conte, gènere amb el qual s'entusiasmà [...] Alguns els
publicà en revistes de l'exili i foren recollits, amb d'altres de
posteriors, a Vint-i-dos contes (1958) i a Semblava de seda i altres contes
(1978). I també, va escriure poemes. Lentament, les circumstàncies
econòmiques van anar millorant i a París, on passà
a viure més endavant, pogué deixar de cosir i col.laborà
en la represa de "La Revista de Catalunya", de la qual entrada la dècada
dels cinquanta i on sempre se sentí exiliada, que trobà el
temps i la calma suficients per a poder-se enfrontar amb la novel.la."
(pàgs. 163-4).
La plaça del Diamant (1962). "Natàlia és una noia
tímida i submisa [...] El dia de la festa major de Gràcia,
coneixerà un noi, Quimet, que la sotmetrà a un subtil procés
d'alienació, que un canvi de nom demostrarà, i així
esdevindrà Colometa. Lentament, però, i sobretot a causa
dels esdeveniments històrics -la República i la guerra-,
esdevindrà una dona adulta amb poder de decisió i que comença
a rebel.lar-se contra el que considera injust: inicia, doncs, el camí
de recobrament de la pròpia identitat. Una identitat que només
retroba plenament en casar-se amb un home del tot diferent, Antoni, més
proper al pare que no pas al marit, i esdevé la senyora Natàlia."
(p. 167).
"I és molt significatiu el determini que pren Colometa per tal
de rebel.lar-se: exterminar uns coloms que el marit, inconscientment, ha
anat criant dins la pròpia casa i que són un desdoblament
simbòlic de llurs relacions." (p. 168). Antoni és "un escapçat
com el temps evocat, que elminarà de les seves relacions el trauma
que el sexe representava per a Colometa, anteriorment." (p. 170).
"La plaça del Diamant és història i document i
és alhora poesia i imaginació." (Triadú, Joan. La
novel.la catalana de postguerra. Barcelona, Ed. 62, 1982. p. 112).
El carrer de les Camèlies . Premi Sant Jordi 1966, de la Crítica
1967, Ramon Llull 1969.
"si la protagonista de les anteriors ficcions se sentia solitària
i marginada, en aquest cas ho serà al peu de la lletra pel fet de
tractar-se inicialment, d'una nena trobada que esdevindrà, empesa
per la necessitat, una prostituta; i la marginació es farà
extensible al temps històric evocat, la postguerra, un període
poblat de vençuts i de morts. Tot, però, parteix, semblantment
a La plaça del Diamant, d'un personatge femení que recorda,
tot explicant-lo, el seu passat -l'escriptura parlada, doncs." (p. 173).
Cecília Ce, recollida per un matrimoni gran a la porta de la
seva torre, "té una dèria només: fugir i anar a la
recerca del pare desconegut [...] Cecília, doncs, marxarà
seguint el primer noi que la conquista i abandonarà, sense recança,
una infantesa viscuda sense la plenitud que la sol caracteritzar. [...]
El nucli de la ficció [capítols 13 a 39] se centren d'una
manera exclusiva en les relacions amoroses que s'organitzen en una gradació
progressiva de benestar econòmic, però d'angoixa física
i psicològica. Aquestes relacions Cecília les comença
a l'estrat més marginat de l'escala social, a les barraques on viuen
els xarnegos. [...] Més endavant, però, Cecília haurà
d'abandonar les barraques i dedicar-se a la prostitució -som, com
hem apuntat, en una desolada postguerra. D'aquesta manera passarà
d'un home a un altre, en una visible degradació que una sèrie
de motius recurrents reflecteixen: el vòmit, principalment, però,
també, l'avortament i el suïcidi. Des d'un cas límit,
la submissió de la dona esdevé una destrucció clara
i evident; a més els trets conformadors de l'home s'exasperen, igualment,
i es voreja el sadisme sexual. Finalment, apallisada i mig morta, Cecília
és abandonada al mig del carrer. [...] I aquest és el personal
"voyage au bout de la nuit" de Cecília, que li permet accedir, madura,
ja, a un tipus de vida més alliberador que la presència d'elements
alats, els àngels, simbolitza.
I, així, als onze darrers capítols de la novel.la, Cecília
narra la seva emancipació i una tímida felicitat es va apoderant
de l'univers de ficció. Esteve, una figura benefactora i propera
al pare i a la infantesa, semblantment a Antoni de La plaça del
Diamant, ajudarà Cecília en aquest camí de progressiva
alliberació. I, per assenyalar la seva funció, és
Esteve qui li regala una casa amb jardí, que ella anirà omplint
d'àngles. L'últim capítol de la novel.la pot ser,
així, un retorn a la infantesa, a l'escenari on va transcórrer,
si més no, el carrer de les Camèlies. [...] Símbol
de la infantesa, el jardí desapareix quan la vida de Cecília
ha esdevingut un malson i reapareix, en canvi, quan torna a ser independent.
[...] Tanmateix, el leit-motiv d'El carrer de les Camèlies és
la flama". (pàgs. 173 a 175).
Jardí vora el mar (1967). "quan eren infants, Eugeni i Rosamaria
es van estimar profundament: la noia, però, menys sentimental, es
va casar amb un home ric perquè no podia suportar la idea de viure
pobrament; Eugeni, casat amb Marible, noia benestant, s'instal.la en una
torre d'estiueig que es troba al costat de la de Rosamaria i tracta de
recuperar el passat. En veure la impossibilitat del seu propòsit,
se suïcidarà al mar que estima intensament; associades amb
la infantesa, doncs, hi haurà dues imatges que la simbolitzen i
que, a més donen títol a la ficció: l'aigua i el jardí."
(p. 176)
La meva Cristina i altres contes (1967).
Mirall trencat (1974), narra la corba ascendent i declinant d'una família;
tot és finalment destruït pel foc i una rata repugnant clou
la ficció. Hi ha el món dels senyors i el del servei. Salvador,
diplomàtic, i Teresa, vídua jove, es casen i tenen una filla,
Sofia, que es casarà amb un dependent de comerç que té
un secret d'amor, una filla natural, Maria. Ramon i Jaume, fills de Sofia
i d'Eladi, juguen amb Maria; Jaume és assassinat d'una manera inconscient
per Ramon i Maria, que comencen a establir unes relacions carregades d'ambigüitat;
en descobrir que són germans Maria se suïcida.
Diu Rodoreda: "Jo en tot el que tenia escrit de la novel.la d'una família,
només en reflectia trossos. El meu mirall al llarg del camí
era, doncs, un mirall trencat".
"Un cop morts gairebé tots els components de l'univers de ficció,
el mirall no tindrà, ja, cap sentit o funció; així,
doncs, en abandonar l'últim integrant de la família la casa
on havien viscut, el mirall de Sofia que Armanda passeja per la casa es
trenca en mil bocins." (p. 181).
El jardí, les flors, i l'aigua tornen a tenir importància
i valor simbólic.
Al final dels setanta torna a Catalunya, a Romanyà de la Selva,
on construeix una torre amb jardí on viu dins a la seva mort, el
13 d'abril de 1983. Encara publicarà, el 1980, Viatges i flors (descripció
poemàtica de trenta vuit flors insòlites, acompanyades d'una
fauna també antropomòrfica) i Quanta, quanta guerra (Adrià,
que s'ha enfrontat als set pecats capitals, viu una nit d'ascensió
mística).
Bibliografia
Rodoreda, Mercè. Mirall trencat. Club editor, Barcelona, 1980.
* Rodoreda, Mercè. El carrer de les camèlies. Club editor,
Barcelona.
Rodoreda, Mercè. Agonia de llum. Barcelona, Angle Editorial,
2002.
* Rodoreda, Mercè. Tots els contes. Barcelona, Ed. 62. (MOLC)
* Arnau, Carme. "Mercè Rodoreda". Història de la litertura
catalana 11. Barcelona, Ariel, 1988.
Arnau, Carme. Introducció a l'obra de Mercè Rodoreda o
El mite de la infantesa. Barcelona, 1979.
Bargalló, Josep i altres. "Mirall trencat". Comentari de textos
literaris. Barcelona, Columna, 1989.
Triadú, Joan. La novel.la catalana de postguerra. Barcelona,
Ed. 62, 1982.
Vídeo:
Mercè Rodoreda. Els miralls interiors. Iniciatives àudio-visuals,
Barcelona, 1992.
Alguns poemes
Rodoreda, Mercè. Agonia de llum. Barcelona, Angle Editorial,
2002.
TARDA
Aquesta aranya sinistra,
poderosa en els racons
amb els ulls massa rodons
dalt del cap de color bistre,
espera mosques que topen
contra els vidres a l'atzar...
Són plenes d'enyor de mar
les aixetes que degoten.
En cuines mig despintades
hi ha daurades esventrades
amb julivert al musell.
I un núvol color de cigne,
navegant pel cel benigne
es disfressa de vaixell.
*
La llet blanca de la lluna
mela bec a poc a poc.
Devoro flors d'una a una,
entaulada, com per joc.
D'enveja, un núvol s'esberla.
Gotes de color de perla
m'esquitxen nas i cabells.
I me'n vaig. Poso la lleva
i em tanco dintre la mevaç
illa dels lliris vermells.
CUCA DE LLUM
Carregueu-me bé la pila
que he de fer molta claror,
asseguda en branquilló
que és cosa que molt s'estila.
Ja ve la fosca i, tot d'una,
encenc el meu fanal verd,
instal.lada prop d'un gerd
per engelosir la lluna.
Sóc un estel de la terra;
si mà incivil em desterra
i em reclou dintre d'un got,
m'apagaré de seguida,
i que la mà entossudida
em torni a encendre si pot.
FORMIGA
És petit el gra de blat
i molts fan créixer la pila.
-Jo sóc la que més vigila
que tot estigui endreçat.
La pallofa de moresc
rossa és i nutritiva.
No colliu, la comitiva,
tèrbola bola de vesc!
Portem dol i anem per feina;
amb les mans, sense cap eina,
treballem en grups de mil.
I quan l'estiu s'enderroca,
entre l'arrel i la soca
resistim fins a l'abril.
GRANOTA
Vaig adormir-me capgròs
i m'he despertat granota;
castigo sense repòs
l'aigua dura amb llarga pota.
De l'herba fiag el meu jaç
si massa llot m'engavanya,
i ric quan dalt d'una canya
dorm la lluna sense ras.
Dolça, dolça. Aigua dolça
treballada a cops de colze
des del meu primer matí!
Quan el cel és porcellana
el rossinyol m'encomana
ganes de raucar i morir.
CADELL
Fins avui no sé què és viure.
Jugava amb cintes lluents
sense gaires miraments:
com el papalló era lliure.
Tot era llum i alegria.
La cortina he mossegat
i un castanyot ben clavat
m'ha omplert de melangia.
Un núvol la claror vela
i la mosca que s'encela
més que excitar-me em fa por.
Quan hauré fet la crescuda
practicaré vida rude
i mossegaré amb braó.
GAT
Tins la cua molt senyora
i el pèl m'ondula nevat,
però em veden el terrat
perquè, diuen, "és d'Angora".
Faig vida d'anacoreta,
i el lluç, me'l donen bullit.
Hec amb la pota el mosñquit
i embullo el fil i la beta.
Ja m'agrada aquesta vida
una mica esmorteïda,
i queixar-se és de mal gust.
Però a vegades voldries
fer-te amb gats sense manies
que et donessin un disgust.
inici
Pàgina de
presentació MAG POESIA
|