vida i obra
comentaris a la narrativa
solitud
llengua i estil
bibliografia
alguns poemes
una altra pàgina
Caterina Albert: autorretrat.
Vida i obra
Caterina Albert i Paradís, neix l'11 de setembre de
1869 a L'Escala, filla de propietaris rurals. Era la gran de quatre germans.
El segon cognom prové d'un genovès de família d'armadors,
un tal Paradisi que aviat fou convertit en Paradís.
"Els seus estudis es limiten a l'escola municipal (en la qual,
segons afirma, no hi va aprendre res: només en recordava la repulsió
per la brutícia de la mestra i del lloc) i a un any de pensionat a
Girona, on aprengué algunes nocions de francès. Però
no s'adaptà i tornà a l'Escala." (Castellanos, HLC8, p. 579).
En una carta a Joan Maragall de 19 de febrer de 1903 diu: "Figuri's
que m'ensenyaren a conèixer lo Jesús i a fer pals i ganxos,
sient aquesta la meva instrucció oficial; lo demés, ho he fet
pel meu compte, sens cap estímul ni direcció. [...] He llegit
relativament molt poc i sens ordre ni selecció (llibres moderns, com
vostè suposa molt bé)." (Obres completes, p. 1789).
"En canvi, si li falla l'escola, la vida familiar va desvetllar-li
aficions artístiques i, des de molt aviat, va començar a dibuixar
i a escriure, sota l'empara de la seva àvia materna i padrina [...]
L'àvia substituïa, així, la mare, Dolors Paradís,
una dona educada, que escrivia i sabia música, però de mala
salut, motiu pel qual Caterina, de petita, hi tingué poca relació."
(Castellanos, HLC8, p. 580).
A catorze anys ja va escriure un conte, "Parricidi", de Drames
rurals. Li agradava llegir Guimerà al servei domèstic:
"Jo declamava d'una manera teatral, fent una veu aspra quan simulava el parlar
d'un home i veu manyaga quan parlava un infant.[...] Fou en aquest elemental
gabinet de lectura on donava a conèixer, abans d'editar-les,
les meves obres. [...] l'opinió de les minyones i les cosidores -gairebé
sempre favorable- m'orientava molt." (Garcés, 1753-1754).
Sempre va fer vida casolana i de cara a la ruralia; mort el
pare es va fer càrrec de l'administració de les propietats agrícoles.
Anava sovint a Barcelona -de vegades, amb tota la família- per vestir-se
o assistir a les estrenes teatrals, sobretot de les companyies italianes.
"S'instal.laven a casa del matrimoni format per Lluís Sitjar i Josefa
Carcassó [...] amb els quals els unia una estreta amistat, i que passaven
l'estiu amb ells a L'Escala. Amb aquest matrimoni, Caterina Albert va fer
nombrosos viatges per Europa. [...] el 1899, van comprar un pis del número
250 del carrer de València de Barcelona [...] Caterina Albert va
conservar aquest pis durant tota la seva vida i va fer-hi cada any llargues
estades." (Castellanos, p. 583).
Als Jocs Florals d'Olot de 1898 es dóna a conèixer
com a escriptora: es premia el poema Lo llibre nou i el monòleg La
infanticida. Ella explica: "Fou premiat. Hi hagué unes discussions
fantàstiques, es veu, sobre qui era l'autor del treball. Sembla que
es tractava d'un monòleg atrevit. Jo no me n'adonava. Quan van saber
que l'autor era una dona, l'escàndol va ser gros. No trobaven correcte
que jo contés la història d'un infanticidi. I no obstant, és
que pot tenir límits l'obra d'un artista? No crec que unes normes
morals puguin frenar-la. Crec elemental advocar per la independència
de l'art. Gràcies a aquesta independència he pogut ser fidel
a la meva vocació, que tothom hauria volgut intervenir". (Garcés,
p. 1748).
Josep Berga, secretari del jurat va dir de La infanticida:
"Té un caràcter, tant en lo fondo com en la forma, marcadament
realista, ¡molts ne dirien modernista!". "El caràcter modernista
que hi descobria el secretari del jurat es trobava justament en l'elevació
del determinisme naturalista a una concepció simbòlica que
remet a un fatalisme còsmic que engloba i domina el sentit de la vida
humana. L'obra és, de fet, la història d'una seducció
i de l'assassinat, per part de la mare, de la nena que n'ha nascut. La narració
dels fets és posada en boca de la infanticida, però el que
importa no són els fets, sinó el punt de vista que proporciona
una perspectiva psicològica i moral i els eleva a un pla simbòlic,
significatiu. [...] La força del monòleg, malgrat que té
una base més narrativa que dramàtica, prové en bona part
de l'ús reiterat, acumulatiu, d'imatges que apareixen com fantasmes
interiors. Sobretot la falç, que la protagonista té interioritzada
i va emergint-li obsessivament, fins a convertir-se en un leit-motiv aterroritzador,
carregat de contingut simbòlic. Perquè darrera la falç
hi ha el pare i darrera el pare, la societat sencera, amb la seva curiositat
truculenta i les seves pressions morals. [...] Tant la falç com el
pare, doncs, són pures metonímies de l'opressió del medi.
Perquè és davant del plor de la nena, que comporta la revelació
pública del "delicte", que la Nela executa l'infant. [...] Per això
la Nela no sent el pes de la responsabilitat moral sinó que la traspassa
als símbols de la pressió social: "lluny del pare... i la falç...
i aquella... mola... / que no vull... que m'esclafi... cap més...
nena". A través de l'amor, ella ha deixat
de ser una bèstia salvatge, s'ha humanitzat. Reiner (el seductor,
de nom prou denotatiu), amb el seu domini, educa i destrueix (en comparació
amb Solitud, és l'Ànima i el Pastor en una sola persona): és,
doncs, Déu i diable alhora. [...] s'ha trobat atrapada dins un doble
sistema, el del pare-societat (repressió i mort) i el de l'amant (mentida
i generació de vida), que han confluït en un únic punt:
la destrucció de l'individu, en aquest cas, la Nela i la seva filla."
(Castellanos, HLC, p. 588-589).
"L'any 1901 vaig publicar el primer llibre: un recull de versos,
titulat "El cant dels mesos". La meva àvia havia mort l'any 99, i en
l'estiu següent, per raó del dol, encara sortíem menys
que mai de casa. Un matrimoni amic nostre, però, va venir a fer-nos
companyia. Un dia, estava jo escrivint, va acostar-se'm la senyora. Em preguntà
què feia. Eren els "Cants dels mesos". Els hi vaig llegir, va mostrar-hi
complaença. Va demanar-me'ls, no els hi vaig refusar. I al cap d'un
mes de ser fora, la senyora va escriure'm: "Tinc imprès el seu llibre,
no em faci llençar els diners. Digui'm quin nom d'autor vol que hi
posi, si té inconvenient a donar el seu." I tal, si hi tenia inconvenient!
Mai a la vida no hauria signat res amb nom de dona. Jo, aleshores, treballava
en una novel.la, que no he acabat encara, el protagonista de la qual es deia
Víctor Català. Vaig refugiar-me en aquest nom. Heu's ací
l'origen del meu pseudònim." (Garcés, p. 1748). Joan Maragall
va fer una crítica del llibre i va crear molta expectativa. A partir
d'aquí van mantenir una constant correspondència (més
de vint cartes cada un entre 1902 i 1911.
"El cant dels mesos és un llibre en certa manera unitari:
dotze poemes inspirats, com va escriure Maragall, en el sentiment de la naturalesa
en cadascun dels mesos de l'any. Seguint la manera de fer de la poesia vitalista.
[...] allò que aparentment és un cicle es converteix, més
aviat, en un procés que comença amb el cant a la vida oculta
dins la terra i acaba cantant una altra vida, la de l'esperit, en un procés
d'elevació, que, a l'hora de la veritat, no correspon a l'harmonisme
maragallià, monista, integrador, sinó a la successió
d'elements antitètics." (Castellanos, HLC, p. 593). El 1905 escriu
un altre llibre de poemes, el Llibre blanc; "el llibre presenta, també,
un conjunt de poemes que vénen a exaltar l'artista per les actituds
ètiques de llibertat amb una especial sensibilitat per trobar-ne el
sentit tràgic. Aquest és definit
com "el mar en l'ànima de l'home"; moviment i inquietud constants i,
doncs, punt d'elevació de la matèria cap a l'esperit". Ho veim
al poema "Sant Julià", i també a "Tríptic", on el romeu,
és el símbol del poeta que camina inquiet i s'eleva sobre els
homes, "convertint-se d'home en Déu". "a L'ungit, havia presentat
el superhome com aquell que va pel món sense lligams socials ni aspiracions
elevades ("sens baf de terra ni neguit del cel"), perquè en això
hi té la garantia de la seva llibertat." (Castellanos, HLC, p. 596-597).
El 1901, el mateix any en què publica El cant dels mesos
publica 4 monòlegs en vers, volum que inclou La tieta, Pere Màrtir,
La Vepa i Germana Pau. La infanticida no es publicarà fins el
1967 en el recull Teatre inèdit, que inclou també Verbagàlia,
Les cartes i L'alcavota. Només pòstumament va pujar als escenaris,
quan el 1967 Màrius Cabré va dur al Palau de la Música
el muntatge de La infanticida, Verbagàlia i L'alcavota. El 1954 Ricard
Salvat havia estrenat una adaptació dramàtica de Solitud. A
La tieta, una dona de quaranta anys es plany de la mort del promès
i de la joventut perduda. A Germana Pau una monja vetlla un malalt
que no pot parlar; el malalt és el seu antic promès, que va
deixar-la per casar-se amb una altra, "L'enveja i la ràbia de la dona
esdevenen odi per aquest desig no satisfet; la crueltat de la monja, que
volia ser un àngel, és una expressió de la insatisfacció
i de la repressió sexual." (Bartrina, p. 91). "Només a La Vepa
la relació entre la dona i el marit, en Marc, és presentada
amb molta tendresa. La Vepa va cada dia a la taverna i compra aiguardent
perquè ell, que s'ha quedat cec en entrar-li calç als ulls,
pugui emborratxar-se i oblidar les desgràcies." (Bartrina, p. 92).
El 1902, en publicar el seu primer recull de narracions, Drames
rurals, que va gaudir de bones crítiques, ja s'insinua que Víctor
Català és una dona de bona família, però les
suposicions i un cert misteri varen continuar fins després i tot de
la publicació de Solitud. Maragall fa una crítica del llibre
en què li retreu que parli només d'aspectes negres de la vida
rural. En carta de 16 de novembre de 1902, en què descobreix a Maragall
la seva identitat, ella es dol de la crítica: "Mestre, vos digui
que si un dictat, aplicat a quelcom meu podia dòldrer-me i esparverar-me
més a la vegada, aquest dictat era, ben segur, lo d'immoral o corruptor".
Maragall deia en la crítica "Un libro fuerte e incompleto, del
13-XI-1902, que aquests contes "a todos enturbian el sentimiento de la vida,
y en muchos espíritus débiles o en formación pueden
corromperlo o falsearlo definitivamente."
Però ella no afluixa: "si Déu me dóna
vida i salut per a seguir treballant amb la mateixa sinceritat que fins ara
(única manera de poder treballar) un altre dia, estudiant amb noves
formes nous aspectes de la vida, tindré la vera satisfacció
de coincidir amb vostre exquisit gust". (Obres completes, p.1785). No debades
ella mateixa diu que "Maragall va dir-me en una altra ocasió: "No faci
cas de la gent. Espolsi el cap i canti. Només l'artista té la
intuïció de la seva obra". (Garcés, p. 1750). No és
la visió externa de la realitat, sinó el contacte emotiu de
l'artista amb la realitat allò que genera l'autèntica creació
artística.
La diferència entre els dos és que "per a Maragall
"la regla i la mesura" són en la Natura i el poeta capta o vibra amb
el mateix ritme universal, mentre que Víctor Català presenta
la individualitat enfrontada a l'univers [...] Cal no oblidar que ni que
darrere el pastor de Solitud hi pugui haver una certa figuració de
Maragall o, com a mínim, de la poètica maragalliana, no és
tampoc el món excels, superior, del pastor el que acaba triomfant
a l'obra. [...] I és que darrere els dos sistemes literaris hi ha
-no sense interferències, és clar- els dos grans sistemes de
pensament del tombant de segle: el monisme (que correspondria al vitalisme)
i el dualisme (que correspondria al decadentisme)" (Castellanos, "V.C., escriptora",
p. 63-64) El dualisme separa art i vida, matèria
i esperit, artista i societat. I també el dualisme home i natura;
"seria, en aquest sentit, l'home superior, el superhome nietzschià,
qui superaria el dualisme universal i, al mateix temps, les concepcions cícliques
més simples, resolent el problema del "sentit" de l'actuació
individual; l'"etern retorn" nietzschià és percebut com una
arma de progrés: no com un cicle tancat que conserva les mateixes realitats,
les mateixes energies, sinó com una espiral en continu ascens, empès
per una força impulsora que es concreta en la "voluntat de domini"
contra la mort i la decadència. [...] Nietzsche no nega la vida: la
seva rebel.lió es contra la realitat fenomènica, contra les
interpretacions. Mai no nega la Vida. En canvi, els dualistes oposen Cultura
a Natura, Art a Barbàrie. [...] Als primers correspon una estètica
espontaneista, naturista; als segons, l'arbitrarisme, l'artificiositat.
Però jo no m'atreveixo, de manera taxativa, a situar Víctor
Català a una banda o a l'altra." (Ibid. p. 69-70)
Anys més tard, diu: "Jo estimo la vida tal com és:
dolça, amarga, clara i ombrívola. tota voldria abastar-la, però
¿quina culpa tinc si són les tintes negres les que més
impressionen la meva retina? ¿He de seguir o no la meva vocació?"
I també: "El Vuitcents és el pare de la renaixença d'ara.
Un esperit de llibertat va informar el nostre pensament i ens va fer sentir
l'impuls romàntic de saltar totes les tanques i d'anul.lar tota trava."
(Garcés, p. 1749 i 1754).
Per exemple a Les multituds "és el joc d'interessos
i la barroeria de les masses de captaires que impedeixen portar a bon fi un
idil.li entre dos vells captaires. La dosificació del grotesc i els
contrastos amb els moments de tendresa enmig de la misèria. Ens trobem,
òbviament, en una visió metafòrica de la condició
humana: a la pobresa, a la misèria, a la malaltia, etc., s'hi afegeix,
per agreujar la infelicitat del comú, la més absoluta inconsciència
i insolidaritat." (Castellanos, HLC, p. 599).
"a Parricidi, per exemple, tot es congria per fer víctima
un pobre infeliç, des de la casualitat a la curiositat macabra dels
veïns o el caràcter expeditiu de la justícia, però
és sobretot la innocència del nen la responsable perquè
proporciona el ganivet a l'assassí i elimina després les proves
que podien salvar el seu pare. Aquest conte era, segons ella, tan atrevit
dintre les convencions de l'època, que li va provocar "el santbenet
d'immoral que van tirar-me al damunt els burgesos astorats d'aquells temps"."
(Castellanos, HLC, p. 599-600).
A L'enveja, escrita en prosa ritmada és una mare eixorca
que sent de sobte l'esperat fill al seu interior: és, en el fons, un
idil.li, un cant vitalista.
Entre el 19 de maig de 1904 i el 20 d'abril de 1905 es publica
com a fulletó de la revista "Joventut" la seva novel.la per excel.lència:
Solitud. Ella ho explica així: "Els de "Joventut" van demanar-me
un altre llibre. "¿Què preferiu -vaig dir a Lluís Via-
contes o novel.la?" Es decantà per la novel.la. M'hi vaig comprometre,
em semblava que en un parell de mesos en sortiria. Jo aleshores escrivia
de pressa, no pas com ara. Però tot just arribada a l'Escala, amb
ganes de posar mans a l'obra, cau malalta la meva àvia i, poques setmanes
després, de l'esforç de vetllar-la, la meva mare. Enmig d'aquest
tragí, a batzegades, neix Solitud. Tothom
m'havia dit que concentrava massa, que els meus "Drames rurals", per exemple,
eren gairebé guinyolescs. En efecte, jo no em distreia gens de l'acció
dels personatges que imaginava. Anaven a la seva i prou. Prescindia de tot
l'accessori. Al marge del camí que duia al desenllaç no m'aturava
a collir-hi floretes. Doncs bé, en posar-me a escriure Solitud vaig
pensar a amplificar un "drama rural". Vaig exposar amb més minuciositat
els temperaments de les figures i vaig fer entrar en la narració el
paisatge. Quin? Tothom ha reconegut en la muntanya on es desenrotlla l'acció
de "Solitud", la muntanya de Santa Caterina, que es dreça, pàl.lida,
entre L'Escala i Torroella. S'hi acosten. No és ben bé la mateixa,
vaig procurar desfigurar-la una mica, però així i tot vaig servir-me
de molts dels seus elements. No obstant, només hi havia pujat una
vegada: un dia, pel meu Sant. Vaig enfilar-me pels mateixos aspres camins
que seguirien la Mila i en Maties. Vaig respirar l'ambient que havia de plasmar-los.
A casa, quan podia, a tota pressa anava escrivint la narració. Cada
setmana sortien cap a Barcelona uns quants fulls de paper de barba, escrits
de vegades amb llapis i sempre a correcuita. Quants cops no havia pogut
ni repassar-los! I així anava publicant-se, en fulletons, a la revista
d'en Via, la meva Solitud. Vaig esmerçar-hi dos anys. Quan va estar
llesta aparegué en volum." (Garcés, p. 1750-1751).
Fou traduïda al castellà (1907; 1986), a l'alemany
(1909), a l'italià (1918), al francès (1938), al txec (1987),
a l'anglès (1992). Fou duita al cine el 1944 per Miquel Iglésias,
amb el títol "Adversidad" (però la força simbòlica
es reduí a una història d'un simple triangle amorós),
i el 1991 per Romà Guardiet (amb Omero Antonutti com a pastor, Pep
Tossar com a Maties, etc.)
Després publica Ombrívoles el 1904 i Caires vius
el 1907. A partir d'aquí viurà la marginació noucentista,
i no publicarà res més fins que apareix a la revista "Catalana"
la seva novel.la Un film (3.000 metres) entre el 1918 i el 1921. Del
1920 és el quart recull de narracions, Mare balena, al qual seguiran
Contrallums (1930), Vida mòlta (1949) i Jubileu (1951).
El 1930, en donar a la impremta Contrallums explica el perquè
dels seus silencis, de la seva poca producció. "Descriu la correntia
literària com el fluir d'una aigua que un element accidental tenyeix
d'un color determinat, de tal manera que tota la deu esdevé d'aquell
color: "Un pessic de blau de prússia, per exemple, tenyirà
amb la seva virulència expansiva, una gran extensió i, en canvi,
quantitat molt major de modesta terra bruna amb prou feines si alterarà
la deu amb una lleugera esfumadura vagorosa." Traduint-ho als termes als
quals ens han habituat els crítics contemporanis, eren els homes del
Modernisme els que matisaven amb una modesta terra bruna la seva paleta literària,
potser perquè els homes del Modernisme no es van sentir obligats per
cap credo literari, eren indecisos i discrets, com la modesta terra bruna,
i capaços per tant d'entusiasmar-se i assimilar qualsevol altre color
creacional. L'arribada del Noucentisme i de les seves exigències canvia
tota la tonalitat ambient. Té raó l'escriptora, els Noucentistes
són pocs, però com un pessic de blau de prússia han tenit
tot el paisatge literari de tal manera que ja és impossible harmonitzar-hi
un altre color." "Malgrat tot, no se sent gens mediatitzada per l'opinió
dels ben pensants i exposa, sense subterfugis, la norma bàsica del
seu credo estètic: "No reconec altra norma que la del bon gust, ni
altra immoralitat que la de la inutilitat. L'obra mal feta és, per
això mateix, l'obra immoral." (Capmany, p. 1857-1858 i 1860).
Comentaris a la
narrativa:
Ella mateixa diu que està més pròxima
a Gorki, Tolstoi, Txèckov, que a Zola. "Víctor Català
és lluny del positivisme. I és que, a més, creia que
el punt de partida de la creació artística era el contacte directe,
emotiu, de l'artista amb la realitat." "Es defensa, així, dels nombrosos
atacs que particularment Carner i el seu grup li havien adreçat per
la visió negra, pessimista, de la condició humana que donava
a les seves obres, i pel tractament i llenguatge que emprava." "acusa el Noucentisme
naixent de partir i jutjar amb apriorismes i prejudicis teòrics [...]
reclama una acció regeneradora que resolgui problemes tan importants
com els que planteja el públic, endarrerit, provincià i acrític,
que és el que correspon a una societat hipòcrita que pretén
imposar normes i límits als creadors. Per contra, pensa que és
el creador qui ha d'obrir camins". "allò que l'interessa no és
la narració per ella mateixa sinó la narració en tant
que "visió", capaç de mostrar allò que "significa"."
(Castellanos, HLC, p. 603, 604 i 606).
"Víctor Català, en general, parteix de la realitat
quotidiana i no confia mai a elements abstractes, ni ideològics, ni,
òbviament, al naturalisme positivista el destí dels personatges.
L'hostilitat general del medi és precisada: la víctima humana
no ho és, només, de víctima, perquè la societat,
el medi, l'herència o l'educació (termes, al capdavall, que
responen a abstraccions) li'n facin, sinó perquè és home
i l'home només és humà si vol ser-ne, quan fa de la
seva sensibilitat, de la seva emotivitat, un punt de partida per crear-se,
per superar-se ell mateix. Però les condicions de misèria en
què viu, la lluita per la vida o el mateix instint que el domina i
l'empeny, no li permet de fer aquest pas i el mantenen en un estat primari,
animalitzat, en el qual, mancat d'ideals i sentiments, es converteix en víctima
i botxí alhora; i cada individu s'investeix, en la seva inconsciència,
en irresponsable executor de l'hostilitat general." "la presència
de l'amor, del dolor o de la solidaritat en la misèria esdevé
una via de salvació. Per exemple, dins [...] Caires vius, Contraclaror,
on la tragèdia oculta (assassinat inclòs) justifica i salva
moralment, és a dir, humanitza, un home aparentment insensible. Cal,
doncs, traspassar la realitat aparent per descobrir el sentit últim
de les coses." (Castellanos, HLC, p. 607). En el pròleg a Ombrívoles
diu: "La voluptat del dolor és tan cruel i tan corprenedora com la
voluptat del gaudir; que tot són voluptats i tots tenen el mateix
encís."
"Cal, finalment, destacar les seves narracions de temàtica
femenina. En tota l'obra sovintegen les referències a la situació
de la dona i, particulament, a la seva marginació per raons de sexe.
Però és Vida mòlta el volum que tracta més directament
el tema, que esdevé central en quatre dels contes del volum: La xona,
La Pepa, Pas de comèdia i La jove. [...] en tots aquests contes, el
mascle és un inútil, abúlic "com un Bon Jesús
d'estampa barata", o és la bèstia instintiva, personificació
del sexe destructor.
Caterina Albert va col.laborar a la revista Feminal, suplement
mensual de la Il.lustració Catalana, que es va publicar des de 1907.
El 1917, amb el títol "De civisme i civilitat" fa el discurs dels Jocs
Florals. Comença així: "Dona casolana per habitud i per temperament,
és ara el primer cop que deixo el redós de la llar per prendre
part en un acte públic." Diu que si avui és en un acte públic,
per primera vegada, la raó cal cercar-la "En lo sentit imperialment
democràtic de Catalunya, en son esperit obert i munificent, que, en
tota ocasió, en tota escaiença de la seva història,
ha cridat a tots, ha convocat a tots [...] tant lo visionari enfebrat d'utopia
com lo més pràctic i mesurat del homes." "Estem bastint la
nostra casa nova sobre el sòl de l'antiga [...] I la nostra casa nova,
o sia la resurrecció integral de Catalunya, va pujant, pujant, lentament
però segurament, tan segurament que ja comença a ser albiradora
[...] I és que, així com abans nos acontentàvem, o nos
hauríem acontentat, de poca cosa, ara no: ara nos hem fet terriblement
delerosos i ho volem tot. [...] Una altra nebulosa concretant-se, un altre
senyal de resurrecció, el lo despertar de la dona, lo moviment femení
que aquí s'observa. [...] i, així com lo passat segle restituí
a l'home sa veritable dignitat humana, és d'esperar que el segle
actual, en plantejar resoltament los problemes de la dona i de l'obrer, dugui
en potència la solució d'aquests problemes; i fins i tot podria
ésser que apressés aquesta solució l'universal conflicte
que tanca de cop i estrepitosament aquest lapse de temps que coneixem per
Edat Moderna i obre de bat a bat una era nova, pregonament diversa de les
passades, a la humanitat, que també serà nova i diversa. [...]
No ja sols pels homes, sinó fins per les mateixes dones, dir "sufragista"
és caracteritzar quelcom grotescament accentuat en extravagància
i en estridència, és personificar una caricatura; i no hi ha
que la raó ens digui que en lo fons de la qüestió que
tan esblevenadament sostenen aqueixes estranyes martres de l'ideal, no hi
ha més que una santa, una pura aspiració d'estreta justícia:
la defensa sagrada del més elemental de tots els drets: lo dret a
la vida, a la vida completa, així física com conscient, així
privada com pública, així individual com col.lectiva... " (Obres
completes, p. 1689 i següents).
Bartrina en comentar el discurs diu: "A la segona part del
discurs, la que es refereix a la "civilitat", Caterina Albert afronta el "problema
dels joves i els vells," la controvèrsia entre noucentistes i modernistes,
entre els partidaris de les normes ortogràfiques i els "antinormistes",
com ella mateixa. S'ofereix per fer de pont entre els uns i els altres, prenent
la perspectiva dels grans per adreçar-se als joves, als quals proposa
que busquin la sinceritat i no pas l'originalitat i la moda. En aquesta part,
també fa una defensa explícita del catalanisme, amb la tesi
que cal "catalanitzar fins a l'entranya tot lo que sigui català, fins
que no hi hagi res que no porti el nostre gloriós estigma" [...] En
tots dos casos, en la qüestió feminista i en la controvèrsia
amb el Noucentisme, apel.la a la tolerància i a la contribució
dels uns a l'obra dels altres: la dels homes a l'obra de les dones i la dels
modernistes a l'obra dels noucentistes." (Bartrina, p. 58).
Referent a Un film (3.000 metres), diu Castellanos: "hi ha
una clara voluntat de fer novel.la ciutadana, però referida a la ciutat
real, amb les seves misèries i el bigarrament social. Ho fa pensar,
també, el doble pas del protagonista per Girona, amb la visió
que es dóna de la ciutat, que sembla clarament una resposta a les idealitzacions
noucentistes que n'havia fet Eugeni d'Ors. Caldria, doncs, entendre-la com
una rèplica al Noucentisme i, sobretot, als convencionalismes defensats
per aquest moviment i a la visió idealitzadora de la ciutat que havien
creat." (Castellanos, HLC, p. 622)
Tres mil metres de pel.lícula convencional és
una mica més d'una hora i mitja de durada cinematogràfica. Al
pròleg, Caterina Albert diu: "El novel.lista cedeix accidentalment
sos estris al filmaire, per al qual no resen certa mena d'obligacions ni puritanismes."
"Podríem dir que Un film descriu la recerca del pare per part del
protagonista i la caiguda en el món de la delinqüència
com a única sortida per ascendir de classe social." (Bartrina, p.
268).
Malalta els darrers anys va viure a l'Escala, sense pràcticament
ni moure's del llit, i va morir el 27 de gener de 1966, quan tenia prop
de cent anys.
Solitud
"Aquest llibre no té de novel.la sinó la forma
narrativa, purament externa. En realitat és, tot i el realisme puixant
de les seves descripcions, un gran poema en prosa, una admirable obra d'imaginació
d'un superlatiu valor simbòlic. Això resultarà demostrat
amb l'estudi, ràpid i tot, dels seus personatges." "El Pastor [...]
Símbol lluminós de la faç amable, riallera i maternal
de la natura". "Mila és un temperament mixt: dona feinera i ensems
contemplativa. Marta i Maria tot d'un plegat". "De la gran novel.la del
nostre escriptor brolla per totes les pàgines una densa alenada panteista".
"Cada capítol, en efecte, és concebut com el cant d'un poema.
Cada un d'ells té una perfecta unitat i una independència estètica
perfecta. Tots tenen un final que és com un comentari filosòfic
a la matèria del capítol o bé fineixen amb un episodi
inesperat ple de significació simbòlica o d'una impressionant
força dramàtica." (Montoliu, p. XVI - XXVI).
Es va publicar com a fulletó de la revista "Joventut"
entre el 19 de maig de 1904 i el 20 d'abril de 1905.
"El tema de Solitud [...] és el tota la novel.la modernista:
la recerca de la pròpia individualitat i de la possibilitat d'assolir
una existència separada i lliure, més enllà dels determinants
còsmics i socials. L'obra encarna aquest tema en un personatge femení,
la Mila, que, en principi, no manifesta cap característica d'excepcionalitat.
Els seus ideals no són altres que assolir la mica de felicitat que
pugui derivar del treball i de la vida familiar i és amb aquest objectiu
que acompanya passivament i amb desconfiança el seu marit a la muntanya,
on els ha estat donada una feina d'ermitans. Tanmateix, serà en el
decurs de la seva experiència vital que anirà adonant-se de
la impossibilitat de realització d'aquest ideal i acabarà per
comprendre que l'única possibilitat de fer-se amb un recer propi, personal,
és situar-se en l'excepcionalitat. L'obra, doncs, sintonitza plenament
amb les concepcions més o menys nietzscheanes que fan de l'home no
pas un punt fix en l'univers sinó un ésser fluctuant entre
la bèstia i la divinitat, en contínua autocreació. Els
personatges, doncs, plenament individuats com són, assoleixen també
una plena representativitat humana." (Castellanos, HLC, p. 610).
"Víctor Català utilitza el mite de la terra alta
i de la terra baixa com a via de plasmació de dues formes de vida
antitètiques: la plana, la de l'utilitarisme, la monotonia i la despersonalització
(és a dir, la "no-vida"); la muntanya, com l'espai del misteri, de
la lluita i dels ideals (és a dir, la "vida"). L'ascensió a
la muntanya, doncs, és, per a la Mila, l'entrada a la vida, el camí
cap allò que Gabriel Alomar anomenava el "segon naixement de la persona",
que es realitza "en el camí que s'eleva de la inconsciència
a la consciència de l'home"." (Castellanos, HLC, p. 611). La Mila,
al final, escapa al determinisme de l'ambient; això fa que Solitud
sigui una obra antinaturalista.
"La pujada"
La Mila és presentada com una "pobra dona", que segueix
a contracor un marit que ha de fer d'ermità, ofici que considera de
"vell i xacrós". A la pujada es simbolitza la incomunicació
amb ell per l'esquena que es dreça al seu davant "ampla i tova com
un coixí". Així, no té ni el seu marit, quan arriba dalt:
"Quina solitud! murmurà, aterrada i sentint que el cor li devenia,
d'improvís, tant o més obac que aquelles pregoneses".
"Fosca"
"A la plana, la Mila no era ningú personalment, però,
com dins de l'úter matern, vivia plàcida en un entorn que
li havia proporcionat els ideals de mitjania vital amb els quals anava sobrevivint.
A la muntanya, en canvi, tot li resulta estrany, agressiu i, per tant, és
el terror, la por, allò que marca la seva solitud: "És una mala
cuca la por, i cal desniar-la", li dirà el pastor." (Castellanos "...escriptora",
p. 77).
"el capítol es clou amb un "somni turmentós"
en què es barregen el pastor, en Matias, sant Ponç i les muntanyes."
(Alvarado, p. 23).
"Claror"
"La funció que exerceix el pastor en relació
amb la Mila és la de guia. [...] Tot el capítol tercer, "Claror",
explicitarà aquesta funció de guia que realitza el pastor i,
per millor fer-ho, comença contrastant les relacions de la Mila amb
el seu entorn, el primer matí que passa a l'ermita, abans i després
de l'aparició del personatge. En el primer moment, la Mila observa
la seva nova realitat: la manca de sol, el griso, els forrellats de la casa
i el terrat, tot mostra la humanitat, la vellúria, el domini de la
vegetació i el desordre, en una anacronia que uniforma la casa i el
paisatge exterior (una nova simfonia a la manera de Whistler, ara en gris,
plasmació d'un estat anímic, tal com volia la pintura simbolista)
[...] En canvi, després de l'aparició del pastor, la visió
de la Mila és substituïda per una descripció objectiva,
en tercera persona, de l'ermita dins del paisatge [...] les coses tornen
a ésser establertes, segures" (Castellanos "...escriptora",
p. 79).
Quan topa amb la cara d'en Baldiret sent "que una alenada de
febre li abrusava les entranyes": és el desig de maternitat, que, tot
i que només s'expliciti de tant en tant, ocupa un lloc central a l'obra.
"El vailet s'havia arreconat del Bram, tota molla la carota avespada de faunet.
La Mila se'l guaità enlluernada, tornant a sentir en ses entranyes
l'alenada calda de la febre."
El pastor li ensenya la muntanya i les seves llegendes. En
aquest capítol li conta la llegenda del "Turó de Mala Sang",
dit així perquè el torrent té les aigües vermelles
dels caps tallats de les donzelles rebutjades pel rei moro; per Nadal encara
se'n senten els xiscles. Al capítol "Rondalles" li conta la llegenda
de "Les Llufes": un vell asceta que ha rebutjat riqueses, poder i saviesa,
però que és temptat per Floridalba, una de les llufes amb un
petó "Puix d'ençà que el món és món,
s'ha pas trobat encara beguda, cadena, enginy, escarceller o conjurament tan
poderós pel sentit de l'home, per sant que sia, com un petó
de fembra"; el vell mor d'amor i encara se li sent la veu que crida l'enamorada.
Al capítol "Vida enrera", la llegenda del "Senyor de Llisquens" descriu
la venjança d'una violació. "La Creu", destruïda per un
llamp quan un descregut hi penjà un esquellerinc, que encara se sent
quan passa una desgràcia a la muntanya (i que se sentirà quan
mori el pastor).
I a la muntanya és on "la Mila descobreix l'essència
de la matèria, l'Ànima, "la cosa més roïna de la
muntanya". En descobrir-lo, coneix ja el marc simbòlic en el qual
li tocarà moure's: entre el pastor i l'Ànima, personificacions
del dualisme còsmic que és representat pel Bram, la font,
el lloc d'on neix la vida."
"Neteja"
"D'aquest primer coneixement assolit en surt, en el capítol
següent, el primer pas de la Mila cap a l'establiment d'una primera avinença
entre ella i l'entorn. Que vol dir, és clar, imposar el seu ordre
personal a la realitat que l'envolta: la neteja [...] ordenar la realitat
per tal d'adaptar-la i, al capdavall, de prendre'n possessió. Ens
trobem, a més, davant d'una metàfora de la creació artística,
que constitueix, en realitat, el tema de tot el quart capítol. Car,
amb la creació artística, l'home realitza analògicament
la funció transformadora que el justifica en la seva humanitat. [...]
De fet, la Mila és lluny, encara, d'assolir aquesta capacitat creativa
perquè no ha realitzat cap dels passos previs de presa de consciència
que la facin mestressa d'ella mateixa. [...] Però és l'actitud
el que compta, una actitud de curiositat i de vitalitat que la diferencia
del seu marit." "I tanmateix, és aquesta consciència -que permet
aquella actitud de devoció- la que diferencia els homes dels animals:
la gent és "nícia" i "se'n van del món sense sebre què
cosa sia cosa de pler". Per això, la humanitat superior es caracteritza
per la possessió d'aquest sentit personal que, en el pastor, adquireix
un halo sobrenatural, resultant de l'actitud d'èxtasi i de reflexió
que el porta a apartats paratges misteriosos". (Castellanos "...escriptora",
p. 80 a 82).
La Mila "en un moment de solitud i d'autocomplaença
-que la deixa confusa en adonar-se'n-, besa la seva pròpia imatge reflectida
en la bacina, en el que és una autodescoberta en un pla molt estrictament
sensual, narcisista, d'introversió, assimilable a una primicera actitud
artística" (Castellanos, "... escriptora", p. 81). "Que bonica sóc,
així, pensà, mirant-se fixament; i de repent, acostant la bacina
als llavis, es besà a si mateixa dins del clotet"
"Sumant dies", "Rondalles"
"els dos capítols següents, "Sumant dies" i "Rondalles",
el que fan és reblar extensivament el que ja havia estat presentat.
"Sumant dies" completa el procés d'adaptació de la Mila a
l'entorn, amb la incorporació d'alguns elements nous, com el personatge
d'Arnau, l'explicitació del lligam maternitat frustrada - Baldiret
i, finalment, en l'episodi de la cargolada, un nou reconeixement de l'entitat
de l'Ànima. "Rondalles", ultra el que representa de fixació
de la funció creativa del pastor, presenta un conte meravellós
que és una autèntica metàfora del desvetllament sexual
de la Mila. La relació que s'estableix entre el vell i l'ocell daurat
és, exactament, la del tempteig amorós que encarnarà
ben aviat la Mila. [...] Simple aflorament, al capdavall, en la persona individual,
d'una força inconscient, absoluta i eternament insatisfeta, del cosmos."
(Castellanos, "... escriptora", p. 83- 84).
"Primavera"
"A la primavera, quan la Mila comença a viure al ritme
de la vida universal, comença també el seu desvetllament com
a persona. [...] La Mila és dominada per la presència de sentiments
i d'inquietuds, mentre que el seu marit "té atre gènit". És
un adormit. [...] El seu "jo" individual no existeix com a tal, reduït
al no-res pel conjunt d'influències exteriors. [...] Per això,
basta i sobra la tècnica naturalista per descriure'ls i captar-los
en la seva totalitat. No així la Mila, que participa de la vida universal,
de l'energia immanent de la matèria, d'aquella força incognoscible
que ella té opció de canalitzar i dominar en la seva consciència
i en la seva voluntat." (Castellanos, "... escriptora", p. 84-85).
"Així, el canvi que, amb la primavera, ha sofert la
Mila, ens és objectivat en tres episodis protagonitzats per tres personatges
diferents que, com que representen tres graus diferents de l'escala còsmica,
també representen formes de vida diferents i, per tant, alternatives
diverses per a ella. El primer és el pastor, el qual, tot "abrigant-la
de dalt a baix amb la mirada afectuosa (és a dir, amb una actitud
paternal, ben allunyada de l'apetència sexual) atribueix la transformació
a sant Ponç. [...] Cal remarcar que el pastor es troba en un pla superior
i les seves intervencions van "de dalt a baix". [,,,] En canvi, l'Arnau, que
protagonitza el segon episodi, "no li treia els ulls de sobre", en el que
és una atracció sexual franca i directa, de tu a tu. [...] I,
en tercer lloc, quan s'ajaça sobre l'herba i s'adorm, es desperta,
sobresaltada i se sent cobejada per la mirada amagada de l'Ànima,
que representa, és clar, l'animalitat, l'instint en estat pur, i actua
de baix a dalt." (Castellanos, "... escriptora", p. 81). El seu home no compta:
"Matias és infrahumà perquè no té "mirada de cap
mena", ni paternal, ni d'igual a igual, ni de bèstia.
"La festa de les roses", "Gatzara", "Relíquies", "Mal
de muntanya", "Vida enrera"
"La festa de les roses" i "Gatzara" actuen, dins de la trama
novel.lística, com a contrapunt: són "visions" que mantenen
una independència estructural gairebé absoluta. No fan, tampoc,
avançar la Mila en el seu itinerari de definició de la seva
pròpia personalitat." "La festa deixa la Mila ressentida (contra sant
Ponç en concret) i en la més absoluta misèria material:
"més pobres i despullats que Adam i Eva". Progressivament, doncs, el
seu ideal de "normalitat" se li desfà a les mans i, des de la posició
extrema en què es troba, se li destrien més encara les posicions
i la significació dels homes que l'envolten." (Castellanos, "... escriptora",
p. 89). En Matias, sense mirada de cap mena; el pastor amb "Aquells ulls sempre
plens de fortalesa, de previsió, de serenitat, la inundaven d'una
ampla mirada calda, devota, infinida..."; l'Arnau: "por d'aquells ulls
penetrants de la mateixa empenta del desig"; i la mirada amagada, d'animal,
de l'Ànima: amb "una margera de celles que amagaven una enclotada,
en qual fons s'hi removien inquietament, com dos insectes enmig de brossa,
dos ullots petits, petits, de no se sabia quin color". La Mila de cada vegada
més tira cap al pastor, i en Matias cap a l'Ànima.
La solitud de la Mila esdevé absoluta, moral i física,
i s'aboca al plor; el pastor acudeix a salvar-la, enduent-se-la amb ell.
"Des de la perspectiva introduïda per la terapèutica del pastor,
ermita i muntanyes prenen un nou sentit: refugi (i no presó, com fins
aleshores), la primera, i espai on viure segons propi impuls, les segones.
En aquests nous espais, en aquesta altra realitat en la qual es mou, la Mila
trenca tot lligam amb Matias [...] i té la sensació de dominar
plenament la seva pròpia realitat ("Es sentia lliure i mestressa de
si mateixa, i amb la secreta llibertat, l'harmonia sorgia espontània
de sos sentiments i regnava en tots sos actes"). [...] la Mila oblida la
seva "vida migradeta i esquifida de modest ésser humà, per
entrar de ple en la vida fantàstica de la muntanya". La realitat és,
gràcies a la paraula creadora del pastor, transformada, amplificada,
elevada a un nou pla, el meravellós, que desperta en ella una "nova
consciència superior", gràcies a la qual s'eleva a "espais
serens que no havia conegut encara". Aquesta és la sortida que li
ofereix el pastor: establir unes noves relacions entre el jo i l'entorn,
les relacions que són perfectament definides per la creació
artística (quan és autèntica creació), que tanta
distància posa entre la pols, en la qual se sent la Mila, i l'"altesa
d'elet" on se situa el pastor. Aquesta relació, que el pastor tradueix
en estètica, és, abans que cap altra cosa i de la mateixa manera
que la poètica maragalliana (amb la qual ja va relacionar-la Montoliu),
una relació ètica i, com a tal, comporta una actitud contemplativa,
interior, en la qual la passivitat del mèdium s'harmonitza amb la
natura en el seu més íntim sentir. [...] És, doncs,
una relació emotiva [...] la que genera la creació, una creació
que es plasma en l'art primitiu, expressió ell mateix d'aquest lligam
harmònic entre homes i terra." (Castellanos, "... escriptora", p.
91-92).
"El Cimalt", "En la Creu", "La relliscada", "Sospites"
"la Mila comença a sentir-se segura d'ella mateixa:
reordena, doncs, la seva vida, tot prenent consciència del lloc on
es troba, tot comparant l'ascensió a la muntanya feta amb en Matias
amb l'ascenció que estava fent amb el pastor. Fet i fet, aquesta darrera
l'està fent enmig d'un ambient hostil, enmig de la desfeta moral i
material i, doncs, amb tota la realitat exterior en contra. I, tanmateix,
és "agradable" i "rejovenidora", ben a l'inrevés de la primera.
Per què? Perquè, malgrat la desfeta, se sentia "animada i com
segura sobre la terra, engrapada a quelcom que, volent o no, la mantenia
a flor". La diferència, doncs, es troba en el "guia" que l'acompanya
i la sosté." (Castellanos, "... escriptora", p. 94). Desitja el pastor,
però quan li diu l'edat, vint anys més del que es pensava, queda
decebuda. "Dintre dels seus esquemes de "normalitat", no pot concebre una
sortida al marge o contra el "sexe", que cap dels dos homes que ha tingut
al costat no li poden proporcionar, perquè l'un és vell i l'altre
és un negat." (Ibid. p. 96).
"La nit aquella"
Després de la calúmnia de l'Ànima (que
ha fet córrer rumors sobre la seva relació amb el pastor) i
la mort del pastor, la Mila se sent rebutjada de tothom, i arriba "la nit
aquella" quan és violada per l'Ànima, a la capella de sant Ponç.
"La penetració en el misteri de la nit serà, per a ella, la
possibilitat de transcendir el coneixement positiu. D'entrar en l'instant
de les clarividències, aquell en el qual s'atura el temps i desapareixen
els espais." (Castellanos, "... escriptora", p. 97).
"li semblava que son pensament creixia poc a poquet, apartant-se
d'ella, allunyant-se cap a l'infinit i prenent la forma semiesfèrica
de la volta constel.lada; i ella, punt central d'aquell pensament dilatat
que semblava abraçar-ho tot, veia el costat clar de totes les coses
estades, i amb una claredat tan neta, tan diàfana, que ella es feia
creus de la passada ceguera".
"la Mila -el seu pensament expandit en cercle- estableix un
nou reordenament de la realitat, ara ja des d'aquesta posició de claredat
que tant li ha costat d'assolir. [...] I és que l'autèntic coneixement
de les coses, ens ve a dir l'obra, no deriva de l'experimentació,
sinó de la intuïció; no deriva dels sentits, sinó
de la visió subjectiva. [...] Per això, tot l'itinerari
vital de la Mila no ha estat un procés [...] de descoberta del joc
de causes i efectes que "expliquen" la realitat, com ho hauria fet la novel.la
naturalista [...] No [...] el procés seguit ha estat, fonamentalment,
un procés de descoberta del "jo" individual, en la consciència
del qual es realitza aquesta possibilitat de coneixement "superior" [...]
i només gràcies a aquest reconeixement es feia possible el
canvi de la dependència pel domini. D'ara endavant serà el
"jo" qui dicti les lleis i s'imposi a l'entorn [...] li calia la plena solitud,
per ésser només ella mateixa." (Castellanos, "... escriptora",
p. 99-100).
"La Mila "sent" el sant com a ineludible i és conscient
de la insolidaritat i la seva enemistat envers ella. L'actitud malèvola
i burleta del sant persisteix fins al final; la "heretjota" de la Mila [...]
rep el càstig per la seva heterodòxia [...], amb una sexualitat
brutal i agressiva a la capella del sant, fins al punt que es pot dir que
la violació es dóna sota la seva "benedicció". Sant i
espai poden ser doncs, símbols, d'un món i d'un ordre establert,
patriarcal o, si més no, irreconciliable amb la Mila. Per això,
l'abandonament de l'ermita per sempre més pot simbolitzar també
la recerca o l'opció d'un món i d'un ordre nous." (Alvarado,
p. 75-76).
"el final de Solitud és un final agosarat dins dels
paràmetres del moment. Tant la Neleta de "La infanticida" com la Mila
de Solitud no encaixen amb la moral vigent i trenquen -ni que sigui literàriament-
amb dos mites intocables: la maternitat i el matrimoni. Es tracta de la
incursió de la "dona nova" a la literatura catalana." (Alvarado, p.
84).
Llengua i estil
"Tot sintetitzant-lo, podríem destriar-ne alguns trets:
a) la influència del teatre, b) un cromatisme literari provinent de
les arts plàstiques, [Els clarobscurs, l'acoloriment, els tons i la
pinzellada lumínica són fonamentals en la composició
i els escenaris] c) la invenció i el domini de la llengua com a eina
creativa, i d) la creació d'un llenguatge autòcton i nou, descolonitzat
del llast masculí, en l'intent de transmetre una sensibilitat i unes
sensacions des del cos d'una dona." Per exemple totes les comparacions del
paisatge amb la dona, amb el cos femení. "l'ús de tres nivells
dialectals: el de la narradora, culte i alambinat, el de la resta dels personatges,
d'ús més popular i vulgar, i el del pastor, fruit d'una recreació
personal de l'autora en l'intent de presentar un pastor pirinenc i en què,
sense acabar d'ajustar-s'hi, es barregen trets rossellonesos i empordanesos."
(Alvarado, p. 45 - 48).
Casacuberta, Margarida. ""Solitud" novel.la moderna". Serra d'or n.
545, maig 2005.
"Un viatge físic i un viatge iniciàtic, doncs, constitueixen
la doble columna vertebral d'una novel.la sobre la vida d'una dona [...]
que es veurà obligada a explorar els límits de l'horror abans
de poder prendre una decisió que equival a un segon naixement de la
persona: baixar de la muntanya, sola, i començar una nova existència
des de la consciència del dolor i de les limitacions de la persona,
al marge de les convencions socials, sense il.lusions, però també
sense por.
"La hist`roia de la Mila [...] és el reflex de l'individu modern
en el món. Sol, privat del consol de la divinitat i de l'esperança
en un més enllà de la pròpia existència terrenal,
l'individu modern viu condemnat a buscar el sentit de la vida a partir de
les facultats estrictament humanes: la curiositat, la capacitat de sorpresa,
davant de la realitat, la sensibilitat artístics, i, sobretot, la voluntat
de diferenciar-se de la multitud i deseixir-se de la bestialitat que, en
darrer terme, aquesta representa. Així, a diferència dels Drames
rurals, en què Víctor Català condensa l'estudi
de "lka humanitat elemental que viu en el camp i en la muntanya", a Solitud
l'escriptora posa en contacte amb aquestes "ànimes primitives" unes
ànimes molt més elaborades que malden per separar-se'n, per
individualitzar-se. És el cas, sobretot, del pastor, una representació
de la figura de l'artista, del despert entre adormits, de tant de predicament
en la literatura de la fi del segle, que contribueix al desvetllament de la
Mila davant d'una realitat que ell li fa explorar per mitjà de la
paraula poètica, però que ella no arriba a comprendre en tota
la seva magnitud vins després de l'experiència brutal de la
violació de l'Ànima."
Nardi, Núria. "Caterina Albert / Víctor Català, dona
i escriptora". Serra d'or n. 545, maig 2005.
"En el fons de les obres de Vícgtor Català sempre hi ha present
la rebel.lió de Caterina Albert contra les forces que coarten i limiten
la realització de les personalitats. Per això les seves obres
es converteixen en un revulsiu, o en alguns casos són una crítica
evident".
Bibliografia
* Català, Víctor. Solitud. Barcelona, Selecta.
Català, Víctor. Obres completes. Barcelona, Selecta,
1951.
* Alvarado, Helena. "Solitud", de Víctor Català.
Barcelona, Empúries, 1997.
Bartrina, F. Caterina Albert / Víctor Català.
La voluptuositat de l'escriptura. Vic, Eumo, 2001.
Capmany, Maria Aurèlia. "Epíleg". Català,
Víctor. Obres completes. Barcelona, Selecta, 1951.
* Castellanos, Jordi. "Víctor Català". Riquer
/ Comas / Molas. Història de la literatura catalana 8.
Barcelona, Ariel, 1986.
Castellanos, Jordi. "Víctor Català, escriptora".
Literatura, vides, ciutats. Barcelona, Ed. 62, 1997.
Garcés, Tomàs. "Conversa amb Víctor Català".
Català, Víctor. Obres completes. Barcelona, Selecta, 1951.
(1926).
Montoliu, Manuel de. "Pròleg". Català, Víctor.
Obres completes. Barcelona, Selecta, 1951.
ALGUNS POEMES
Llibre blanc (1905)
L'UNGIT
Du el cap com un barder; sota les celles
lluu una espurna en un cau entenebrit,
i d'alt a baix, lo pit,
pel trau d'un pellingot esqueixalat
va ensenyant lliurement al sol i al vent,
com un tros de penyal,
que s'ha anat endurint serenament.
Lo gran garrot al puny,
al llavi sec un mot de prec o un gruny
-segons l'humor o el lloc-,
va endavant, ni apressat ni poc a poc,
com si no l'empenyés cap fantasia,
ni tingués por d'errar-se de camí...
i a son pas va collint, de nit i dia,
l'almoina generosa o exigida
-lo fruit santament trist,
de l'humana feblesa-.
No té Déu, ni té pàtria, ni té
llar...
no té res del que tenen altres homes,
i amb tot, ell viu feliç.
Ell viu feliç i sol,
com una estranya planta sens arrel,
sens baf de terra ni neguit de cel.
I el món li fa un acatament
somrient amb basarda,
com si passés quelcom omnipotent
i sacri enmig dels segles...
quelcom real i fantasiós,
quelcom petit i grandiós,
que no és ben hom i és més que l'hom...
Un ésser lliure!
A UN ROMEU
Oh, Romeu, Romeu, Romeu,
tu que vas a llunyes terres,
tu que tresques tot arreu
per les planes i les serres,
oh, Romeu, Romeu, Romeu,
quin deu ser lo fruir teu!
Amb serena majestat
i amb la planta dura i ferma,
vas creuant la immensitat
i ara petges la terra erma
i ara passes en poblat.
Tu t'afresses nous camins
al través de les boscúries
i a ton pas s'alcen cantúries
de natura, aucells i nins.
Tot lo món és un badiu
per qui el veu amb gran mirada;
cada barraca és un niu
on s'engendra una llocada;
cada llar té prou caliu
i prou ampla flamarada
per donar llum i calor
a tot cos, tot cap, tot cor.
Però vora de cap llar,
tu, Romeu, no t'hi aixoplugues;
te la guaites al passar
i ferm, sens ànsies porugues,
amb ton pas lent i segur,
vas cap on no hi ha ningú.
Bé en posa, de trencacolls
vora teu la vida quieta!
Bé els hi sents rajar a dolls
ja l'amor, ja la riquesa,
ja l'afany d'engendrar fills
sens angoixes ni perills!
Mes tu, esquerp, vas caminant,
caminant sempre endedins,
les cantúries aixecant
de natura, aucells i nins;
i petjant amb planta dura
ja el pla llis, ja la boscura
ja l'afrau, ja l'alta serra,
fins creuar tota la terra,
sens mai aturar-te enlloc,
com viatger apressarat,
t'encamines, poc a poc,
de dret a l'eternitat,
entonant un cant de foc,
un gran cant de llibertat.
Que s'hi quedi, l'home quiet,
-la pedra que cria molsa-
escoltant la cançó dolça
de les coses usuals,
amb sos aires sempre iguals,
sempre iguals, arreu, arreu,
com remors del temps que el corca;
que s'estiga en son recés,
sens alçar lo front -sotmès
baix lo pes de la rutina-,
cap a l'ample firmament,
cap a la natura en flor,
cap al sol resplendeixent
de suprema resplendor;
i tu vés pujant, Romeu,
lo cap alt i els ulls oberts,
vers los amples horitzons,
lluny del fang i les presons
de les ànimes petites;
deixa enrera tantes fites
com limiten lo camí
dels mortals de jaç i d'olla;
desentén-te de la colla
de tants bens racionals
com pasturen per la terra,
i sense girar enrera
ton cap fet als lliures vents,
puja amunt, amunt, amunt,
fins a calcigar lo punt
en què, d'ésser terrenal,
ben rentat del baf de terra,
ben lliurat de passions
mesquinetes, cançoneres,
en les amples solituds
de l'espai, que no mor mai,
esdevingues immortal,
immortal com bon ser lliure
que, planant entre les bromes,
pel damunt del cap dels homes,
sobre els homes queda, arreu,
convertint-se d'home en Déu.
Amunt sempre, amunt, Romeu!
inici
Pàgina
de presentació MAG POESIA
|