Estrenada ara per primera vegada a Mallorca, després de trenta
anys d'ésser escrita.
Els components d'un circ no poden fer l'espectacle perquè
han perdut les feres. Per això decideixen fer teatre amb unes altres
feres, encara pitjors: el duc, el mercader, l'abat, el general, l'algutzil
i l'intel.lectual connivent. Molt de moviment i bulla.
REPARTIMENT
Director del circ / Duc meu meu
Trapezista / Noi de l’arc
Fogataire / Algutzil
Pallasso / General
Forçut / Abat
Domador / Somnícul vell
Màgic / Mercader
Cantatriu / Blanca
Titellaire / Serena
Nunci
Presentadora
Una dona
Un
Una
Un altre
Noi que fa de duc
Guàrdia
Actor
Ballarina de circ
Músic
Soldats
Secretari
FITXA TÈCNICA
Vestuari, pentinats, atrezzo
Direcció de les cançons
Ajudantia de direcció i regidoria
Direcció
|
CONCEPCIÓ PAYERAS
STELLA MARTINEZ
MARIA ANTÒNIA VARGAS
NEUS TUR
JOSEP CANALS
JORDI VADELL
AGNÈS GARCIA
MIREIA VICENÇ
VIOLETA ASENSIO
ELISA RAMIS
ROSA BLANCA MANRESA
AURORA SANTANDREU
MARIA ÀNGELS BORRÀS
ROSA VIVER
CRISTINA ORTIGOSA
JOANA MARIA FERNÁNDEZ
SÍLVIA MACHAUSE
LINA ROLDAN
VANESA VAZQUEZ
CARINA SCALABRIDO
IMMA CORTÈS / M.BEGOÑA BIETO
MARIA ANNA SERRA
VANESA VAZQUEZ, IMMA CORTÈS
MARIA LLUM LLADÓ, VIOLETA
ASENSIO, LORENA MARTÍ
VIOLETA ASENSIO
Antoni Artigues
|
El dijous 29 de març de 2001 al Teatre de Magisteri
(Edifici Guillem Cifre. Campus UIB), a les 12 del migdia (200 espectadors)
El dilluns 26 de març de 2001 al Teatre de Magisteri a les 12 del
migdia (funció per als al.lots del CP de Pràctiques) (250 espectadors)
El dilluns 7 de maig de 2001 a les 8 del vespre al Teatre
Municipal de Palma (100 espectadors)
El divendres 11 de maig de 2001 a les 9,15 i a les 3,15 al
Teatre Municipal de Binissalem (funcions per a les escoles) (200 i 100 espectadors)
El dijous 17 de maig de 2001 al vespre a Cas Serres Eivissa
(30 espectadors)
El divendres 18 de maig de 2001 a Eivissa (3 funcions per a secundària
i instituts, amb 600 espectadors)
Pròleg
d'El duc meu-meu (fragments)
Tot i que sento un respecte sincer
per la rondallística popular amb les seves bruixes i fades i els seus
gegants i prínceps encantats, i em puc considerar un seu sincer admirador,
en el teatre per a infants prefereixo, més aviat, les històries
amb persones de carn i ossos que ens parlin de les seves aspiracions, dels
seus problemes o de les seves relacions amb les altres persones.
En efecte, l'esdeveniment
teatral, el seu caràcter espectacular, cal que reflecteixi la realitat
de la societat en què viu i n'exposi i denunciï la seva problemàtica
i les seves contradiccions. I si aquest principi el defensem sempre enfront
de tota tendència cap a l'escapisme o evasió de moltes obres
de teatre per a grans, encara el defensem més quan es tracta de teatre
per a infants on, amb l'excusa de distreure la canalla, es dóna molt
sovint entrada a les faules més fantasioses o les històries
més allunyades de la realitat ambiental.
L'infant no és cap
persona que viu en un món a part, fet per a ella. Escolta i veu, amb
una intel.ligencia que tot sovint ens sorprèn, el món que l'envolta.
El que cal és explicar-li aquest món i aclarir-li els dubtes
que la seva curiositat insaciable li planteja. I el teatre amb les seves possibilitats,
amb els seus plantejaments ha d'ajudar, en la mesura que pugui, a preparar
aquest petit home o petita dona per a la seva vida futura en la societat.
Per això, potser, no ens agrada parlar d'un teatre pròpiament
per a infants i hem cregut sempre convenient que els infants assistissin
a les representacions teatrals acompanyats de gent gran, capaços de
respondre les preguntes que ells els facin. L'obra d'en Xesc Barceló,
El duc meu-meu, em va agradar tot seguit que l'autor me la va donar per a
llegir, i ben segur, justament, perquè s'acordava amb tots els principis
que he esmentat suara.
La gràcia
de l'obra d'en Xesc Barceló està en la combinació perfecta
que fa entre la lucidesa d'una exposició clara i cruel dels fets amb
un llenguatge irònic, ajustat, teatral, ple de troballes i d'excel.lent
sonoritat, entre unes escenes eminentment esperpèntiques i desmesurades
i unes altres que, com a contrapunt de les anteriors, són resoltes
amb un profund sentit poètic. Perquè en Xesc Barceló
és poeta i li cal posar poesia en tot el que escriu, en tot el que
fa. Per això és que tots aquells personatges no seran de cartó
sinó de carn i ossos i els seus problemes, les seves aspiracions (el
problema del Noi de l'Arc, les aspiracions de Blanca, els desigs de tot el
poble) ens penetraran i els sentirem com a propis.
Josep A. Codina (Barcelona, 1977)
Breu comentari del
muntatge de l'obra de Xesc Barceló, El duc meu-meu
Corria l'any 1971
quan Xesc Barceló aconseguia el Premi de Teatre "Ciutat de Granollers"
amb El duc meu-meu, obra que immediatament fou prohibida pel censor de torn.
En aquells anys quan el protagonista d'una obra teatral era un tirà
sanguinari i imbècil el censor assajava un ampli somriure, esmolava
el llapis vermell i ho ratllava tot. Per a ell era ben clar qui era el "personatge"
al.ludit. En aquest concepte el tenien els pixatinters ministerials i tots.
Per fortuna l'obra
de Xesc Barceló té una validesa molt més àmplia
que la que els inquisidors, a les ordres -aleshores- de Fraga Iribarne o
de Sanchez Bella, li van atribuir i ara, canviades les circumstàncies,
continua essent una comèdia representable.
El duc meu-meu
fou estrenada sense permisos de cap mena per l'Escola de Teatre de l'Orfeó
de Sants el 18 d'abril del 1974 sota la direcció -cal dir agosarada-
de Josep A. Codina. Cal que en quedi constància. I després,
sota la meva direcció i amb el Grup de Teatre Independent Xaloc, de
Mataró, l'any 1977 en férem un muntatge nou.
Sota l'aparença
d'una gran festa, i fins d'un espectacle infantil, i situats en l'estètica
d'un espai escènic manllevat al circ, intentàrem explicar en
termes de faula com del règim autocràtic hom pot passar a la
democràcia burgesa gràcies a l'aliança de comerciants,
clergues, militars i intel.lectuals. La revolució efectuada amb aquest
canvi, ve a dir-nos el text, és una falsa revolució i només
una societat regida des del poble serà beneficiosa per als interessos
del poble.
Fou aleshores
una aventura important, en primer lloc perquè per fi Barceló
podia entrar als circuits comercials, al marge de la censura que sempre s'havia
posat amb ell. En segon lloc perquè una obra d'aquesta importància
ja no necessitava cap mena d'explicacions, i perquè en aquells moments
els excel.lents nivells de qualitat, també podien trobar-se a Sabadell,
Tarragona, Terrassa, Granollers i Mataró, per exemple.
Desitjo que els
amics mallorquins gaudeixin d'aquest text, igual que aleshores nosaltres
ho férem i, si és possible, molt més encara.
Una forta abraçada:
Carles Maicas (Mataró, octubre-2000)
Premsa:
"La crítica als tirans d'"El duc meu meu" arriba a la UIB de la mà
de Mag Teatre. L'0bra, censurada al final del franquisme,
està carregada d'ironia contra el poder." "Després de l'estrena
a la UIB, Magisteri Teatre oferirà una altra representació dia
set del mes que ve al Teatre Municipal de Palma dins del cicle de Teatre Escolar."
(Joana Nicolau. Diari de Balears. 19-març-2001)
"Estrena Teatral d'"El duc meu meu a la UIB." "Al rerafons de la peça,
destaca el missatge que una revolució només serà
beneficiosa pel poble si aquest és el que la regeix."
(Diari de Balears, 29-març-2001)
"Magisteri Teatre, molt possessiu. La companyia Magisteri Teatre i
Mag Poesia estrenà ahir a l'aula magna de l'edifici Guillem Cifre
de la UIB el muntatge El duc meu meu. Es tracta d'una
història del dramaturg Xesc Barceló protagonitzada per un sanguinari
personatge que pensa que tot és seu o pot ser seu.
En aquest cas, el representa de forma impecable Concepció Payeras,
que està acompanyada per una vintena de companys
sobre l'escenari. D'aquesta manera, el director Antoni Artigues (Edifici
Ramon Llull. Campus UIB. Carretera Valldemossa Km. 7,5. 07112 Palma. Mallorca))
aconsegueix amb el seu equip mostrar, en termes de faula, `
com del règim autocràtic es pot passar a la democràcia
burgesa gràcies a l'aliança de comerciants, clergues, militars
i intel-
lectuals. És a dir, que la revolució només pot ser positiva
pel poble si aquest és qui la condueix. A causa de la forta crítica
que aquest text fa al poder, l'obra, escrita l'any 1971 i guanyadora del
premi de teatre Ciutat de Granollers, fou censurada
en el seu primer intent de representació. El missatge i les actuacions
estan acompanyats per una banda sonora a càrrec de
Maria Llum Lladó, Violeta Asensio i Lorena Martin."
(Diari de Balears, 30-març-2001)
"Magisteri Teatre presentó el jueves en la UIB su espectáculo
"El duc meu meu", una historia del dramaturgo Xesc Barceló protagonizada
por un sanguinario personaje que piensa que todo es suyo o puede ser suyo.
La obra muestra, en términos de fábula, como de un régimen
autocrático se puede pasar a la democracia burguesa gracias a la alianza
de comercianates, clérigos, militares e intelectuales."
(Ultima Hora, 31-3-2001)
D'altres muntatges de Magisteri
Teatre-Mag Poesia
PÀGINA PRESENTACIÓ
mag poesia
|